Mikko Laaksonen
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,789
Miksi Jokerin pitäisi olla hitaampi?
Eikö pikaratikka olekaan nopea? Onko nopeus pelkkää propagandaa?
Joukkoliikenteen nopeudessa tärkeintä ei ole välineen nopeus linjalla vaan matkustajan nopeus ovelta ovelle. Tämän tulisi olla kilpailukykyinen auton kanssa matkalla ovelta ovelle.
Kilpailukyvyssä on lisäksi huomioitava kilpailevan autoliikenteen todellinen nopeus, ei vain huippunopeus pääväylällä. Jokeri kulkee selvästi lähempänä maankäytön painopisteitä kuin Kehä I, joten sen pysäkeiltä on lyhyemmät matkat maankäytölle kuin kehän liittymistä. Kehä I on lisäksi ruuhkainen tie, jonka ruuhkia ei enää voida millään tien lisärakentamisella ratkaista.
Helsingin metro ja lähijunat ovat nopeita siksi, että niiden pysäkinvälit ovat niin pitkät, että ne eivät palvele koko linjan varren maankäyttöä, vaan tarvitaan lisäksi bussilinjoja. Palvelullakin alueella kävelymatkat ovat varsin pitkiä. Näistä syistä osalle matkustajista matka ovelta ovelle on varsin hidas.
33 km/h on kaupunkijoukkoliikennelinjan keskinopeudeksi erittäin korkea. Se on nopeampi kuin useiden metrojen keskinopeudet.
Jokerilla 33 km/h se on ilmeisesti täysin mahdollinen tavoite, koska linja kulkee vain lähiötyyppisessä ympäristössä, joka rakentuu siten, että pysäkkejä voi olla kohtuullisen harvaksi. Lisäksi ajonopeudet linjalla voidaan saada nopeammiksi kuin keskustaympäristössä.
Jokerin linjanopeuden korottaminen yli 33 km/h esimerkiksi eritasojärjestelyillä voisi helposti johtaa siihen, että ihmisten matkanopeus ovelta ovelle hidastuisi. Tähän voisivat johtaa esimerkiksi eritasoiset asemat (= pidemmät ja hankalammat kävelymatkat), pysäkkivälin harventaminen (= pidemmät kävelymatkat) sekä pidemmät vaihtoyhteydet.
Vertailuksi tyypillisten kaupunkibussilinjojen keskinopeus on 15 - 25 km/h lukuunottamatta moottoriteitä kulkevia pikalinjoja.
Viimeksi muokattu: