Mikko Laaksonen
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,789
Turun Sanomissa oli tänään 17.10.2009 laajahko juttu johdinautoista. Valitettavasti en ole löytänyt sitä ainakaan vielä nettilehdestä.
Jutun taustalla on Turun joukkoliikennelautakunnan lausunto 3.9.2009 ja ehdotus ympäristö- ja kaavoituslautakunnan lausunnoksi Turun seudun joukkoliikenne 2020-raportista, joissa on nostettu johdinautot esille.
Kommenttina asiaan:
Johdinautot ja Turun seudun joukkoliikenne 2020
- Johdinautot ovat Turussa lähinnä runkobussilinjojen yksi polttoaineratkaisuvaihtoehto.
- Johdinauton käyttöalue on 5-10 minuutin välein kulkevilla päälinjoilla, harvemmalle liikenteelle johdinten investointi on liian kallis.
- Linjaston ja kaupunkisuunnittelun näkökulmasta polttomoottoribusseilla ja johdinautoilla ei ole eroa, molempia saa saman kokoisina ja suorituskyky on käytännössä sama. Raitiotie on suurempi, omalla radallaan nopeampi ja kaupunkikehitysvaikutukset merkittävämmät.
- Johdinautoista on hyvät taustatiedot joukkoliikennelautakunnan tutustumismatkalta Salzburgiin toukokuussa 2006 ja seudullisen joukkoliikennetyöryhmän matkalta Skåneen (Landskrona) tammikuussa 2009.
Johdinautot historiassa:
Jutun taustalla on Turun joukkoliikennelautakunnan lausunto 3.9.2009 ja ehdotus ympäristö- ja kaavoituslautakunnan lausunnoksi Turun seudun joukkoliikenne 2020-raportista, joissa on nostettu johdinautot esille.
Kommenttina asiaan:
Johdinautot ja Turun seudun joukkoliikenne 2020
- Johdinautot ovat Turussa lähinnä runkobussilinjojen yksi polttoaineratkaisuvaihtoehto.
- Johdinauton käyttöalue on 5-10 minuutin välein kulkevilla päälinjoilla, harvemmalle liikenteelle johdinten investointi on liian kallis.
- Linjaston ja kaupunkisuunnittelun näkökulmasta polttomoottoribusseilla ja johdinautoilla ei ole eroa, molempia saa saman kokoisina ja suorituskyky on käytännössä sama. Raitiotie on suurempi, omalla radallaan nopeampi ja kaupunkikehitysvaikutukset merkittävämmät.
- Johdinautoista on hyvät taustatiedot joukkoliikennelautakunnan tutustumismatkalta Salzburgiin toukokuussa 2006 ja seudullisen joukkoliikennetyöryhmän matkalta Skåneen (Landskrona) tammikuussa 2009.
Johdinautot historiassa:
Turun raitiotiet-kirja sanoi:Johdinautot Turkuun?
Johdinautojen ehdotettiin Turkuun ensi kertaa 1929. Liikennekomitea katsoi 1932, että niiden käyttöönotto olisi edellyttänyt katujen vahvistamista. Käyttöinsinööri Ilmari Borg esitti 1942 raitiotielaitoksen 10-vuotissuunnitelmassa 47 km pitkää, 50 vaunun johdinautolinjastoa. Johdinautoliikenne oli 1940-luvun ja 1950-luvun alun ensisijainen vaihtoehto raitiotien laajentamiselle, ja niitä ehdotettiin linja-autoliikenteen päälinjoille. Johdinautoajatuksesta luovuttiin lopullisesti raitiotien lakkautukseen liittyneellä tutustumismatkalla 1962.
Viimeksi muokattu: