aleo1@luukku.com sanoi:
Ja kun nykyisin kun Vr on oma osakeyhtiö niin kaikki siis riippuu rahasta, mikäli jokin yhteys ei kannata, se lopetetaan..
Tätä mantraa ei pitäisi toistaa. VR Oy on osakeyhtiö, kyllä, mutta sen omistaa 100 %:sti Suomen valtio eli me. VR Oy tekee sitä ja vain sitä, mitä omistaja antaa sen tehdä.
Olennainen omistajan virhe on, ettei se hoida liikennepolitiikkaa, vaan antaa VR Oy:n tehdä liikennepolitiikkaa miten lystää ja millä perustein sattuu kiinnostamaan. Esimerkiksi yöjuna-asian kanssa on niin, että VR Oy:ssä ja sen edeltäjissä on vuosia sitten päätetty, ettei yöjunaliikenne kiinnosta ja se halutaan lopettaa. Siis VR Oy haluaa lopettaa sen. Se on mitä suurimmassa määrin liikennepoliittinen päätös (Pääseekö usean sadan kilometrin päähän vain lentäen vai myös junalla.), jonka tekeminen ei kuulu liikenneoperaattorille vaan valtionhallinnolle, tässä tapauksessa liikenteestä vastuussa olevalle ministeriölle.
Koko joukkoliikenne ylipäätään on asia, jossa operaattorin ja kansantalouden kannattavuus ovat täysin eri asiat. On erittäin mahdollista, että yöjunapalvelu Helsingistä Kuopioon on kansantaloudellisesti tai yhtieiskuntataloudellisesti kannattavaa, vaikka operaattorin mielestä se ei sitä ole.
Mikään laki, edes VR Oy:n monopolin takaava Rautatielaki, ei estä hoitamasta liikennepolitiikkaa ministeriössä ja operaattoria (VR Oy) hoitamaan liikenteen niin kuin ministeriö haluaa.
Jos nykyistä LVM-VR Oy -käytäntöä noudatettaisiin esim. pääkaupunkiseudun joukkoliikenteessä, täällä ei varmaan kulkisi paikallisjunia eikä paljon bussejakaan. Kumpikaan ei ole kannattavaa, koska lipputulot eivät kata kuluja. Mutta täällä on tehty juuri niin oikein kuin pitääkin tehdä. Liikennepolitiikan määrittelevät viranomaiset (Helsingin kaupunki ja YTV), operaattorit ajavat siten kuin niiltä tilataan.
LVM siis ottakoon lusikan kauniiseen käteensä ja hoitakoon tehtävänsä sen sijaan että piiloutuu VR:n osakeyhtiömuodon taakse.
Antero