Joonaksen kuvat

Tulevaa aikataulua: huhtikuussa kuvia tulee alkukuusta HSL-alueelta ja loppukuusta Lontoosta. Myös Etelä-Karjalan suunnalta voinee odottaa kuvia. Kesän suunnitelmat eivät ole varmistuneet vielä, listalla ovat tällä hetkellä Berliini ja pari laivareissua (TKU-MHQ-STO-HEL ja HEL-TLL-HEL). :)

Nyt ovat kaikki muut reissut varmistuneet, paitsi Tallinnan laivamatka. Eli kuvia odotettavissa Etelä-Karjalasta ja HSL-alueelta, Lontoosta huhtikuun lopulta, laivareissulta Ahvenanmaalle ja Tukholmaan (Amorella, Cinderella, Mariella) kesäkuun alusta sekä Berliinistä elokuun alusta.
 
Kerro nyt minulle, että mikä järki on kuvata sama linja-auto lähes samassa paikassa kahteen kertaan ja läväyttää ne nettiin? Ymmärrän kyllä, että kannattaa ottaa pari vedosta menee mieleen. Mutta löysin pelkästään tammikuun kansiosta kymmenen tälläistä tapausta tammikuun kansiosta, enempää en jaksanu edes hakea kun päätä alko särkemään jo. Ei sillä, sinäänsä hyviä kuvia mutta yllämainittua en vain ymmärrä..
 
Kerro nyt minulle, että mikä järki on kuvata sama linja-auto lähes samassa paikassa kahteen kertaan ja läväyttää ne nettiin? Ymmärrän kyllä, että kannattaa ottaa pari vedosta menee mieleen. Mutta löysin pelkästään tammikuun kansiosta kymmenen tälläistä tapausta tammikuun kansiosta, enempää en jaksanu edes hakea kun päätä alko särkemään jo. Ei sillä, sinäänsä hyviä kuvia mutta yllämainittua en vain ymmärrä..

Vastaan samalla tavalla, kuin kuvasivustollanikin: bussiterminaaleissa saa kuvattua busseja samassa paikassa kattavasti, eikä kuviin satu läheskään aina samoja busseja. Ja mikäli ei halua terminaaleissa otettuja kuvia katsoa, voi ne ohittaa, ja siirtyä muualla otettuihin kuviin. Näistä eilen otetuista kuvistakin monet ovat muualta kuin bussiterminaaleista, mm. Hanasaaresta, Matinkylästä, Meilahdesta, Perkkaalta ja Tapiolasta.

Olen myös pyytänyt lukemattomia kertoja palautetta, ja nyt kun sellaista saan, voin soveltaa sitä kuvaamiseni ja kuvasivustoni kehittämisessä. Eli jatkossa voin ottaa kuvia eri paikoista, muualta kuin bussiterminaaleista, ja laittaa kuukausikansioon vain niiden bussien kuvat, joista kuvaa ei jo ole, ainakaan samasta paikasta. Vaikka siis mielipiteeni on yllä kerrotun kaltainen, niin vierailijoillehan minä sitä kuvasivustoa teen. Itse katson kuvia omasta arkistostani, ja siellähän voi olla vaikka sata kuvaa samasta bussista. Kiitos palautteesta ja toivon, että koet kuvasivustollani vierailun jatkossa miellyttävämmäksi. :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaan samalla tavalla, kuin kuvasivustollanikin: bussiterminaaleissa saa kuvattua busseja samassa paikassa kattavasti, eikä kuviin satu läheskään aina samoja busseja.

Olen myös pyytänyt lukemattomia kertoja palautetta, ja nyt kun sellaista saan, voin soveltaa sitä kuvaamiseni ja kuvasivustoni kehittämisessä.

Tietääkseni en ole laittanut minkäänlaista palautetta nimettömänä sivuillesi, tapana on laittaa ihan nimen tai nimimerkin kera, josta ymmärtää alan harrastelijat kuka on kyseessä. Eli ilmeisesti joku muukin antanut palautetta siis. Tosiaan, kehitysideana niin jos otat koevedoksia monta niin älä suotta lataa kaikkia nettiin vaan valitse se paras. Se on nimittäin aika puuduttavaa seurata (kun muidenkin kuvia seurailen) kun tulee samasta autosta samassa kansiossa 3 eri vedosta lähes samassa paikassa. Itse toimin, niin että saatan ottaa monta vedosta, mutta valitsen sen parhaimman. Sinäänsä "terminaalikuvaamisessa" ei ole pahaa, jos haluaa taltioida mahdollisimman monta linja-auton kuvaa. Näitä sanoja en sano "haukkuakseni", niikön eräs väitti, vaan että miten kuvasivustostasi tulisi parempi. Mutta hyvä vastaus sinulta, kiitos siitä. Olipa muutkin noin fiksusti asian ottavia..
 
Tietääkseni en ole laittanut minkäänlaista palautetta nimettömänä sivuillesi, tapana on laittaa ihan nimen tai nimimerkin kera, josta ymmärtää alan harrastelijat kuka on kyseessä. Eli ilmeisesti joku muukin antanut palautetta siis. Tosiaan, kehitysideana niin jos otat koevedoksia monta niin älä suotta lataa kaikkia nettiin vaan valitse se paras. Se on nimittäin aika puuduttavaa seurata (kun muidenkin kuvia seurailen) kun tulee samasta autosta samassa kansiossa 3 eri vedosta lähes samassa paikassa. Itse toimin, niin että saatan ottaa monta vedosta, mutta valitsen sen parhaimman. Sinäänsä "terminaalikuvaamisessa" ei ole pahaa, jos haluaa taltioida mahdollisimman monta linja-auton kuvaa. Näitä sanoja en sano "haukkuakseni", niikön eräs väitti, vaan että miten kuvasivustostasi tulisi parempi. Mutta hyvä vastaus sinulta, kiitos siitä. Olipa muutkin noin fiksusti asian ottavia..

Joo, en väitäkään, että juuri sinä olisit laittanut, mutta kun siellä tullut palaute koski samaa asiaa, niin päätin sen kommenttini tässä yhteydessä esittää.

En kokenut palautettasi mitenkään haukkuvana, vaan pääasiassa kehitysehdotuksena. Olen kiitollinen sinulle siitä, että annoit suoraa palautetta. :) Ja mitä tulee muiden käyttäjien kirjoituksiin täällä foorumilla, en ota niihin kantaa, mikäli ne eivät ole suoranaisesti minulle osoitettu.
 
Olen myös pyytänyt lukemattomia kertoja palautetta, ja nyt kun sellaista saan, voin soveltaa sitä kuvaamiseni ja kuvasivustoni kehittämisessä. Eli jatkossa voin ottaa kuvia eri paikoista, muualta kuin bussiterminaaleista, ja laittaa kuukausikansioon vain niiden bussien kuvat, joista kuvaa ei jo ole, ainakaan samasta paikasta.

Itse näkisin asian siinäkin valossa, että ei se ole kuvaajan ”vika”, että monet kuvat näyttävät aivan samalta, vaan perimmäinen syy on oikeastaan siinä, että malli- ja värityskirjoja ei enää hirveän paljoa ole. Ja tässä sopimusliikenteessä, missä edellytetään jotain tiettyä väritystä, ei varmaankaan yllättävää ole, että kaikki kuvat ko linjalta ovat oikeastaan toistensa kopioita. Vastaavasti ”vanhat rysät” nekin keskittyvät entistä enemmän sitten niille linjoille jossa sitä ei vaadita ja sama murhe kuin edellissä.

Kieltämättä bussikuvaamisesta on tullut viimosen parin vuoden aikana hyvin tympeää, eikä suuntaa parempaan tunnu olevan ollenkaan. Erityisesti kun pitäisi kuitenkin dokumentoida koko kalusto, koska juuri se päivä, kun olet kuvaamassa jotain, voi olla jopa ko auton viimeinen päivä koskaan ajossa.

Toinen asia, johon kuvaajan voi olla oikeastaan mahdoton vaikuttaa, on sitten nämä luonnon olosuhteet. Etenkin näin keväällä autot ovat väkisinkin kuraisia ja vähemmän edustavan näköisiä. Valoisan ajan pituus on mitä on ja jos varjojakin haluaa vältellä, pitää hakeutua sellaisiin paikkoihin, jossa kuva valottuu tasaisesti. Joka puolestaan johtaa siihen, että samalla kohtaa tulee helposti kuvattua enemmänki, koska ei ole lähialueella toista kohtaa, jossa voisi onnistua. Ja tämä taasen johtaa siihen, että entistä useampi kuva näyttää samanlaisilta...

Mitä tulee terminaalikuviin, niin kyllähän ne on jo nähty, viimeistään nyt. Saa olla aika erikoinen yksilö ko paikassa, jotta se alkaisi olla kuvaamisen arvoinen. Väritysseikka ei ainakaan puolla erikoisuuden suhteen.
 
Kuvakattaus Lontoosta löytyy täältä. Kuvia pääasiassa busseista, mutta myös DLR:stä, Overgroundista, Undergroundista sekä infrasta. Myös Routemasterista löytyy kuva!
 
Kuvakattaus Lontoosta löytyy täältä. Kuvia pääasiassa busseista, mutta myös DLR:stä, Overgroundista, Undergroundista sekä infrasta. Myös Routemasterista löytyy kuva!

Lontoon joukkoliikenteeseen liittyen ajattelin sanoa pari sanaa, tiesin odottaa sen olevan hyvin toimivaa ja organisoitua, mutta silti järjestelmän laajuus ja toimivuus löi minut ällikällä. Undergroundissa kuulutetaan erikseen jopa siitä, että liikenne toimii normaalisti kaikilla linjoilla. :) Metroasemilla on kätevät poikkeusliikennetiedotustaulut, joihin kirjoitetaan joka päivä kaikki poikkeukset liikenteessä. Kaikissa Transport for Londonin kulkuneuvoissa on yhteinen ympyrä/viiva -logo, väri ja teksti vain on aina eri. Lippujen hinnatkaan eivät vaikuttaneet mielestäni kovinkaan korkeilta, ja henkilökunnan määrä, siisteys ja turvallisuus ovat myös kiitettävällä tasolla. Ainoa miinus tulee pitkistä vaihtomatkoista (jotka oli tosin opastettu hyvin) ja matka-aikojen venymisestä ruuhkien vuoksi.
 
Lontoon joukkoliikenteeseen liittyen ajattelin sanoa pari sanaa, tiesin odottaa sen olevan hyvin toimivaa ja organisoitua, mutta silti järjestelmän laajuus ja toimivuus löi minut ällikällä. Undergroundissa kuulutetaan erikseen jopa siitä, että liikenne toimii normaalisti kaikilla linjoilla. :) Metroasemilla on kätevät poikkeusliikennetiedotustaulut, joihin kirjoitetaan joka päivä kaikki poikkeukset liikenteessä. Kaikissa Transport for Londonin kulkuneuvoissa on yhteinen ympyrä/viiva -logo, väri ja teksti vain on aina eri. Lippujen hinnatkaan eivät vaikuttaneet mielestäni kovinkaan korkeilta, ja henkilökunnan määrä, siisteys ja turvallisuus ovat myös kiitettävällä tasolla. Ainoa miinus tulee pitkistä vaihtomatkoista (jotka oli tosin opastettu hyvin) ja matka-aikojen venymisestä ruuhkien vuoksi.

Joo, tosi selkeä ja miellyttävä kuva jäi minullekin julkisista Lontoon-reissun jälkeen.
 
Hienoja kuvia! Bussin (ja muidenkin autojen) iän saa muuten selville rekisterikilvestä puolen vuoden tarkkuudella. Kirjainten välissä oleva luku kertoo tämän. Maaliskuu-elokuu 2002 = 02. Syyskuu 2002-helmikuu 2003 = 52. Seuraavat vuodet vastaavasti 03 ja 53, 04 ja 54 jne. 2010 on 10 ja 60. Tällä hetkellä eletään jaksoa 13 ja syyskuussa siirrytään 63:een. Järjestelmä on aloitettu 1.9.2001 tunnuksella 51. Vanhemmissa kilvissä systeemi on erilainen.
 
Nyt tiiän miltä mun huppari näyttää takaanta :lol: Hauska nähdä tuolta Arabian päättäriltä tolta ajelulta kuvia, kun itse en sinne mennyt kun ajattelin että oon muutenkin jo myöhässä, kun penteleen kuljettaja jäi kakkimaan... :lol:

Mun hieno kamera virityskin näkyy :cool:
 
Takaisin
Ylös