Itäiset johdinautot

Piirka sanoi:
Osui silmiini tietoa mm. Sveitsin trollikoista. Montreux'ssä johdinautot otettiin käyttöön vuonna 1956. Vuosina 1956-58 hankittiin 18 trollikkaa, jotka korvattiin uusilla vasta vuonna 1995. Montreux'ssä ajettiin siis "laihialaisittain" lähes 40 vuotta. Luzernissa oli ainakin vielä pari vuotta sitten käytössä 14 johdinautoa vuosimallia 1974-75, nämä olivat lähes 30-vuotiaita. Neuchatelissa korvattiin vuonna 1963-64 hankitut trollikat uusilla vuonna 1991.

Käsittääkseni taas itäblokin Škodat sun muut Ziut eivät olleet yhtä laadukkaita ja koska trollikoita valmistettiin suursarjoina, oli uusien bussien hankkiminen edullista. Siksi trollikat ajettiin loppuun/huonoon kuntoon melko nuorina ja tilalle otettiin uusia busseja, kuin että niitä oltaisiin käytetty Sveitsin malliin 30-40 vuotta. Rautaesiriipun kaaduttua alkoi kausi, jolloin uusia trollikoita ei taloudellisista syistä voitu hankkia. Olemassa olevalla kalustolla piti tulla toimeen, vaikka se saattoi olla lähes romutuskunnossa.
Sveitsissä vain on totuttu pitämään kaikki liikkuva kalusto hyvässä kunnossa. (Itä-Euroopassa on toisinaan ollut "hieman" erilainen tyyli.) SBB:n Re4/4 -sähköveturit eivät ole nekään kovin tuoreita ja silti niillä ajetaan edelleenkin. Käydessäni keväällä 2002 Zürichissä, paikallisen liikennelaitoksen uusimmat bussit olivat suoralla ikkunalinjalla varustettuja M-B O405(G)N -busseja, joiden valmistus loppui 1993/94 - ja bussien kyljissä ei näkynyt merkkiäkään lommoista sun muista kulumista...
 
Kyllähän Sveitsissä tosiaan vanhaa kalustoa on. Rautateillä SBB:n Ae 610 (eli Ae 6/6) -veturit poistettaneen käytöstä vasta vuonna 2016, vaikka ovat 1950-luvun alusta. Zürichin raitioteillä on 1950-luvun alun kalustoa niinikään. Johdinauton ikä harvemmin toki ihan viittäkymmentä vuotta on, mutta useissa Sveitsin kaupungeissa 1950-luvun johdinautoja pidettiin käytössä ainakin 1990-luvun puolelle asti (mm. Basel, Lausanne, Montreux).
 
trolliusomnibus anatolicus

Palataksemme itäisiin johdinautoihin, Sveitsi sentään luetaan länsimaihin, jos siinä nyt mitään erinomaista on. Johdinautot olivat hyvin suosittu järjestelmä Itä-Euroopassa, osittain kai NL:n painostuksenakin, heillä kun sähkövoima oli edullista ja siten trullitkin siis mieluisa liikennemuoto. Valmistajiakin on ollut useita, ZIU NL:sta, Ikarus-Ganz Unkarista, Jelcz Puolasta, Skoda Tsekistä, samoin Romaniassa on valmistettu omia autoja. Yleisimmin levinneet mallit ovat olleet Skodan ja ZIUn autot, Ikaruksia on toki niitäkin viety kotimaansa ulkopuolelle jonkin verran. Kaikkien muotoilu on ollut ns. ajatonta, eli ei koskaan muodissa olevaa. Kenties muodokkain olisi Ikarus jonka bensiiniautoista tuttu 200 ja 400 sarja on saanut myös sähköiset sisarensa. Kaikissa autoissa on ongelmana ollut silloisten tarveaineitten ja työnlaadun hiukan vaihteleva ja yleensä huono laatu. Mutta eteenpäin on päästy ja monia autosarjoja on , lähinnä systeemin kaatumisen tuoman rahapulan takia, käytetty runsaat 15 vuotta hyvinkin. Mutta se alkaa olla jo aika maksimi, vaikka ainakin Budassa on linjan 83 plussaamisen yhteydessä otettu käyttöön peruskorjattuja ja osin uudistettuja 280T autoja.Uudempina autoissa on ollut varmaan oikein mukavakin matkustaa, trollit ovat hiljaisia, erittäin nopeita liikkeellelähdössä ja aika tasakulkuisia.
 
Re: trolliusomnibus anatolicus

23Ají Anárjiri sanoi:
Uudempina (johdin)autoissa on ollut varmaan oikein mukavakin matkustaa, trollit ovat hiljaisia, erittäin nopeita liikkeellelähdössä ja aika tasakulkuisia.
Olet oikeassa. Lisäksi trollikoista puuttuu dieselmoottorien vapina, tärinä, tutina ja ennen muuta vastenmielinen naftan ja pakokaasun haju. Paikallaan ollessaan johdinautot eivät ole tyhjälläkäynnillä.
 
Onkos muute noissa Solariksen uusissa trulleissa kaksinkertaiset ikkunat? Onko kukaan havainnut? Vanhoissa Skodissa kun ainakin on kylmää kuin jääkaapissa! Tallinnassa olen kokenut kuinka linjurin ikkunat voivat olla sentin paksuisessa jäässä sisäpuolelta...Viileää tunnelmaa lisää toki lämmityslaitteen perin riittämätön koko ja teho. En luulisi sen takaavan kovin lämpöisiää kyytiä edes Tsekkien talvessa.
 
23Ají Anárjiri sanoi:
Onkos muute noissa Solariksen uusissa trulleissa kaksinkertaiset ikkunat?
Yksinkertaisiahan ne mielestäni ovat. Saa kai sieltä tehtaalta halutessaan tuplalasejakin. Olen itse ihmetellyt, ovatko tuplalasit niin paljon kalliimmat kuin yksinkertaiset, että Pietariinkin tulee jatkuvasti uutta kalustoa yksinkertaisilla laseilla, vaikka sää on yhtä vaativa kuin meillä Suomessa, ellei vaikeampikin. :?
 
Itä-Euroopassa on ilmeisesti totuttu matkustamaan sumuisten ikkunain ja kostean kylmien vaunujen kyydissä, vaikka parempaakin olisi tarjolla! Kaksoislasit ovat varmasti sinällään sijoitus, mutta toivoisin niitten yleistyvän pian. Luulisi meiltä vietyjen vanhojen autojen varustuksen hämmästyttävän! Jos joku löytää tietoja tai kuvan ekasta itäisestä trollista jossa on tuplalasit yms, laittakoon kuvan tänne.
 
Tulkku sanoi:
Muuten sellaisesta tulee vähän sellainen ankea vaikutelma koska nitä näkee aina venäjällä.
Eli ne ovat sen takia ankeita, koska niitä näkee Venäjällä..? Voi hyvänen aika sentään... :?
 
Arkangelissa oli 90-luvulla johdinautotehdas nimellä Nordtroll. Kori taisi olla lisenssi-Jelcz. Tehdas meni konkurssiin koska ei autoja saatu myytyä kuten odotettiin.

/Skurubisin
 
Takaisin
Ylös