Yhdysvalloissa on vallalla käytäntö, jossa lentoyhtiöt päättävät milloin on tuhkauhan takia turvallista lentää. Euroopassa viranomaiset. USA:n ja Euroopan lentoliikenteen turvallisuuden välillä ei ole tilastollista eroa.
Euroopassakin olisi syytä siirtyä samaan käytäntöön kuin USA:ssa.
No jaa, periaatteessa firmoilla pitäisi olla paremmat kannustimet arvioida oikein nuo riskit kuin regulaattorilla (regulaattorilla on motiivit olla ylivarovaisia, koska oman maineen varmistelun hinnan maksavat lentomatkustajat). Siinä mielessä ajatus olisi järkevä.
Käytännössä voi kuitenkin ilmetä epäoptimaalisuutta esimerkiksi siinä tapauksessa, että lentofirmalla on menossa ns. kuppi nurin: kannattaa pelata upporikasta ja rutiköyhää, eli lentää riskillä, koska lentämättä jättämisen tapauksessa tulisi konkurssi (varmasti).
Mitä tulee tilastoihin ja nyt toteutuneeseen skenaarioon, niin en paljoa nojaisi niitten varaan. Tilanteet kuitenkin poikkeavat melkoisesti toisistaan ja tilastolliseen turvallisuuteen vaikuttaa siinä määrin moni muukin parametri, ettei sitä oikein mitään voi päätellä.
Kari