- Liittynyt
- 4 Lokakuu 2009
- Viestit
- 3,237
Lappeenrannan seudun joukkoliikennelautakunnan 24.4. kokouksen esityslistalla oli tuon kilpailutuksen ratkaisun lisäksi myös pari muuta Imatraa koskevaa asiaa:
"Lappeenrannan seudun joukkoliikennelautakunta päättää irtisanoa V-S Bussipalvelut Oy:n Imatran paikallisliikenteen ostoliikennesopimus (Bruttosopimus) Suorahankinta - liikennöintisopimuksen päättymään uuden Imatran paikallisliikenteen liikennöintisopimuksen alkamispäivää edeltävän päivän loppuun 30.6.2026."
"Lappeenrannan seudun joukkoliikenne joutui sopeuttamaan Imatran paikallisliikennettä Imatran valtuuston 11.11.2024 §7 hyväksymän taloudentasapainotustoimenpiteiden takia 1.1.2025 alkaen. Kiireellisen aikataulun takia, liikennettä sopeutettiin 1.1.2025 alkaen linjasta 23 palvelutasotavoitteiden ylittävältä osuudelta, jolla oli vähäisimmät vaikutukset Imatran paikallisliikenteen suurimpien käyttäjäryhmien eli opiskelijoiden ja koululaisten päivittäiseen matkustamiseen. Lappeenrannan seudun joukkoliikenne on tehnyt yhdessä konsultin kanssa linjastosuunnitelman, jossa on tarkasteltu muun muassa Imatran paikallisliikenteen tehostamista Imatran kaupungin maksuosuus ja palvelutasotavoitteet huomioiden. Imatran paikallisliikenteen aikataulusuunnittelussa on huomioitu eri sidosryhmien sekä joukkoliikennelautakunnan jäsenten palautteita, vuoden 2024 asiakaskyselyn kehittämisehdotuksia, linja-autojen vuoron täsmääminen koulujen alkamis- ja päättymisaikojen kanssa sekä pyritty sovittamaan junavuorojen kanssa. Lappeenrannan seudun joukkoliikenne on sopinut liikennöitsijän kanssa linjan 26 karsimisesta, ja tästä saatava säästö kohdennetaan muihin linjoihin siten, ettei vuosittainen maksettava liikennöintikorvaus ole pienempi kuin nykyisellä voimassa olevalla aikataululla.
Linja 21:
Linjan 21 aikataulu on suunniteltu täysin uudelleen maanantai - perjantai sekä lauantain liikennöintipäiville. Tarkempi kuvaus aikatauluista löytyy oheismateriaalista. Suunnitellussa on otettu ensisijaisesti huomioon koulujen alkamis- ja päättymisajat sekä mahdolliset yhteensovittamiset junavuorojen kanssa palvelutasotavoitteet huomioiden.
Linja 22:
Linjan 22 aikataulu on suunniteltu täysin uudelleen maanantai - perjantai sekä lauantain liikennöintipäiville. Tarkempi kuvaus aikatauluista löytyy oheismateriaalista. Suunnitellussa on otettu ensisijaisesti huomioon koulujen alkamis- ja päättymisajat sekä mahdolliset yhteensovittamiset junavuorojen kanssa palvelutasotavoitteet huomioiden.
Linja 23:
Linjan 23 aikataulu on suunniteltu täysin uudelleen maanantai – perjantai, lauantain ja sunnuntain liikennöintipäiville. Lähtöjä on lisätty arki-iltoihin Jakolasta 23:sta 27:ään ja Huhtasesta 23:sta 26:een, lauantaille Jakolasta 10:sta 13:een ja Huhtasesta yhdeksästä 12:een ja sunnuntaille Jakolasta kolmesta kuuteen ja Huhtasesta kolmesta kuuteen. Tarkempi kuvaus aikatauluista löytyy oheismateriaalista. Suunnitellussa on otettu ensisijaisesti huomioon koulujen alkamis- ja päättymisajat sekä mahdolliset yhteensovittamiset junavuorojen sekä seutuliikenteen kanssa. Linjan 23 vuorotarjonta ylittää palvelutasotavoitteen vuorovälin arkisin ruuhka-aikojen välissä sekä liikennöintiajallisesti arkisin ja viikonloppuisin aamu- ja ilta-aikaan.
Linja 24:
Linjan 24 aikataulu ja reitti on suunniteltu täysin uudelleen maanantai – perjantai liikennöintipäiville. Lähtöjä karsitaan kaksi kappaletta, yksi aamupäivältä kymmeneltä ja yksi iltapäivältä viideltä. Karsittavilla lähdöillä matkustajia on ollut keskimäärin noin kaksi kappaletta vuonna 2024. Uusi reitti ajetaan nykyisen linjan 24 ja 26 yhdistelmänä sekä samoilla kiertosuunnilla. Uusi reitti kulkee linjan 24 nykyisen reitin lisäksi Kosken koulukeskuksen ohi Vuoksentietä pitkin Tornan sillalle Tainionkoskentietä pitkin Imatrankoskelle Olavinkadulle. Aamupäivällä ajetaan Imatrankoski - Perä-Meltola – Salo-Issakka – Imatrankoski -lenkki ja Imatrankoski – Itä-Siitola – Imatrankoski -lenkki vastapäivään ja iltapäivällä Imatrankoski - Itä-Siitola – Imatrankoski -lenkki ja Imatrankoski – Salo-Issakka – Perä-Meltola – Imatrankoski -lenkki myötäpäivään. Uusi reitti ei pysähdy Kosken koulukeskuksen pihalla eikä liikennöi Mustalammen ja Sienimäen kaupunginosissa, ja nämä kaupunginosat liikennöidään muilla linjoilla palvelutasotavoitteiden mukaisesti. Itä-Siitolan palvelutaso pysyy lähes samana nykyiseen aikatauluun verrattuna. Tarkempi kuvaus aikatauluista ja reitistä löytyy oheismateriaalista. Suunnitellussa on otettu ensisijaisesti huomioon koulujen alkamis- ja päättymisajat, mahdolliset yhteensovittamiset junavuorojen kanssa ja Imatran kaupungin päättämät palvelutasotavoitteet.
Linja 25:
Linjan 25 aikataulu on suunniteltu täysin uudelleen maanantai – perjantai, lauantain ja sunnuntain liikennöintipäiville. Lähtöjä on lisätty arkisin Kylpylältä 18:sta 19:ään ja Koskenkoululta 16:sta 20:een ja lauantaille Kylpylältä yhdeksästä 11:een ja Koskenkoululta kahdeksasta 11:een. Sunnuntaille lähtöjen määrää on muutettu Kylpylältä yhdeksästä kahdeksaan ja Koskenkoululta lähtöjen määrä pysyy samana. Tarkempi kuvaus aikatauluista löytyy oheismateriaalista. Suunnitellussa on otettu ensisijaisesti huomioon koulujen alkamis- ja päättymisajat sekä mahdolliset yhteensovittamiset junavuorojen kanssa. Arkipäiviin on lisätty aamupäivälle lähtöjä ja viikonlopun liikennöintiaika on muutettu alkamaan palvelutasotavoitteiden mukaisesti. Viikonloppuiltaisin liikennöintiaika ylittää palvelutasotavoitteet.
Linja 26:
Linja 26 lakkautetaan. Linjan 26 liikennöimät kaupunginosat tulevat liikennöidyksi muilla linjoilla vähintään samalla palvelutasolla kuin nykyisellä linjan 26 aikataululla. Linjan lakkauttamisella on vähäisiä vaikutuksia palvelutasoon. Edellä esitetyillä Imatran paikallisliikenteen aikataulu-, linja- ja reittimuutoksilla saavutetaan kustannustehokkaammin parempi palvelutaso, mitä Imatran kaupungin päättämässä palvelutasotavoitteessa on määritelty, Itä-Siitolan kaupunginosaa lukuun ottamatta. Itä-Siitolan palvelutaso pysyy muutoksien jälkeen lähes samana nykyiseen verrattuna."
"Lappeenrannan seudun joukkoliikennelautakunta päättää irtisanoa V-S Bussipalvelut Oy:n Imatran paikallisliikenteen ostoliikennesopimus (Bruttosopimus) Suorahankinta - liikennöintisopimuksen päättymään uuden Imatran paikallisliikenteen liikennöintisopimuksen alkamispäivää edeltävän päivän loppuun 30.6.2026."
"Lappeenrannan seudun joukkoliikenne joutui sopeuttamaan Imatran paikallisliikennettä Imatran valtuuston 11.11.2024 §7 hyväksymän taloudentasapainotustoimenpiteiden takia 1.1.2025 alkaen. Kiireellisen aikataulun takia, liikennettä sopeutettiin 1.1.2025 alkaen linjasta 23 palvelutasotavoitteiden ylittävältä osuudelta, jolla oli vähäisimmät vaikutukset Imatran paikallisliikenteen suurimpien käyttäjäryhmien eli opiskelijoiden ja koululaisten päivittäiseen matkustamiseen. Lappeenrannan seudun joukkoliikenne on tehnyt yhdessä konsultin kanssa linjastosuunnitelman, jossa on tarkasteltu muun muassa Imatran paikallisliikenteen tehostamista Imatran kaupungin maksuosuus ja palvelutasotavoitteet huomioiden. Imatran paikallisliikenteen aikataulusuunnittelussa on huomioitu eri sidosryhmien sekä joukkoliikennelautakunnan jäsenten palautteita, vuoden 2024 asiakaskyselyn kehittämisehdotuksia, linja-autojen vuoron täsmääminen koulujen alkamis- ja päättymisaikojen kanssa sekä pyritty sovittamaan junavuorojen kanssa. Lappeenrannan seudun joukkoliikenne on sopinut liikennöitsijän kanssa linjan 26 karsimisesta, ja tästä saatava säästö kohdennetaan muihin linjoihin siten, ettei vuosittainen maksettava liikennöintikorvaus ole pienempi kuin nykyisellä voimassa olevalla aikataululla.
Linja 21:
Linjan 21 aikataulu on suunniteltu täysin uudelleen maanantai - perjantai sekä lauantain liikennöintipäiville. Tarkempi kuvaus aikatauluista löytyy oheismateriaalista. Suunnitellussa on otettu ensisijaisesti huomioon koulujen alkamis- ja päättymisajat sekä mahdolliset yhteensovittamiset junavuorojen kanssa palvelutasotavoitteet huomioiden.
Linja 22:
Linjan 22 aikataulu on suunniteltu täysin uudelleen maanantai - perjantai sekä lauantain liikennöintipäiville. Tarkempi kuvaus aikatauluista löytyy oheismateriaalista. Suunnitellussa on otettu ensisijaisesti huomioon koulujen alkamis- ja päättymisajat sekä mahdolliset yhteensovittamiset junavuorojen kanssa palvelutasotavoitteet huomioiden.
Linja 23:
Linjan 23 aikataulu on suunniteltu täysin uudelleen maanantai – perjantai, lauantain ja sunnuntain liikennöintipäiville. Lähtöjä on lisätty arki-iltoihin Jakolasta 23:sta 27:ään ja Huhtasesta 23:sta 26:een, lauantaille Jakolasta 10:sta 13:een ja Huhtasesta yhdeksästä 12:een ja sunnuntaille Jakolasta kolmesta kuuteen ja Huhtasesta kolmesta kuuteen. Tarkempi kuvaus aikatauluista löytyy oheismateriaalista. Suunnitellussa on otettu ensisijaisesti huomioon koulujen alkamis- ja päättymisajat sekä mahdolliset yhteensovittamiset junavuorojen sekä seutuliikenteen kanssa. Linjan 23 vuorotarjonta ylittää palvelutasotavoitteen vuorovälin arkisin ruuhka-aikojen välissä sekä liikennöintiajallisesti arkisin ja viikonloppuisin aamu- ja ilta-aikaan.
Linja 24:
Linjan 24 aikataulu ja reitti on suunniteltu täysin uudelleen maanantai – perjantai liikennöintipäiville. Lähtöjä karsitaan kaksi kappaletta, yksi aamupäivältä kymmeneltä ja yksi iltapäivältä viideltä. Karsittavilla lähdöillä matkustajia on ollut keskimäärin noin kaksi kappaletta vuonna 2024. Uusi reitti ajetaan nykyisen linjan 24 ja 26 yhdistelmänä sekä samoilla kiertosuunnilla. Uusi reitti kulkee linjan 24 nykyisen reitin lisäksi Kosken koulukeskuksen ohi Vuoksentietä pitkin Tornan sillalle Tainionkoskentietä pitkin Imatrankoskelle Olavinkadulle. Aamupäivällä ajetaan Imatrankoski - Perä-Meltola – Salo-Issakka – Imatrankoski -lenkki ja Imatrankoski – Itä-Siitola – Imatrankoski -lenkki vastapäivään ja iltapäivällä Imatrankoski - Itä-Siitola – Imatrankoski -lenkki ja Imatrankoski – Salo-Issakka – Perä-Meltola – Imatrankoski -lenkki myötäpäivään. Uusi reitti ei pysähdy Kosken koulukeskuksen pihalla eikä liikennöi Mustalammen ja Sienimäen kaupunginosissa, ja nämä kaupunginosat liikennöidään muilla linjoilla palvelutasotavoitteiden mukaisesti. Itä-Siitolan palvelutaso pysyy lähes samana nykyiseen aikatauluun verrattuna. Tarkempi kuvaus aikatauluista ja reitistä löytyy oheismateriaalista. Suunnitellussa on otettu ensisijaisesti huomioon koulujen alkamis- ja päättymisajat, mahdolliset yhteensovittamiset junavuorojen kanssa ja Imatran kaupungin päättämät palvelutasotavoitteet.
Linja 25:
Linjan 25 aikataulu on suunniteltu täysin uudelleen maanantai – perjantai, lauantain ja sunnuntain liikennöintipäiville. Lähtöjä on lisätty arkisin Kylpylältä 18:sta 19:ään ja Koskenkoululta 16:sta 20:een ja lauantaille Kylpylältä yhdeksästä 11:een ja Koskenkoululta kahdeksasta 11:een. Sunnuntaille lähtöjen määrää on muutettu Kylpylältä yhdeksästä kahdeksaan ja Koskenkoululta lähtöjen määrä pysyy samana. Tarkempi kuvaus aikatauluista löytyy oheismateriaalista. Suunnitellussa on otettu ensisijaisesti huomioon koulujen alkamis- ja päättymisajat sekä mahdolliset yhteensovittamiset junavuorojen kanssa. Arkipäiviin on lisätty aamupäivälle lähtöjä ja viikonlopun liikennöintiaika on muutettu alkamaan palvelutasotavoitteiden mukaisesti. Viikonloppuiltaisin liikennöintiaika ylittää palvelutasotavoitteet.
Linja 26:
Linja 26 lakkautetaan. Linjan 26 liikennöimät kaupunginosat tulevat liikennöidyksi muilla linjoilla vähintään samalla palvelutasolla kuin nykyisellä linjan 26 aikataululla. Linjan lakkauttamisella on vähäisiä vaikutuksia palvelutasoon. Edellä esitetyillä Imatran paikallisliikenteen aikataulu-, linja- ja reittimuutoksilla saavutetaan kustannustehokkaammin parempi palvelutaso, mitä Imatran kaupungin päättämässä palvelutasotavoitteessa on määritelty, Itä-Siitolan kaupunginosaa lukuun ottamatta. Itä-Siitolan palvelutaso pysyy muutoksien jälkeen lähes samana nykyiseen verrattuna."