Ikean liikennöinti

Mulla on sellainen mielikuva, että itse asiassa taksiliikennelaki ei koske kuorma-autolla tehtyjä henkilökuljetuksia. Eli siinä mielessä kuorma-autoksi rekisteröity raskas pakettiauto kävisi tällaiseen hybridikuljetukseen, ja toisaalta sote-taksiin oikeutetut harrastavat sitä, että taksilla Prismaan, ostoksille ja takaisin tullessa kauppakassit taksin tavaratilaan ja kotiin.

Vuores kytkeytyy Ikean liikennöintiin vahvasti. Mulla välähti idea linjastosta, jossa Särkijärven sillan ylittäisi kaksi keskustaan suuntautuvaa bussilinjaa, joista toinen kulkisi Ikean ja Hatanpään valtatien kautta keskustaan ja toinen suoraan moottoritielle (joko ABC:n tai Ikean liittymästä) jatkaen Lempääläntien kautta keskustaan. Vuorot porrastettaisiin keskustan suuntaan Vuoreksen puistokadulla ja Vuoreksen suuntaan Keskustorilla. Toinen linjoista jatkaisi Vuoreksesta edelleen Hervantaan ja mahdollisesti palaten 39:n linjaa pitkin keskustaan.
 
Kansalaiskioski (http://palvelut.tampere.fi/osallistu/kansalaiskioski/kysymys.phtml?id=2875) sanoi:
Onko Ikean joukkoliikenteen järjestäminen ratkaistu?
(10.10.2009)

Kansalaiskioskissa oli ansiokas kirjoitus Ikean liikennöinnistä 23.8.2008. Vastauksena ehdotukset luvattiin tutkia.

Miten on kun vastauksesta on kulunut 14 kuukautta, onko joukkoliikenteen järjestäminen Ikeaan selvinnyt? Toivon vastausta kirjoittajan toteuttamiskelpoisilta vaikuttaneista linjaehdotuksista.

Hietane

Vastaus
(3.11.2009)

Kiitos palautteestanne. Liikennöinti Ikeaan hoidetaan linjalla 3, jonka reitti on nykyään Lahdesjärvi - Nirva - Hatanpään sairaala - Keskustori - Petsamo.

Juha Kortteus
Joukkoliikennelogistikko
Joukkoliikenne
Freckellinaukio 2 E, PL 487
33101 Tampere
Puhelin 050 4660687

Se siitä Ikean joukkoliikenteen kehittämisestä tällä kertaa.:frown: Ilmeisesti suunnittelijoiden ego ei kestänyt muualta tulevien ideoiden toteuttamista, rahapulasta puhumattakaan. Huomatkaa toki se, ettei vastausta saada toiseen kysymykseen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Eihän tuo nyt tarkoita, että Ikeaan ajetaan hamaan tulevaisuuteen asti kolmosella. Lahdesjärvi-Lakalaivan osayleiskaavassa on joukkoliikenteen laatukäytävä reitillä Lempääläntie-Automiehenkatu-Vuoreksen puistokatu, eli Särkijärven sillan valmistuttua Ikeaan pääsee Vuoreksen linjalla.
 
Päätökset kesäliikenteen järjestämisestä tarkoittavat samalla sitä, että aika moni Ikean uusista työntekijöistä joutuu tottumaan alusta alkaen kulkemaan töihin omalla autollaan. Joukkoliikenne ei valitettavasti ole varteenotettava vaihtoehto kuin pakkokäyttäjille. Siitä sitten vain esimerkiksi bussilla Hervannasta Ikeaan, kaksi tuntia päivässä. :frown:
 
Siitä sitten vain esimerkiksi bussilla Hervannasta Ikeaan, kaksi tuntia päivässä. :frown:
Tai sit pyörällä puoli tuntia. Talviliikenteestä emme vielä tiedä mitään, toisaalta tuskinpa luvassa on vielä suoraa yhteyttä Lahdesjärven ja Hervannan välille. Joka siis on luvassa Särkijärven sillan myötä ensi tai sitä seuraavana vuonna.
 
Lahdesjärven ja Hervannan välillähän ON JO suora yhteys. Ongelma vain on, että yhtään pysäkkiä ei ole sitten nykyreitillä Lukonmäen ja Partolan välillä.

Joku voisi laskea, paljonko kierto Automiehenkadun ja Lempääläntien kautta suoraan motaria ajamiseen verrattuna tekisi matka-ajassa lisää, oletettaen että kumpikaan väylä ei ruuhkaudu paljoa.
 
Viimeksi muokattu:
Kysykääpä Kampradin kaupasta, järjestääkä se Vantaan ja Espoon Ikeoiden tapaan ilmaisbussin Tampereelle. Vähentää jonkunverran maksullisen joukkoliikenteen tarvetta jos järjestää.
 
IKEAsta kuultua:

Bussipysäkki tulee ihan pääoven eteen.
Numero kolmosen reitti jatkuu siihen, viimeinen bussi lähtee sieltä kohti keskustaa kello 22:05.
Aamulla työntekijöille ennen reitti kolmosen ensimmäisiä busseja numero 26 koukkaa IKEAn edestä.
 
No niin, nyt kun Y26 Pyynikintori - Ikea on liikenteessä viikonloppuisin, on pakko purnata aikataulun suhteen. Kerran tunnissa ajetaan käsittämöttän tehotonta liikennettä, jossa sivuajaksi on määritelty 30 min. Homman surkeus myös näkyy siinä, että viimeinen vuoro lähtee Ikealta jo 10 min ennen ovien sulkeutumista.

Mitä voisi tehdä? Tehostaa kiertoa huomattavasti. Ruuhkasuuntaan ajoaikaa 25 min ja ruuhkattomaan 20 min. Tällä päästäisiin 45 min kierrosaikaan, koska yksi sivu menee tällä hetkellä rauhallisesti ajettuna 17 minuuttiin. Hyötynä olisi parempi palvelutaso ja kuskeillekin mielekkäämpi työ, kun ei tarvitsisi enää poltella kahta tupakkaa molemmilla päättäreillä.

Homman tehottomuutta voi verrata mm linjaan 55 Pyynikintori - Ideapark, joka ajetaan myös tunnin kierroksella (sivuaika 23 min) ja 71B Keskustori-Ideapark-Lempäälä tunnin kierroksella.

Ja juuri kuuleman mukaan on jo useampia käyny turhaan leimaamasa korttinsa ja ihmetelly "eiks tää (Y26) menekään multisiltaan"
 
Viimeksi muokattu:
No niin, nyt kun Y26 Pyynikintori - Ikea on liikenteessä viikonloppuisin, on pakko purnata aikataulun suhteen. Kerran tunnissa ajetaan käsittämöttän tehotonta liikennettä, jossa sivuajaksi on määritelty 30 min. Homman surkeus myös näkyy siinä, että viimeinen vuoro lähtee Ikealta jo 10 min ennen ovien sulkeutumista.

Mitä voisi tehdä? Tehostaa kiertoa huomattavasti. Ruuhkasuuntaan ajoaikaa 25 min ja ruuhkattomaan 20 min. Tällä päästäisiin 45 min kierrosaikaan, koska yksi sivu menee tällä hetkellä rauhallisesti ajettuna 17 minuuttiin. Hyötynä olisi parempi palvelutaso ja kuskeillekin mielekkäämpi työ, kun ei tarvitsisi enää poltella kahta tupakkaa molemmilla päättäreillä.

Homman tehottomuutta voi verrata mm linjaan 55 Pyynikintori - Ideapark, joka ajetaan myös tunnin kierroksella (sivuaika 23 min) ja 71B Keskustori-Ideapark-Lempäälä tunnin kierroksella.

Ja juuri kuuleman mukaan on jo useampia käyny turhaan leimaamasa korttinsa ja ihmetelly "eiks tää (Y26) menekään multisiltaan"


Tässä taas nähdään, kun ei jakseta panostaa htään vaan tehdään kiireellä ja ajattelemattomuutta. Olen itsekin ihmetellyt viimeisen vuoron lähtöaikaa. Ja nuo seisomisajat päättäreillä, Kortteus varmaan ajatellut, että kyllä kuskilla seisomisaikaa pitää olla. Tuolle Y26:lle paljon parempi numero olisi mielestäni Y33. Tuo Y26 on jo käytössä ennestään. Vai oliko ajatukseni "TAAS" aivan metsässä. Sanokaa rohkeasti kun haluan oppia virheistäni! :lol:
 
Viimeksi muokattu:
Ja juuri kuuleman mukaan on jo useampia käyny turhaan leimaamasa korttinsa ja ihmetelly "eiks tää (Y26) menekään multisiltaan"
Tuolle Y26:lle paljon parempi numero olisi mielestäni Y33. Tuo Y26 on jo käytössä ennestään.
Miksei suoraan Vuoreksen tulevan linjan numero, onhan Y26 käytännössä sen esiaste. Tällöin ihmisten ei tarvitsisi erikseen opetella uutta linjaa Ikealle matkustamista varten.
 
Takaisin
Ylös