Moisen tutkimuksen ovat pk-seudun ilmaisjakelulehdet suorittaneet. Lisää aiheesta linkin http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/...ta+jos+joukkoliikenne+halpenisi/1135231533570 takaa.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Minusta tuon tutkimuksen tulokset ovat roskaa. Asiallisen auton kulut ovat kuukaudessa 400-600 euron luokkaa.
Kun joukkollikenteen kuukausilippu pääkaupunkiseudulla maksaa 42 tai 82 euroa kuukaudessa, joukkoliikenne on maksaa jo nyt hyvin vähän verrattuna autoiluun, jos liikkuu vain harvoin seudun ulkopuolelle. Joukkoliikenteen käyttö on yleensä taloudellinen valinta vain köyhille.
Silloin poistuisi se ongelma, että työmatkat hoituvat julkisella liikenteellä, mutta ilman omaa autoa on varsinkin eräillä alueilla vapaa-aikana suhteellisen eristettynä kotiinsa.
En usko, että ongelma on niinkään julkisen liikenteen palvelutasossa, vaan siinä, että vapaa-ajalla halutaan ottaa rennommin ja autoilu edustaa ihmisille sitä rentoutta. Kyllä Espoossa ja Vantaallakin on monesti julkisen liikenteen palvelutaso kohdallaan viikonloppuisin, mutta sitä ei käytetä vastaavasti. Reittioppaasta olen löytänyt varsin sujuvia reittejä aika tiheällä vuorovälillä viikonloppuisinkin pääkaupunkiseudulla.
Jos julkisen liikenteen palvelutaso olisi sellainen, että odotusaika tuohonkin aikaan illalla (myös viikonloppuna) olisi max. 10 minuuttia -- tai ehkä 15 minuuttia jos odotustila olisi lämmin kuten metroasemat -- suosisin ilman muuta julkista liikennettä tuolloinkin.
Metroasemat eivät itse asiassa ole lämpimiä yleensä Helsingin metrossa. Lämpimiä ovat kokonaan Ruoholahden, Kampin, Rautatientorin, Kaisaniemen, Hakaniemen ja Sörnäisten metroasemat. Lämpimiä tai puolilämpimiä odotustiloja on joillain muilla metroasemilla, mutta on myös monta kylmäasemaa. Puistolan juna-asema peruskorjattiin poistaen lämpimät tilat, koska kyseiset tilat houkuttelivat juoppoja ja sekopäitä suojiinsa, Myyrmäessähän on lämpimät odotustilat ja se on aika pelottava paikka välillä arki-iltaisinkin siinä 20 aikaan.
Maantasoinen pysäkki voi olla lasiseinäinen - se lisää turvallisuutta - ja siellä voi olla reittiopaspääte. Samaa verkkoyhteyttä pitkin kulkee myös videovalvonnan streami, joten ilkivallan tekijöille on ennalta tiedossa, että kiinni jää. Tässä hyvä lähtökohta: Translohrin pienoismalli UITP:n näyttelyssä Hesassa. Mallissa puuttuu puolet lasiseinistä sekä ovet. Muuten ihan mainio ja lämmitettävissä oleva bussipysäkki.Ajattelen tässä esim. suunniteltua Tampereen pikaratikkaa: kulku Hämeenkadulla olisi järkevää, mutta odotustilojen kannalta maanalainen lämmitetty asema olisi miellyttävämpi, jos vain turvallisuus / turvallisuudentunne pystytään takaamaan. Tietenkään maan alla ei olisi pakko olla, jos maan päälle saadaan sopivat odotustilat kriittisimpiin paikkoihin.
Aivan. Lähtiessähän ollaan kotona ja mennään pysäkille vasta sitten kun vuoro tulee.Totta. Vapaa-ajan kannalta tärkeintä varmaan olisikin että olisi lämpimät odotustilat kotimatkan alkajaisiksi eli riittää että muutamat keskustan pysäkit olisivat lämpimät.
Yksityinen pysäköintikiinteistö joutuu rahoittamaan itse itsensä. Mutta tietääkseni Suomessa ei ole koskaan vielä peritty hintaa pysäköntilaitoksen tontista ja rakennusoikeudesta, vaan autoilulle maa annetaan ilmaiseksi, vain ihmiset joutuvat maksamaan. Katajanokalla yksityinen suunnitteli taannoin luolaa, mutta yläpuolella olevat asunto-osakeyhtiöt huomauttivat, että he omistavat tilan. Hanke pysähtyi siihen. Jos laitospaikan rakentaminen maksaa noin 35.000 euroa ja kaupunki ei peri kustannuksia katuyhteyksien tekemisestä, ei tuon kustannuksen kattamiseksi mahdotonta vuokraa tarvitse parkkipaikasta saada. Etenkään, jos niitä vuokraa yrityksille työsuhde-eduiksi.Väkisinkin tulee mieleen, että jos julkiseen liikenteeseen satsattaisiin yhtä avoimella kädellä rahaa kuin parkkihalleihin ja katuihin, sillä saisi jo paljon aikaiseksi. Tosin en tiedä mikä noiden parkkihallien liiketoimintamalli on eli tuottavatko ne itsensä pysäköintimaksuina takaisin. Veikkaukseni on, että eivät vaan edellyttävät subventiota joko julkisesta tai kauppiaiden budjetista, mutta ehkä jollain on parempaa tietoa?
Ei ole ihme jos eteläsuomessa oltaisiin halukkaampi luopumaan omasta autosta jos hinta/laatusuhde olisi julkisessa liikenteessä parempi. No näin puhutaan, mutta todellisuus taitaa olla eri. Nimittäin aina tuntuu löytävän "syitä" miksi oma auto on parempi kuin julkinen. Yksi minun kaveri sanoi asian kärjistäen tyyliin "Jos matka on yli henkilöauton mitan, niin se ajetaan."
Heitän viimeisenä kysymyksen asian tiimoilta...
Kuinka moni teistä lähtisi kävelemään vaikka 8 kilometriä lähimmälle pysäkille eikä käyttäisi sitä autoa joka on tallissa lämpinä ? Itse en kävelisi !