Itäradan linjaus

Tämän on oltava tyhmin ratahanke joka on vireillä tällä hetkellä. Lahden oikoradaltakin pääsisi lentoradalle joten lentokenttäyhteys on turha perustelu. Matka-aikahyödyt taitavat olla jotain 5-15 minuutin luokkaa eli melko olemattomat kun hinta on päälle 2mrd€. Porvoon uusi asema tulee niin kauas keskustasta ettei kukaan varmastikaan käytä sitä kun auto ja bussi ovat nopeampia, halvempia ja kätevämpiä.

Tällaisten hankkeiden sijaan pitäisi keskittyä raideliikenteen laajentamiseen kokonaan uusille alueille. Itäradan hinnalla saisi varmaan rakennettua Sn200 itäisen rantaradan joka kulkisi reittiä Helsinki-Porvoo-Loviisa-Kotka(-Hamina). Siinä saisi monta uutta aluetta raideliikenteen piiriin ja parannettaisiin julkisen liikenteen kilpailukykyä kokonaan uudella käytävällä. 200kph pitäisi riittää siihen että nopea juna (IC) reitillä Helsinki-Kotka kulkisi välin melkein tunnissa. Tietysti tämä olisi mahdollista vain jos rata linjattaisiin kulkemaan suoraan Helsingin suuntaan eikä jollain turhalla Tuusulan kierroksella.


Lisäyksenä vielä: onhan se aika huvittavaa lukea selvityksiä Itäradan kannattavuudesta kun yhdessäkään ei ole tutkittu sitä vaihtoehtoa että Lahden oikoradan nopeustasoa nostetaan. Lahden oikoratahan rakennettiin Sn300 geometrialla joten olisi paljon halvempaa vain käydä uusimassa kiskot ja niiden kallistukset sen sijaan että rakentaa kokonaan uuden radan.
 
Viimeksi muokattu:
Itäradan suunnitteluprosessissa on nähtävissä selvä käänne: Kouvolan oikorataa ei enää koetakaan yhtä ajankohtaiseksi kuin vielä jokin aika sitten, vaan naftaliinista on kaivettu esille raideyhteys Lahdesta suoraan Savonradalle Mikkeliin. Lue lisää YLEn uutisista.
 
Ei tuo nyt ole varsinaisesti mikään käänne. Kouvolaan menevän ratalinjauksen ulkopuolelle jäävät kaupungit ovat tilanneet selvityksen, joka - yllätys yllätys - saa tulokseksi, että niiden kautta menevä yhteys olisi parempi. Kouvolaan menevän radan varrrella olevat taas pitävät selvitystä pelkänä huuhaana.

Ihan samaa edestakaista vetoa kuin on ollut ainakin Lahden oikoradan suunnittelusta lähtien ja varmaan kauemminkin. Lopputulos lienee normaali: kumpikaan noista tuskin toteutuu tämän foorumin lukijoiden elinaikana.
 
Itäradan suunnitteluprosessissa on nähtävissä selvä käänne: Kouvolan oikorataa ei enää koetakaan yhtä ajankohtaiseksi kuin vielä jokin aika sitten, vaan naftaliinista on kaivettu esille raideyhteys Lahdesta suoraan Savonradalle Mikkeliin. Lue lisää YLEn uutisista.
Näkisin tämän Lahti-Mikkeli -ratavaihtoehdon fiksumpana. Lahti on kuitenkin isompi taajama kuin Kouvola ja sitä tuskin kannattaa motittaa. Lahden jaHeinolan välillä on jo rata olemassa, joten uutta rataa tarttis tehdä vasta sieltä eteenpäin. Tosin aika mutkaisena osuutena lienee kannatavaa harkita voisiko Lahden ja Heinolan väliä oikaista jostain kohdasta, esim. Vierumäellä rata tekee jonkinlaisen mutkan.
Mikäli tähän vaihtoehtoon päädytään, ei se kaiketi ole Kouvolallekaan ongelma. Z-junia voisi jatkaa sinne useammin ja Kouvola-Mäntyharju-Mikkeli -väliä voisi palvella samalla kalustolla kuin Kotkaa.
 
Ei tuo nyt ole varsinaisesti mikään käänne. Kouvolaan menevän ratalinjauksen ulkopuolelle jäävät kaupungit ovat tilanneet selvityksen, joka - yllätys yllätys - saa tulokseksi, että niiden kautta menevä yhteys olisi parempi. Kouvolaan menevän radan varrrella olevat taas pitävät selvitystä pelkänä huuhaana.

Numerot joita tuossa selvityksessä käytetään ovat aikalailla samat kuin mitä Väylävirasto käytti omassaan. Väyläviraston selvityksessä myös todettiin että Lahti-Mikkeli rata olisi hieman kannattavampi kuin Itärata, vaikka sen matkustajamäärät jäisivätkin reilusti matalemmiksi (ei palvele Karjalaa). Aluepoliittisista syistä tuon tutkimista ei jatkettu. Tässä selvityksessä on siis päästy siihen tulokseen jota valtio (tai enemminkin eräät kaupungit ja maakunnat) eivät suostuneet hyväksymään.

Ainoa juttu joka on uutta tässä selvityksessä on Lahden oikoradan nopeudennoston huomiominen. Itäradan edellytykset ovat huomattavasti heikompia nopeammilla nopeuksilla kun verrataan sn300 Itärataa sn300 Lahden oikorataan eikä sn220 Lahden oikorataan.
 
Onko Porvoo-Kouvola-Imatra akselilla tosiaan niin paljon enemmän asukkaita kuin Lahti-Heinola-Mikkeli-Pieksämäki suunnalla, että kannattaa rakentaa kalliimpi rata neljäsosan aikasäästöllä?
 
Onko Porvoo-Kouvola-Imatra akselilla tosiaan niin paljon enemmän asukkaita kuin Lahti-Heinola-Mikkeli-Pieksämäki suunnalla, että kannattaa rakentaa kalliimpi rata neljäsosan aikasäästöllä?

Tuossa on matkustajaennusteet vertailuvaihtoehdolle Väyläviraston vuoden 2019 selvityksessä eli edellisessä selvityksessä, jossa Lahti-Mikkeli -vaihtoehto oli mukana. Kannattaa huomioida, että matkustajaennusteet on laskettu sellaisella oletuksella että Venäjän liikennettä on melko paljon. Tietysti tuo voikin olla tilanne vuonna 2040, kun jokin näistä radoista voisi valmistua, mutta joka tapauksessa ehkä olisi ollut parasta jättää tuo pois hyöty-kustannuslaskelmista.

Screenshot_2022-08-31_21-39-51.png

Hyöty-kustannussuhteet olivat:

Kerava-KouvolaKerava-LuumäkiLahti-Mikkeli
Sn2000.130.080.17
Sn2200.150.090.17
Sn3000.03-0.020.15

Toisin sanoen 300km/h huippunopeudella Lahti-Mikkeli oli ainoa jota kannataisi edes harkita. Ja tuossa ei tosiaan ole mukana minkäänlaisia muutoksia Lahden oikoradalla.
 
Lahden jaHeinolan välillä on jo rata olemassa, joten uutta rataa tarttis tehdä vasta sieltä eteenpäin. Tosin aika mutkaisena osuutena lienee kannatavaa harkita voisiko Lahden ja Heinolan väliä oikaista jostain kohdasta, esim. Vierumäellä rata tekee jonkinlaisen mutkan.

(Oletetan, että et tarkoittanut tuota vitsiksi) Olemassa oleva Lahden ja Heinolan välinen rata ei sovellu mahdollisen uuden oikoradan osaksi, vaan tuolle välille on linjattava ja rakennettava kokonaan uusi rata. Vanha rata voisi jäädä museojunien ja Heinolan vähäisen tavaraliikenteen käyttöön.
 
Takaisin
Ylös