SD202
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 1,371
Sveitsissä vain on totuttu pitämään kaikki liikkuva kalusto hyvässä kunnossa. (Itä-Euroopassa on toisinaan ollut "hieman" erilainen tyyli.) SBB:n Re4/4 -sähköveturit eivät ole nekään kovin tuoreita ja silti niillä ajetaan edelleenkin. Käydessäni keväällä 2002 Zürichissä, paikallisen liikennelaitoksen uusimmat bussit olivat suoralla ikkunalinjalla varustettuja M-B O405(G)N -busseja, joiden valmistus loppui 1993/94 - ja bussien kyljissä ei näkynyt merkkiäkään lommoista sun muista kulumista...Piirka sanoi:Osui silmiini tietoa mm. Sveitsin trollikoista. Montreux'ssä johdinautot otettiin käyttöön vuonna 1956. Vuosina 1956-58 hankittiin 18 trollikkaa, jotka korvattiin uusilla vasta vuonna 1995. Montreux'ssä ajettiin siis "laihialaisittain" lähes 40 vuotta. Luzernissa oli ainakin vielä pari vuotta sitten käytössä 14 johdinautoa vuosimallia 1974-75, nämä olivat lähes 30-vuotiaita. Neuchatelissa korvattiin vuonna 1963-64 hankitut trollikat uusilla vuonna 1991.
Käsittääkseni taas itäblokin Škodat sun muut Ziut eivät olleet yhtä laadukkaita ja koska trollikoita valmistettiin suursarjoina, oli uusien bussien hankkiminen edullista. Siksi trollikat ajettiin loppuun/huonoon kuntoon melko nuorina ja tilalle otettiin uusia busseja, kuin että niitä oltaisiin käytetty Sveitsin malliin 30-40 vuotta. Rautaesiriipun kaaduttua alkoi kausi, jolloin uusia trollikoita ei taloudellisista syistä voitu hankkia. Olemassa olevalla kalustolla piti tulla toimeen, vaikka se saattoi olla lähes romutuskunnossa.