Ja taas yöjunista

Vr:n nettisivuilla yöjunien kohdalla on seuraavanlainen lause "Yöjunat tarjoavat mahdollisuuden matkustaa yön yli leväten Suomen päästä päähän.", josta voimme siis päätellä että yöjunissa matkustaminen on tarkoitettu lähinnä niille jotka menevät Hki-Oulu ja siitä ylöspäin oleville paikkakunnille. Eli vr ei varmasti kyllä laita enään Hki-Kuopio-Oulu välille yöjunia, ne oli/on liikenne- ja viestintäministeriön ostoliikennettä.. Ja kun nykyisin kun Vr on oma osakeyhtiö niin kaikki siis riippuu rahasta, mikäli jokin yhteys ei kannata, se lopetetaan..
 
aleo1@luukku.com sanoi:
Ja kun nykyisin kun Vr on oma osakeyhtiö niin kaikki siis riippuu rahasta, mikäli jokin yhteys ei kannata, se lopetetaan..
Tätä mantraa ei pitäisi toistaa. VR Oy on osakeyhtiö, kyllä, mutta sen omistaa 100 %:sti Suomen valtio eli me. VR Oy tekee sitä ja vain sitä, mitä omistaja antaa sen tehdä.

Olennainen omistajan virhe on, ettei se hoida liikennepolitiikkaa, vaan antaa VR Oy:n tehdä liikennepolitiikkaa miten lystää ja millä perustein sattuu kiinnostamaan. Esimerkiksi yöjuna-asian kanssa on niin, että VR Oy:ssä ja sen edeltäjissä on vuosia sitten päätetty, ettei yöjunaliikenne kiinnosta ja se halutaan lopettaa. Siis VR Oy haluaa lopettaa sen. Se on mitä suurimmassa määrin liikennepoliittinen päätös (Pääseekö usean sadan kilometrin päähän vain lentäen vai myös junalla.), jonka tekeminen ei kuulu liikenneoperaattorille vaan valtionhallinnolle, tässä tapauksessa liikenteestä vastuussa olevalle ministeriölle.

Koko joukkoliikenne ylipäätään on asia, jossa operaattorin ja kansantalouden kannattavuus ovat täysin eri asiat. On erittäin mahdollista, että yöjunapalvelu Helsingistä Kuopioon on kansantaloudellisesti tai yhtieiskuntataloudellisesti kannattavaa, vaikka operaattorin mielestä se ei sitä ole.

Mikään laki, edes VR Oy:n monopolin takaava Rautatielaki, ei estä hoitamasta liikennepolitiikkaa ministeriössä ja operaattoria (VR Oy) hoitamaan liikenteen niin kuin ministeriö haluaa.

Jos nykyistä LVM-VR Oy -käytäntöä noudatettaisiin esim. pääkaupunkiseudun joukkoliikenteessä, täällä ei varmaan kulkisi paikallisjunia eikä paljon bussejakaan. Kumpikaan ei ole kannattavaa, koska lipputulot eivät kata kuluja. Mutta täällä on tehty juuri niin oikein kuin pitääkin tehdä. Liikennepolitiikan määrittelevät viranomaiset (Helsingin kaupunki ja YTV), operaattorit ajavat siten kuin niiltä tilataan.

LVM siis ottakoon lusikan kauniiseen käteensä ja hoitakoon tehtävänsä sen sijaan että piiloutuu VR:n osakeyhtiömuodon taakse.

Antero
 
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen ehdottaa, että Kemijärven alueen kunnat jne. maksavat agregaattivaunun hankinnan, jotta liikenne Kemijärvelle jatkuisi syksynkin jälkeen. Mielenkiintoinen ajatus! Hyvähän se on että liikenne edes sillä tavoin jatkuisi.

Mutta en edelleenkään ymmärrä miksei Dr16-veturia voi käyttää kyseisessä liikenteessä, joka pystyisi tarvittavan sähkövirran syöttämään ilman minkäänlaisia lisäkustannuksia. Rovaniemi - Kemijärvi -radan nopeustasolla yksikin Dr16-veturi pystyy hyvin nykyaikaisen yöjunan Kemijärvelle asti myös vetämään.

VR väittää, että se olisi kallista ja hankalaa. Kuinkas pitkään 2x3 milj. eurolla (agregaattivaunun hankinta) tai sähköistykseen tarvittavalla 17 milj. eurolla voitaisiin liikennettä hoitaa Dr16-vetureilla?

Jos kunnat tai maakunnat jne. alkavat rahoittamaan VR:n vaunuhankintoja niin muutaman vuoden päästä Kolarin alueen kunnat ovat samassa tilanteessa.
Kolarin liikenteen hoitaa tällä hetkellä ja ilmeisesti myös tulevaisuudessa Dr16-veturit. Minkähän takia se ei ole kallista ja hankalaa? ...vielä!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Niinpä Oulun ja Jyväskylän välillä voisi olla suora vaihdoton junayhteys! Mutta nykyoloissa kai kätevämpi olisi kulkea Pieksämäen-Kuopion kautta.
 
Takaisin
Ylös