IL:n pääkirjoitus: Kiskoliikennettä kehitettävä

Vs: Joukkoliikenteen arvostuksen puute, omat näkemykset

kemkim sanoi:
Ja on vain niin rentouttavaa mennä kyytiin ja antaa jonkun muun nähdä ajamisen vaiva, voi itse vaikka katsella maisemia, nauttia matkanteosta tai lukea Metro-lehdestä päivän uutiset.

Olisi mielenkiintoista kuulla muiden foorumilaisten syitä joukkoliikenteen suosimiseen. Onko täällä ketään toista autoilijaa, joka olisi luopunut autosta?
Minulla on aivan sama motiivi. Annan mieluumin jonkun muun hoitaa ajamisen, itse voin lukea tai panna silmät kiinni. Ja sen vaivattomuuden tähden valitsen nykyään entistä useammin Itäkeskus-Otaniemi -matkalle 550:n metron sijasta. Matkustusmukavuus on heikko, mutta matka sujuu kuitenkin siitä eteenpäin kerralla.

On meillä kyllä autokin, ja se on valitettavan usein ensimmäinen liityntäväline, vaikka bussipysäkki on kadun toisella puolella. Mutta kuten Rainer kirjoitti, palvelun pitäisi olla luotettava. Ei ole.

Tänään bussi tuli 5 min, etuajassa. Olin sattumalta pysäkillä, kun aurinko paistoi ja lähdin siksi ennakkoon ulos. Paluumatkalla bussi jätti 20 metrin päähän, vaikka meitä oli 2 hlö juoksemassa siihen. Onhan se niin älykästä, että bussi lähtee minuutti metron saapumisesta! Aivan kuin vain kiusattaisiin matkustajia. Eilen bussi ajoi kotipysäkin ohi, vaikka olin viittomassa sille pysähtymistä. Toki en ollut aivan pysäkillä, koska siinä oli traktori, ja halusin varmistua, että kuski näkee minut ja kykenee pysähtymään siten, että traktorista huolimatta pääsee jatkamaan matkaansa. Iltaisin on parempi, että on auto odottamassa. Muuten saa odotta bussia puoli tuntia. Tai käytännössä kävellä 18 min.

Olen asunut tämän liityntäliikenteen päässä jo 6 vuotta, pysäkki kadun toisella puolen. Tätä se on ollut koko ajan. Naapurini kulkevat autolla koko matkat. Arvatkaa miksi. He eivät ole kiinnostuneita joukkoliikenteestä kuten minä, joten heidän pinnansa ei tätä kohtelua kestä. Tai ei heille tule mieleen edes kokeilla.

En vastusta metroa, vaan liityntäliikennejärjestelmää, jota ei edes yritetä panna pelaamaan. Mutta koska metrosta tällä seudulla seuraa liityntäliikennejärjestelmä, jota ei edes yritetä saada pelaamaan, en kannata metron rakentamistä tänne enkä Espooseen, vaan toivon sen pirulaisen katoavan joskus kokonaan.

Antero

PS: Ai että miksi nykyään käytän enemmän 550:ä kuin ennen? En siksi, että siinä ajetaan entistä värikkäämmillä busseilla. Vaan siksi, että liityntäliikenteen uudistus aiheutti sen, että meidän ja Otaniemen bussit sopivat entistä kehnommin toisiinsa. Jotta ehdin, on minun lähdettävä nykyään 10-15 min aikaisemmin kuin ennen. Tällöin 550:n pidempi matka-aika ei enää haittaa, mutta säästän yhden pitkän kävelyn ja hermojen kiristelyn Kampin ostohelvetissä, joka sopii erittäin huonosti metron ja bussien vaihtopysäkiksi.
 
Vs: Joukkoliikenteen arvostuksen puute, omat näkemykset

Antero Alku sanoi:
Olen asunut tämän liityntäliikenteen päässä jo 6 vuotta, pysäkki kadun toisella puolen. Tätä se on ollut koko ajan. Naapurini kulkevat autolla koko matkat. Arvatkaa miksi. He eivät ole kiinnostuneita joukkoliikenteestä kuten minä, joten heidän pinnansa ei tätä kohtelua kestä. Tai ei heille tule mieleen edes kokeilla.

Olenkin miettinyt, miten jaksat käyttää joukkoliikennettä siellä Itä-Helsingissä, jossa yhteydet ovat heikot suoraan sanottuna. Jos haluat matkustaa vaikka sieltä Marjaniemestä Järvenperään, matka voi mennä esimerkiksi näin: liityntäbussi metroasemalle->metro->juna Leppävaaraan->liityntäbussi Järvenperään. Kolme vaihtoa yhteensä. Näistä jo heti ensimmäinen ja kriittisin matkan onnistumisen kannalta on bussi, jonka aikataulu heittelee miten sattuu. En tiedä, onko tämä aikataulun kireydestä johtuvaa vai tämän poliittisesti päätetyn liityntäliikennejärjestelmän ehdoton ominaisuus.

Ajattelepa, jos Marjaniemen bussiliikenne olisi hoidettu pakkoliitynnällä sellaiselle metroasemalle, josta metro menee vain 8-10 minuutin välein. Ensin odottelisit myöhässä olevaa 20 min välein kulkevaa bussia 5 min. Sitten bussi tulisi ja sen ollessa metroasemalla metro olisi juuri mennyt. Odottaisit metroa 10 min. Metromatkan jälkeen vaihto Rautatientorilla. Rullaportaat ylös, toiset rullaportaat ylös, rappuset ylös, kolmannet rullaportaat ylös ja laiturin päähän rantaradan junille. Sopiva juna olisi juuri lähtenyt ja seuraavaa pitäisi odotella 15 minuuttia. Sen jälkeen junalla Leppävaaraan. Sieltä 20 minuutin välein kulkevaan liityntäbussiin entään ehtisit, koska se lähtee Leppävaarasta. Entäs jos tähänkään ei ehtisi jonkun myöhästymisen takia. Vielä nämä kolme vaihtoa, miten hyvin tässä ehtii keskittyä mihinkään kirjaan. Liikuntaa ainakin tulee. Ei näin!

Oma ehdotukseni. Anteron ehdottamat kattavat pikaraitiotiet Itä-Helsinkiin. Osa näistä kulkisi runko-osuuden Itäkeskuksesta keskustaan vanhalla metroradalla nopeata reittiä. Osa menisi Roihuvuoren, Hertsikan ja Kulosaaren kautta ja Sörnäisten rantaa Hakaniemeen saakka ja siitä ratikkaverkolle. Nopeat vuorot menisivät Sörnäisistä alkaen vanhaa reittiä metrotunneliin. Nämä nopeat vuorot jatkaisivat Länsiväylälle asti keskustan ali kulkien ja sieltä sitten lähtisivät Etelä-Espooseen. Hitaat vuorot voisivat kulkea keskustan läpi ratikkaverkostoa. Joku vuoro voisi myös ajaa Sörnäisistä Vallilan työpaikka-alueen läpi Pasilaan ja jatkaa matkaa esimerkiksi pääradalle tai rantaradalle?

Noh, tämä on utopiaa. Ehkä vielä joku päivä aikataulut saadaan pitäviksi. Yritystä ainakin vaikuttaisi olevan, perustuen johtavalta aikataulusuunnittelijalta Aarno Saloselta HKL:n suunnitteluyksiköstä saamaani vastaukseen:

"Bussiliikenteen aikataulut ja ajoajat suunnitellaan päivittäin jopa 15 -30 min tarkuudella. Matkakorttijärjestelmästä saadaan sekä ajoaika- että matkustajatidoe jokaisesta lähdöstä. Esim. jollain keskustan läpi ajavalla linjalla voi olla parikymmentä eri ajoaikajaksoa päivässä.

Tunneittain toistuvat edellyttäisivät 60 minuuttiin sopivia vuorovälejä, mikä ei useinkaan ole mahdollista matkustajamääristä ja linjojen keskinäisistä tahdistuksista johtuen.

Joukkoliikennefoorumia seurataan."

Eli, toivoa paremmasta on, kun vain tänne foorumille epäkohdista kirjoitamme :)
 
Noh, tärkein tapa minusta uudistaa liityntäliikennettä on nimenomaan metrovuorojen korvamerkkaaminen tietyille liityntävuoroille ja päinvastoin. Liityntäasemia saisi olla korkeintaan Herttoniemi, Itäkeskus, Vuosaari, Kontula ja Mellunmäki. Kontulakin vain jos on pakko.
 
Kemkim, itsekin annan mieluummin ammattilaisen ajaa, voin syventyä vaikkapa päivän lehteen, tai katsella maisemia. Samalla vältyn pysäköintipaikan etsimiseltä, jatkuvista auton huoltoon ja korjaukseen liityvistä murheista.
Omaa autoa minulla ei edes ole, pääsen kaikki matkani kätevästi joukkoliikenteellä.
Ja velä yksi piirre joukkoliikenteen puolesta: Jo vuosia sitten kun innostuin loma-aikoina käymään museoissa ja näyttelyissä muuallakin kotimaassa. Minulle sanottiin että laske paljonko menee juna- ja bussilippuihin yhteensä vuodessa. Vertaa tätä rahasummaa auton ensimmäisen vuoden vakuutusmaksuun ja ylläty!
 
Vs: Joukkoliikenteen arvostuksen puute, omat näkemykset

kemkim sanoi:
Olenkin miettinyt, miten jaksat käyttää joukkoliikennettä siellä Itä-Helsingissä, jossa yhteydet ovat heikot suoraan sanottuna. Jos haluat matkustaa vaikka sieltä Marjaniemestä Järvenperään, matka voi mennä esimerkiksi näin: liityntäbussi metroasemalle->metro->juna Leppävaaraan->liityntäbussi Järvenperään. Kolme vaihtoa yhteensä. Näistä jo heti ensimmäinen ja kriittisin matkan onnistumisen kannalta on bussi, jonka aikataulu heittelee miten sattuu.
Taisi olla provo? No, vastaan silti.

Oletetaanpa, miten matka menisi jos sekä Marjaniemestä että Järvenperästä olisi suorat bussiyhteydet Helsingin keskustaan. Matkan ensimmäinen osuus olisi bussi, jonka matka-aika heittelisi huomattavasti enemmän kuin lyhyen liityntälinjan. Niinpä keskustaan olisi varattava ylimääräistä marginaalia vaihtoon n. 10 min, jos ei halua ottaa myöhästymisriskiä. Sama ongelma olisi seuraavassa bussiyhteydessä, jossa saapumisaikaa ei voi arvioida tarkasti.

Liityntämallissa bussilinjat ovat lyhyitä, joten niiden ajoajat eivät heittele niin rajusti. Vastineeksi ylimääräisistä vaihdoista matka-aika on paljon paremmin ennustettavissa.

Ja käytännössä YTV-alueella on käytössä malli, jossa Järvenperään menee myös suoria busseja Helsingistä. Joukkoliikenteen käytön osaava matkustaja voi suunnitella useita eri reittivaihtoehtoja, jolloin vaihtomarginaalit voi jättää lyhyemmiksi, kun yhden vaihdon pettäminen ei johdakaan saman linjan seuraavan vaunun odottamiseen.
 
Vs: Joukkoliikenteen arvostuksen puute, omat näkemykset

kuukanko sanoi:
Liityntämallissa bussilinjat ovat lyhyitä, joten niiden ajoajat eivät heittele niin rajusti.

Anteron tapauksessa näyttävät heittelevän. Kieltämättä minulla linjalla 97 ajoajat olivat aikoinaan hyvin täsmälliset.

Kun kerran liityntälinjat ovat lyhyitä, miksiköhän niitä ei voida liikennöidä erityisesti täsmällisyyteen panostaen? Linjoilla voisi olla vaikka joka pysäkille aikaisin mahdollinen ohitusaika ja ajoaikojen mitoitus riittävä. Lisäksi tarvittaisiin melkeinpä valoetuudet tiettyihin kriittisiin liittymiin koska väärin sattunut valovaihe voi helposti hidastaa matkaa toista minuuttia.

Oletettavasti syy on siinä, että metron katsotaan olevan niin ylivertainen, ettei vähempiarvoiseen liityntälinjastoon maksa vaivaa panostaa. Varsinkin, kun liityntälinjasto tuottaa pelkkää tappiota. Ja onhan metron vuorovälikin virallisen doktriinin mukaan niin tiheä, ettei siihen erikseen tarvitse mitään synkronoida ruuhka-aikoina. Ruuhka-aikojen ulkopuolella taas ei ole niin montaa kulkijaa, että synkronointi maksaisi vaivaa vain niinä aikoina..

Metron järjestelyissä olisi siis vielä paljon kehittämistä.

kuukanko sanoi:
Joukkoliikenteen käytön osaava matkustaja voi suunnitella useita eri reittivaihtoehtoja, jolloin vaihtomarginaalit voi jättää lyhyemmiksi, kun yhden vaihdon pettäminen ei johdakaan saman linjan seuraavan vaunun odottamiseen.

Muille kuin joukkoliikenteestä kovasti kiinnostuneille tuo on kuitenkin aivan liian hankalaa. Minä kyllä osaan päätellä mistä kohtaa menee monta vuoroa ja vaihtaa juuri niissä paikoissa. Tavallisella matkustajalla pitäisi kuitenkin olla oikeus odottaa luotettavaa toimintaa.
 
Vs: Joukkoliikenteen arvostuksen puute, omat näkemykset

kuukanko sanoi:
Joukkoliikenteen käytön osaava matkustaja voi suunnitella useita eri reittivaihtoehtoja, jolloin vaihtomarginaalit voi jättää lyhyemmiksi, kun yhden vaihdon pettäminen ei johdakaan saman linjan seuraavan vaunun odottamiseen.

Onnistunut matkustuskokemus edellyttäisi siis matkustukseen perehtymistä, reittisuunnittelua, aikataulujen, linjakarttojen ja nettisivujen tutkimista. Sitä ei kovin moni tavallinen matkustaja jaksa/halua/osaa tehdä. Ja miksi pitäisikään. Joukkoliikenne on vain väline.

Esimerkkinä järjettömistä käytännöistä on bussien kirjaintunnukset jotka noudattavat omaa logiikkaansa ja saattavat aueta asian harrastajille paperin ja kartaston ääressä mutta eivät tavallisille kulkijoille pysäkillä. Juuri eilen kuulin valitusta ihmiseltä joka oli astunut Hämeentiellä 70V:hen luullen sen menevän Pihlajamäkeen päin kun kerran tavallinen 70 menee sinne. Eipä mennyt ja matka-aikaan tuli vartti lisää...

Monesti naureskelemme autoilijoille jotka käyttävät aikaa ja varsinkin rahaa autoilun "harrastamiseen" (kiiltäviä vanteita, pakoputkenjatkeita ja jalopuisia vaihdekepinnuppeja). He sanovat että harrastukseen käytettyä aikaa ja rahaa ei tarvitse laskea eikä perustella. Toivottavasti samaa ajattelua ei käytetä muuhun matkustamiseen. Kaikista helsinkiläisistä ei kuitenkaan saada joukkoliikenneharrastajia.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Joukkoliikenteen arvostuksen puute, omat näkemykset

late- sanoi:
Oletettavasti syy on siinä, että metron katsotaan olevan niin ylivertainen, ettei vähempiarvoiseen liityntälinjastoon maksa vaivaa panostaa.
Minusta tuollaisen syyn hakeminen menee taas liian kaukaa haetuksi. Liityntäbusseja vaan liikennöidään ihan niin kuin muitakin busseja, eikä HKL:llä ehkä ole tullut edes mieleen että niillä täsmällisyys voisi olla muita busseja parempaa, saatika että sellaisen täsmällisyyden suunnitteluun olisi resursseja. Eihän vastaavaan ole päästy edes ratikkaliikenteessä, jossa kohtuullinen täsmällisyys on jo ihan arkipäivää useimmissa kehittyneissä maissa.
 
Vs: Joukkoliikenteen arvostuksen puute, omat näkemykset

kuukanko sanoi:
Liityntäbusseja vaan liikennöidään ihan niin kuin muitakin busseja, eikä HKL:llä ehkä ole tullut edes mieleen että niillä täsmällisyys voisi olla muita busseja parempaa, saatika että sellaisen täsmällisyyden suunnitteluun olisi resursseja. Eihän vastaavaan ole päästy edes ratikkaliikenteessä, jossa kohtuullinen täsmällisyys on jo ihan arkipäivää useimmissa kehittyneissä maissa.

Lienet tietenkin oikeassa. Liityntäbussit pitäisi osata mieltää olennaisena osana metrojärjestelmää, mutta nyt ne ovat vain bussilinjoja. Juuri tuo järjestelmään kuuluminen perustelisi toisenlaisen suunnittelun kuin muualla.

Yleisesti HKL:llä ei yritetä eikä ehkä edes uskota mahdolliseksi täsmällistä pintaliikennettä. Vastaus on aina raskas raideliikenne. Toivonsa täytynee asettaa siihen, että ajan mittaan muuta kuin raskasta raideliikennettä on niin vähän, että senkin suunnitteluun riittää resursseja. Tai sitten Jokeri tai muu uusi ratikkalinja osataan jotenkin ihmeen kaupalla suunnitella oikein ja saadaan se yksi esimerkki täsmällisyydestä ja nopeudesta pinnalla.

Jos HKL ja KSV tekisivät tosissaan yhteistyötä, pintaliikenteen nopeutta ja täsmällisyyttä voisi parantaa radikaalisti nopeasti ja halvalla. Kummankaan toimiminen yksittäin ei riitä.
 
Minusta on ollut hyvin mielenkiintoista lukea Antero Alkun mielipiteitä. Voin itse, ainakin periaatteellisella tasolla, allekirjoittaa lähes kaikki Anteron teesit joukkoliikenteen kehittämisestä pääkaupunkiseudulla.

On kuitenkin eräs asia, jota en ihan aina jaksa ymmärtää ja se on Anteron lohduton kuva metron liityntälinjoista. Osa valituksista on kyllä sellaisia, että niissä on havaittavissa ainakin aavistuksen verran tarkoitushakuisuuden makua.

Minä olen ajanut liityntälinjoja 18 vuotta ja matkustanut niillä alusta asti. Minusta linjat toimivat ihan tyydyttävästi ja näinhän ovat monet muutkin todenneet - tälläkin palstalla. Vaihto on aina vaihto ja sellaisia pitäisi joukkoliikenteessä välttää. En silti usko ihmisten päivittäin harmittelevan vaihtamisen kurjuutta. On myös kummallista, että juuri siellä Anteron pysäkillä jatkuvasti tapahtuu kaikenlaisia töppäyksiä.

En myöskään ymmärrä, että bussi on pysäkin kohdalla jatkuvasti myöhässä tai etuajassa, sillä pysäkkiaikataulussa oleva aikahan on vain arvio, ei täsmällinen aika (mikä sen tietysti pitäisi olla - tässä on parantamisen varaa).

Viime elokuun liityntälinjauudistus toi liikenteeseen sekä parannuksia että huononnuksia. Huononnuksista mainittakoon vaikkapa tilanne Vuosaaressa, jossa vuoromäärä joillakin entisen 90A:n palvelualueilla vähentyi yli puolella. Marjaniemessähän tilanne ennen muutosta oli poikkeuksellisen huono ja Anteron moitteet siltä osin ymmärrettäviä. Nyt on tapahtunut merkittävä parannus kun liityntälinja kulkee suorinta tietä Itäkeskukseen. Olisi mukavaa, jos Antero voisi hiukan kehua edes tätä parannusta.
 
b10m55 sanoi:
Viime elokuun liityntälinjauudistus toi liikenteeseen sekä parannuksia että huononnuksia. ... Marjaniemessähän tilanne ennen muutosta oli poikkeuksellisen huono ja Anteron moitteet siltä osin ymmärrettäviä. Nyt on tapahtunut merkittävä parannus kun liityntälinja kulkee suorinta tietä Itäkeskukseen. Olisi mukavaa, jos Antero voisi hiukan kehua edes tätä parannusta.
Olen kyllä sitä mieltä, että 93 oli parempaa palvelua kuin nykyinen 98. Ruuhka-aikaan oli 93:n vuoroväli 10 min ja vain päivisin oli harevennettua. Lisäksi minulla oli mahdollisuus matkustaa kaikkiaan kolmella linjalla: 91, 93 ja 98. Tosin iltasella tästä ei juuri ollut iloa, kun kaikki lähtivät puolen tunnin välein samaan aikaan - järjen riemuvoitto!

kuukanko sanoi:
Oletetaanpa, miten matka menisi jos sekä Marjaniemestä että Järvenperästä olisi suorat bussiyhteydet Helsingin keskustaan. Matkan ensimmäinen osuus olisi bussi, jonka matka-aika heittelisi huomattavasti enemmän kuin lyhyen liityntälinjan. Niinpä keskustaan olisi varattava ylimääräistä marginaalia vaihtoon n. 10 min, jos ei halua ottaa myöhästymisriskiä. Sama ongelma olisi seuraavassa bussiyhteydessä, jossa saapumisaikaa ei voi arvioida tarkasti.
93:n suurin kellolla mittaamani heitto (katsottuna matkakortin lukijan näytöstä) on ollut 11 minuuttia. Käyttämäni suorat bussilinjat Kamppi-Otaniemi eivät koskaan ole heittäneet näin paljon. Lähiöiden tyhjillä kaduilla voi ajaa joko reilua ylinopeutta tai verkkaisen laiskasti, ja näin näköjään myös tehtiin.

Olen ajellut kotiin usein illan suorilla busseilla, ja ne ovat noudattaneet parin minuutin tarkkuudella luvattua aikaa. Kun sekä Itä-Helsinkiin että Etelä-Espooseen ajetaan käytännössä ruuhkattomia bussikaistoja, on mahdollisuus noudattaa aikataluluja ja ilman kummempia määräyksiä niitä tulee noudatetuksi näköjään jo nyt.

Siksi toiseksi oikea tapa olisi sama mitä halutaan tehdä länsimetrolla: Aikatauluissaan pysyvät bussit ajavat Itä-Helsingin ja Etelä-Espoon tai Järvenperän (98-metro-105-43K) väliä läpi keskustan niin, ettei vaihtoa tarvita. Tämä on täysin mahdollista heti huomisaamusta, toisin kuin metrolla. Ja 550:llä tämä jo toimii, aikataulua tasataan tarvittaessa. Jos siis haluan olla varma ehtimisestä, valitsen mieluummin luotettavan 550:n kuin otan riskin siitä, että en ehdi Kampista lätevään bussiin ja myöhästyn 20 minuuttia.

kemkim sanoi:
Ajattelepa, jos Marjaniemen bussiliikenne olisi hoidettu pakkoliitynnällä sellaiselle metroasemalle, josta metro menee vain 8-10 minuutin välein. Ensin odottelisit myöhässä olevaa 20 min välein kulkevaa bussia 5 min. Sitten bussi tulisi ja sen ollessa metroasemalla metro olisi juuri mennyt. Odottaisit metroa 10 min. Metromatkan jälkeen vaihto Rautatientorilla....
Tätä on tullut kokeilluksi, tosin matkalla Espoon keskukseen. Toimin reittioppaan mukaan ja myöhästyin melkein puoli tuntia. Viime kädessä siksi, että kiireessä juoksin väärään junaan eli sellaiseen, joka ei pysähtynyt Espoon keskuksessa - mikä sinänsä on käsittämätöntä.

Syy väärään junaan eksymiseen on myös paikallisessa idioottimaisuudessa. Samaan suuntaan lähtee junia samalla minuutilla, jolloin kiireessä on vaikea selvittää, mille laiturille pitää suunnistaa. Ja sitten lähimpänä juoksijan tulosuunnassa raiteen päässä seisookin suljettu juna. Lähtevä juna on kauempana suljetun takana (junien kulkusuuntaa edessä).

Olisi muuten ollut kiintoisaa, jos Masalasta takaisin matkatessani tarkastaja olisi tullut tarjoamaan minulle sakkoja, kun seutumatkakorttiaikani ei oikeuta minua matkustamaan sinne.

b10m55 sanoi:
Minusta linjat toimivat ihan tyydyttävästi ja näinhän ovat monet muutkin todenneet - tälläkin palstalla. Vaihto on aina vaihto ja sellaisia pitäisi joukkoliikenteessä välttää. En silti usko ihmisten päivittäin harmittelevan vaihtamisen kurjuutta. On myös kummallista, että juuri siellä Anteron pysäkillä jatkuvasti tapahtuu kaikenlaisia töppäyksiä.
Ihmettelen tätä samaa itse. Ehkä asialle on yhtenä selityksenä se, että suuri osa ihmisistä on yksinkertaisesti alistunut huonoon kohteluun, eivätkä he tiedä, että liikenteen voisi hoitaa kunnollakin. Toinen syy lienee siinä, että edes ruuhka-aikaan monilla liityntälinjoilla on vuoroja 5-8 tunnissa, jolloin etuajassa ajo tai kehno sykronointi ei aiheuta kovin suurta kiusaa.

Mutta sanoisin, että "tyydyttävästi" ei ole riittävän hyvin, jos toivotaan ihmisten käyttävän mieluumin joukkoliikennettä kuin autoa. Euroopan parhaaksi väitetty joukkoliikenne on todellisuudessa pakkomatkustajille tehtyä joukkoliikennettä. Ehkä se siinä sarjassa on paremmassa päässä, sillä huonompaakin olen nähnyt. Euroopan paras on kyllä jossain aivan muualla, eikä se BEST-tutkimuksen "kehukaa oman kaupunkinne liikennettä" -tutkimusmetodilla koskaan tulekaan esille.

Antero

PS: Jotten aina vain haukkuisi, niin tässä yksi kiitos liityntälinjauudistuksesta. 98 ajaa lähes tasatahtiaikataulua eli samoilla minuuteilla joka tunti - siis aikataulun mukaan. Kun siis menen pysäkille 4 min ennakkoon, minunkin aikatauluaikani on tasatahtinen, vaikka bussin ohiajoaika ei sitä olekaan.:smile:
 
Vs: Joukkoliikenteen arvostuksen puute, omat näkemykset

Antero Alku sanoi:
Olen asunut tämän liityntäliikenteen päässä jo 6 vuotta, pysäkki kadun toisella puolen. Tätä se on ollut koko ajan. Naapurini kulkevat autolla koko matkat. Arvatkaa miksi. He eivät ole kiinnostuneita joukkoliikenteestä kuten minä, joten heidän pinnansa ei tätä kohtelua kestä. Tai ei heille tule mieleen edes kokeilla.
Oletko ajatellut sellaisia vaihtoehtoja kuin polkupyörällä kulkemista metrolle?
Pyörällä pääsee perille keskimäärin kolmasosassa siitä ajasta kuin kävellen. Se on useimmissa tapauksissa nopeampaa kuin liityntäbussikin, ja on aina lähtövalmiina kun palaa kotiin, jos on tapana muistaa huonosti bussien lähtöaikoja tai ostoksilla käyntiin menee enemmän aikaa kuin suunnitellut. Talvella se tosin vaatii reipasta mieltä, mutta jos reitti ei ole kovin hankala ja tie on aurattu ja pyörä varustettu talvirenkain, niin kovin monena päivänä vuodessa ei ole pakko turvautua bussiin. Sittenhän on olemassa niille joille pyöräily on hikistä ja vastenmielistä, erilaisia mopoja ja kevyitä kaupunkiskoottereita. Ulkomailla on myös sähköllä kulkevia potkulautoja tms mutta meillä valitettavasti tieliikennelaki ei salli niitä.

Itse asun paikassa jossa ei ole varsinaista liityntäbussia joka lähtisi tietyllä kellonlyömällä, vaan ainoat bussit jotka meille kulevat ohittavat aseman vähän milloin sattuu. Se olisi jo juhlaa jos meillä "maalla" eli Espoon keskiosissa kulkisi sellainen bussi joka olisi tahdistettu junien kulkuaikoihin.

t. Rainer
 
Syy väärään junaan eksymiseen on myös paikallisessa idioottimaisuudessa. Samaan suuntaan lähtee junia samalla minuutilla, jolloin kiireessä on vaikea selvittää, mille laiturille pitää suunnistaa. Ja sitten lähimpänä juoksijan tulosuunnassa raiteen päässä seisookin suljettu juna. Lähtevä juna on kauempana suljetun takana (junien kulkusuuntaa edessä).
Karjaan Y-juna lähtee Helsingin asemalta aina muutama minuutti ennen Kirkkonummen junaa joka siis pysähtyy Espoon asemalla. Hämmennnystä aiheuttaa se että Karjaan junan kohdalla infomonitorissa lukee "Karjaa Kirkkonummi" jonka takia moni luulee sitä Kirkkonummen junaksi. On meinannut käydä meikäläisellekin niin. Onneksi Karjaan junasta pääsee ulos Leppävaarassa jos huomaa joutuneensa väärään junaan.

Olisi muuten ollut kiintoisaa, jos Masalasta takaisin matkatessani tarkastaja olisi tullut tarjoamaan minulle sakkoja, kun seutumatkakorttiaikani ei oikeuta minua matkustamaan sinne.
Luulen että olisivat päästäneet sakoitta. Et ole ainoa jolle on käynyt "vanhanaikaisesti".

t. Rainer
 
Vs: Joukkoliikenteen arvostuksen puute, omat näkemykset

Oletko ajatellut sellaisia vaihtoehtoja kuin polkupyörällä kulkemista metrolle?
On tullut pyöräillyksikin. Mutta eikö se nyt ole jo varsin oireellista? Jos liityntäliikenteen pysäkin vieressä asuvalle suositellaan polkupyörää. Eikös ole vähän sama asia kuin jos autokauppias sanoisi asiakkaalle, että osta mieluummin kuukausilippu kuin tämä meidän automme. Eihän siitä voi olla edes varma, lähteekö se aina käyntiin.:biggrin:

Antero
 
En nyt ihan noinkaan sanoisi. Tulevasta asunnostani 50 metrin päässä on myös bussipysäkki (suora bussiyhteys keskussairaalan kautta keskikaupungille), mutta jos Tampereen pikaraitiotie tai lähijunaa toteutuisi lähivuosina, kulkisin todennäköisesti pyörällä tai jalan matkat kilometrin päähän Messukylän asemalle.

Täällä kotonani on myös samanmoinen tilanne, 50 metrin päässä olevaa pysäkkiä tuskin hyödyntäisin liityntään paljoakaan, ennemmin kävelisin tai pyöräilisin sinne kilsan päähän ratikkapysäkille. Anteron tapauksessa matka on pidempi, mutta tilanne sama.
 
Takaisin
Ylös