Jalankulkutunneli Salmisaaresta Ruoholahden metroasemalle

Jätkäsaaren raitiotievaihtoehdoissahan oli aikanaan niitä alavaihtoehtoja, joissa Salmisaarenrantaan olisi raitiotie.

Ne vuoden 2007 lautakuntakäsittelyn S-vaihtoehdot, joissa oli rata Salmisaarenrantaan asti, ovat siitä hassuja, ettei tuollaista rataa ymmärtääkseni voi käytännössä rakentaa. On tietysti vähän kummallista, että tuollaisia viivoja ylipäätään piirrellään ja tuodaan lautakuntiin, kun ne ovat mahdottomia toteuttaa. Mutta sitä on turha surra enää. (No, 2-suuntavaunuilla ei ehkä olisi mahdotonta, mutta se onkin sitten eri juttu.)

Minä näen Salmisaarenrannan raitiotien ongelmana sopivan linjan puuttumisen.

Tuo ei minusta ole ongelma niinkään. Kasi kaiketi on kuormitetuin välillä OP-SÖ ja seiska vastaavasti välillä SÖ-PRA. Tosin seiskalla on Länsi-Pasilassakin kuormaa, mutta ehkä ysi tasoittaa sitä aikanaan.

Joka tapauksessa 10 min perusvuoroväliin siirtyminen linjoilla 7 ja 8 sekä tukilinja Salmisaarenrannasta Sörnäisiin ja sieltä Itä-Pasilaan tarjoaisi kohtuullisilla kustannuksilla 5 min vuorovälin Ruoholahden metroasemalta Sörkkaan ja vastaavasti myös Sörkasta Pasilaan. Se olisi erittäin tiheää ja tasokasta liityntää joka suunnasta Sörkan metroasemalle.

(Tätä voi kehittää edelleen niin, että 6/8 yhteenkytkentä säilyy, 6:lla on samoin 10 min vuoroväi ja sitä tuetaan etelässä ruuhka-aikaan esim. 1A:lla.)

Joka tapauksessa Salmisaarenranta on työpaikka-alue, jolta ei välttämättä tarvita ensisijaisesti yhteyttä keskustaan, koska työntekijät asuvat ympäri seutua. Ratikka SLS-SÖ jakelisi työntekijät metroon ja kaikkien suuntien busseihin. Junat tosin jäisivät paitsioon.

Salmisaarenrannan joukkoliikenteeseen ei taida nyt olla esillä ratkaisua, jossa liikennöintikustannukset olisivat järkevässä suhteessa käyttäjämäärään nähden.

Ei niin. Jos metro olisi kevyempi, sille saisi kivasti aseman suoraan alueen alle. Mutta se onkin sitten 50Me eikä 16 Me.

Kävisiköhän Salmisaarenranta ikäväksi esimerkiksi alueesta, joka on suunniteltu kokonaan joukkoliikenne huomioimatta? Temen rataehdotus näyttää kyllä ainakin kartalla toimivimmalta ratkaisulta, vaikka iso silmukka sinänsä ei olekaan ihanteellinen.

Eipä tämä esitetty tunnelikaan kyllä Salmisaarenrannan ongelmia ratkaisisi korkeasta hinnastaan huolimatta. Tunnelin pää aika lähellä Salmisaaren nykyisiä bussipysäkkejä eli tunneli ei hoitaisi sitä tehtävää, mitä varten Salmisaarenrantaan halutaan bussi tai ratikka (lyhyempi kävelymatka joukkoliikennepysäkille).

Se minusta tässä onkin huolestuttavinta. Eli tunneli jättää ihan samalla tavalla paitsioon ne Sls-rannan takamaat kuin nykyinen bussikin.
 
Marraskuussa on näemmä tehty liikennesuunnittelupäällikön päätös Salmisaarenkadun ja Energiakadun liikenteenohjaussuunnitelmasta. Suunnitelmasta käy ilmi, että Energiakadun ja Hiilikadun risteykseen jäävällä aukiolle on varattu tila bussin päätepysäkille.

Suunnitelman mukainen tilanne on kuitenkin mahdollinen vasta kun Salmisaarenranta on rakentunut täysin valmiiksi eli liikuntakeskuksen pohjoispuolelle kaavoitetut toimitilarakennukset ovat toteutuneet ja näiden rakennusten ja liikuntakeskuksen välinen pysäköintilaitos on valmis. Energiakatu tulee lopputilanteessa sijaitsemaan pysäköintilaitoksen päällä kannella.
 
Suunnitelman mukainen tilanne on kuitenkin mahdollinen vasta kun Salmisaarenranta on rakentunut täysin valmiiksi eli liikuntakeskuksen pohjoispuolelle kaavoitetut toimitilarakennukset ovat toteutuneet ja näiden rakennusten ja liikuntakeskuksen välinen pysäköintilaitos on valmis. Energiakatu tulee lopputilanteessa sijaitsemaan pysäköintilaitoksen päällä kannella.
Ensin autot ja sitten...

Antero
 
Täällä: http://www.hel2.fi/hkr/tyokohteet/Ruoholahti.html on Energiakadun katusuunnitelmat. Katu jatkuu pyörätienä ja katuvarauksena (voidaan siis rakentaa auto- tai joukkoliikennekaduksi, jollainen se näyttää Laurin linkkaamassa kartassa olevankin) Salmisaarenkadulle asti eli läpiajava, ison lenkin tekevä bussi, tai kannen kestäessä ratikkakin, on teoriassa mahdollinen. Käytännössä ei lie järkevä.
 
Takaisin
Ylös