Tämän on oltava tyhmin ratahanke joka on vireillä tällä hetkellä. Lahden oikoradaltakin pääsisi lentoradalle joten lentokenttäyhteys on turha perustelu. Matka-aikahyödyt taitavat olla jotain 5-15 minuutin luokkaa eli melko olemattomat kun hinta on päälle 2mrd€. Porvoon uusi asema tulee niin kauas keskustasta ettei kukaan varmastikaan käytä sitä kun auto ja bussi ovat nopeampia, halvempia ja kätevämpiä.
Tällaisten hankkeiden sijaan pitäisi keskittyä raideliikenteen laajentamiseen kokonaan uusille alueille. Itäradan hinnalla saisi varmaan rakennettua Sn200 itäisen rantaradan joka kulkisi reittiä Helsinki-Porvoo-Loviisa-Kotka(-Hamina). Siinä saisi monta uutta aluetta raideliikenteen piiriin ja parannettaisiin julkisen liikenteen kilpailukykyä kokonaan uudella käytävällä. 200kph pitäisi riittää siihen että nopea juna (IC) reitillä Helsinki-Kotka kulkisi välin melkein tunnissa. Tietysti tämä olisi mahdollista vain jos rata linjattaisiin kulkemaan suoraan Helsingin suuntaan eikä jollain turhalla Tuusulan kierroksella.
Lisäyksenä vielä: onhan se aika huvittavaa lukea selvityksiä Itäradan kannattavuudesta kun yhdessäkään ei ole tutkittu sitä vaihtoehtoa että Lahden oikoradan nopeustasoa nostetaan. Lahden oikoratahan rakennettiin Sn300 geometrialla joten olisi paljon halvempaa vain käydä uusimassa kiskot ja niiden kallistukset sen sijaan että rakentaa kokonaan uuden radan.
Tällaisten hankkeiden sijaan pitäisi keskittyä raideliikenteen laajentamiseen kokonaan uusille alueille. Itäradan hinnalla saisi varmaan rakennettua Sn200 itäisen rantaradan joka kulkisi reittiä Helsinki-Porvoo-Loviisa-Kotka(-Hamina). Siinä saisi monta uutta aluetta raideliikenteen piiriin ja parannettaisiin julkisen liikenteen kilpailukykyä kokonaan uudella käytävällä. 200kph pitäisi riittää siihen että nopea juna (IC) reitillä Helsinki-Kotka kulkisi välin melkein tunnissa. Tietysti tämä olisi mahdollista vain jos rata linjattaisiin kulkemaan suoraan Helsingin suuntaan eikä jollain turhalla Tuusulan kierroksella.
Lisäyksenä vielä: onhan se aika huvittavaa lukea selvityksiä Itäradan kannattavuudesta kun yhdessäkään ei ole tutkittu sitä vaihtoehtoa että Lahden oikoradan nopeustasoa nostetaan. Lahden oikoratahan rakennettiin Sn300 geometrialla joten olisi paljon halvempaa vain käydä uusimassa kiskot ja niiden kallistukset sen sijaan että rakentaa kokonaan uuden radan.
Viimeksi muokattu: