- Liittynyt
- 18 Maaliskuu 2006
- Viestit
- 2,001
Kyllä itsestäni tuntuu oudolta ajatus raitiovaunussakin että odottaisin sen lähtöä päätepysäkillä ja lähtöajan tultua kuljettaja painelisi tupakille tai alkaisi lukea Seiskaa.
Niin kauan kuin aikataulun mukainen ajo ei onnistu, on se minulle yhdentekevää saapuuko kyytini tasan ajassa vai 1-5 minuuttia myöhässä. Sen verran pitää kuitenkin itse osata varata aikaa, ettei mistään myöhästy. Kuten risukasa totesi, mieluummin myöhässä kuin etuajassa (jolloin myöhästyjiä saattaa olla jopa useampi). Luulisi kaikkien olevan siihen jo tottuneenkin.
Itse ainakin annan pienen myöhästymisen helpommin anteeksi kuin sen, että posottaa pysäkiltä etuajoissa. Myöhässä tulevaan osaa myös varautua, mutta etuajassa mennyttä saattaa joskus turhaan odottaakin, jos ei ole sitä ehtinyt nähdä.
Mitä tulee tuohon ohjaamossa syömiseen, niin en olisi huolissani verensokereista. Ramadaniin tai muihin paastoihin tottuneilla lienee kuitenkin sen verran monen vuoden tai monen vuosikymmenen kokemus ja he tietävät luultavasti rajansa ja tuntevat elimistönsä. Itse syönti tai juonti ajon aikana on vähän niin ja näin. Ammattilaisistahan on kyse, mutta jättäisin silti ne voileipäpalat tai kahvinhörppäykset siihen saakka kunnes ollaan pysähdytty. En itse edes nälissäni olisi katkera kuskille, joka vaikkapa liikennevaloissa haukkaisi leipäänsä. Pahempi on kuitenkin kännykkään puhuminen, jossa keskittymistä ei häiritse pelkästään toisen käden puuttuminen, vaan myös itse puhuminen. Onhan joissakin tutkimuksissa kuitenkin tultu siihen tulokseen, että jopa HF:n kanssa puhuminen on liikenteessä liian suuri riski.
Nuo tulkinnanvaraiset ohjeet tosiaan tarvitsisi selkeyttä, ja ymmärrän kyllä, jos maahanmuuttajan on vaikeampi niitä tulkita. Ei ne Suomessa syntyneellekään itsestään selvät ole. Ja kun tähän päälle vielä liimaillaan eri ikkunoihin erilaisia kieltotarroja, milloin jäätelöä, milloin pulloa, ei niistä kukaan enää selkoa ota. Silloin on helpompi kieltää kaikki kuin ottaa kyytiin valikoiden ja selitellä sitten muille. Ymmärrän siis hyvinkin sen, jos joku kuljettaja on muita tiukempi sääntöjen tulkinnassa. Onhan kyseessä kuitenkin työnantajalle kuuluva liikenneväline ja vastuu ajossa kuljettajalla. Ja yhdellä jos toisella on näinä päivinä syytä pelätä työnsä puolesta.
Viimeksi muokattu: