- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,968
Re: Onko metro pikaliikenne vain ei
Minä esitän oman "vastapamflettini" vähän samaan henkeen. Ei tarvitse ottaa niin vakavasti
Oletetaan että metroa ei olisi rakennettu Helsingissä, vaan jatkettu suorien bussilinjojen ajamista keskustaan. Mitä olisimme saaneet:
Rautatientori olisi yksi valtava haiseva bussien parkkipaikka, jossa liikuskelee niin päivisin kuin öisin kaikenmaailman hämäräveikkoja piilossa pysäköityjen bussien takana trokaten sitä sun tätä ja viettäen muuta huonoa elämää muiden kaupunkilaisten kauhuksi. Kukaan ei tietäisi mikä on "Itäkeskus" koska sitä ei olisi Helsingin kartalla. Sen paikalla olisi vain uinahtanut Puotinharjun lähiö pikkuostareineen. Jos suuri osa suorista bussilinjoista olisi jatkanut heilurilinjoina keskustan läpi länteen, niin ne olisivat viimeistään ylittäessään tai pitäisikö sanoa "yrittäessään" Mannerheimintien yli takkuilleet liikennevaloissa ja aiheuttaneet jokapäiväisen liikennesumpun ruuhka-aikoihin jonka purkamiseen menisi monta tuntia. Se olisi tietenkin vähentänyt henkilöautolla liikkumista keskustassa, mutta sen seurauksena että tärkeimmät työpaikat olisivat muuttaneet pois keskustasta tai pahimmassa tapauksessa ulkomaille. Asumista kantakaupungissa, niin Kalliossa kuin Punavuoressa, ei arvostettaisi lainkaan, olisi bussien aiheuttamien saasteiden ja melun vuoksi. Raitiovaunut olisivat lapsipuolen asemassa HKL:llä, koska sitä käyttäisivät vain kantakaupungissa asuvat sosiaalihuollon asiakkaat. Linjoja olisi lakkautettu ja kalusto olisi huonokuntoista. Kuriositeettina jota ulkomaiset raitiotieharrastajat ihailisivat olisivat 1-raiteiset osuudet Hämeentiellä sekä Mäkelänkadulla sekä rautakangella käännettävät vaihteet.
Näiden epäkohtien korjaamiseksi tietenkin olisi monen asiantuntijan mielestä pitänyt jossain vaiheessa rakentaa kokonaan uusi joukkoliikennejärjestelmä, jota kutsuttaisiin pikaraitiotieksi. Kun vaihtoehtoja sille olisi koko 80-luvun ajan tutkittu, olisi päästy sellaiseen tulokseen että paras reitti ensimmäiselle pikaraitiotielle olisi Kamppi-Puotinharju, ja jotta se ei aiheuttaisi tukoksia liikenteelle kuten bussit, koko matkan kantakaupungin läpi se kulkisi tunnelissa. Pikaraitiotien hinnaksi Kampista Puotinharjuuun kaikkine tunneleineen ja siltojen ylityksineen tulisi n 600 M €. Mutta hyvästä kannattaa aina maksaa, ja laajentaminen olisi halpaa muihin lähiöihin. Pikaraitiotien rakentaminen olisi aloitettu joskus 1990-luvun lopussa, mikäli Suomen kansantalous olisi selvinnyt yhdestä sen historiansa suurimmasta lamasta. Mellunmäkeen ja Vuosaareen päästäisiin 2010-2020-luvulla. Mutta voi olla, että elitistiset ryhmät, jotka pitävät valtaa kaupungissa, olisivat vaatineet hankkkeen lykkästä ja vaatineet tutkia bussivaihtoehdon kehittämistä. Lopputuloksena olisi siinä tapauksessa joko Rautatientorin tai Hakaniemen torin kohdalle rakennettu valtava kauppakeskus, jonka alle olisi rakennettu maanalainen bussiterminaali.
Jos muistan oikein, tuo on kuin suoraan Martti Sainion 1970-luvulla kirjoittamista metroa vastustavista pamfleteista ja puheenvuoroista.Antero Alku sanoi:Liityntäliikenne edellyttää runkolinjalta vähintään noin 15 km pituutta JA suurempaa nopeutta kuin rinnalla kulkeva moottoritie. Muuten vaihtamiseen ja liityntälinjalla "väärään suuntaan" ajamiseen kuluvaa aikaa ei voi voittaa. Käytännössä tämä tarkoittaa, ettei pk-seudun alueella juuri löydy hyötyä liityntäliikenteestä. Bussit ajavat pysähtymättä moottoriteitä nopeammin kuin metro, joten mikään etäisyys ei tee liityntäliikenteestä nopeampaa metron kanssa.
Ja jos bussilinjasto vielä tehtäisiin oikein eli kaupunkikeskustan läpi ajavaksi, ero liityntäliikenteen haitaksi vain kasvaa.
Minä esitän oman "vastapamflettini" vähän samaan henkeen. Ei tarvitse ottaa niin vakavasti
Oletetaan että metroa ei olisi rakennettu Helsingissä, vaan jatkettu suorien bussilinjojen ajamista keskustaan. Mitä olisimme saaneet:
Rautatientori olisi yksi valtava haiseva bussien parkkipaikka, jossa liikuskelee niin päivisin kuin öisin kaikenmaailman hämäräveikkoja piilossa pysäköityjen bussien takana trokaten sitä sun tätä ja viettäen muuta huonoa elämää muiden kaupunkilaisten kauhuksi. Kukaan ei tietäisi mikä on "Itäkeskus" koska sitä ei olisi Helsingin kartalla. Sen paikalla olisi vain uinahtanut Puotinharjun lähiö pikkuostareineen. Jos suuri osa suorista bussilinjoista olisi jatkanut heilurilinjoina keskustan läpi länteen, niin ne olisivat viimeistään ylittäessään tai pitäisikö sanoa "yrittäessään" Mannerheimintien yli takkuilleet liikennevaloissa ja aiheuttaneet jokapäiväisen liikennesumpun ruuhka-aikoihin jonka purkamiseen menisi monta tuntia. Se olisi tietenkin vähentänyt henkilöautolla liikkumista keskustassa, mutta sen seurauksena että tärkeimmät työpaikat olisivat muuttaneet pois keskustasta tai pahimmassa tapauksessa ulkomaille. Asumista kantakaupungissa, niin Kalliossa kuin Punavuoressa, ei arvostettaisi lainkaan, olisi bussien aiheuttamien saasteiden ja melun vuoksi. Raitiovaunut olisivat lapsipuolen asemassa HKL:llä, koska sitä käyttäisivät vain kantakaupungissa asuvat sosiaalihuollon asiakkaat. Linjoja olisi lakkautettu ja kalusto olisi huonokuntoista. Kuriositeettina jota ulkomaiset raitiotieharrastajat ihailisivat olisivat 1-raiteiset osuudet Hämeentiellä sekä Mäkelänkadulla sekä rautakangella käännettävät vaihteet.
Näiden epäkohtien korjaamiseksi tietenkin olisi monen asiantuntijan mielestä pitänyt jossain vaiheessa rakentaa kokonaan uusi joukkoliikennejärjestelmä, jota kutsuttaisiin pikaraitiotieksi. Kun vaihtoehtoja sille olisi koko 80-luvun ajan tutkittu, olisi päästy sellaiseen tulokseen että paras reitti ensimmäiselle pikaraitiotielle olisi Kamppi-Puotinharju, ja jotta se ei aiheuttaisi tukoksia liikenteelle kuten bussit, koko matkan kantakaupungin läpi se kulkisi tunnelissa. Pikaraitiotien hinnaksi Kampista Puotinharjuuun kaikkine tunneleineen ja siltojen ylityksineen tulisi n 600 M €. Mutta hyvästä kannattaa aina maksaa, ja laajentaminen olisi halpaa muihin lähiöihin. Pikaraitiotien rakentaminen olisi aloitettu joskus 1990-luvun lopussa, mikäli Suomen kansantalous olisi selvinnyt yhdestä sen historiansa suurimmasta lamasta. Mellunmäkeen ja Vuosaareen päästäisiin 2010-2020-luvulla. Mutta voi olla, että elitistiset ryhmät, jotka pitävät valtaa kaupungissa, olisivat vaatineet hankkkeen lykkästä ja vaatineet tutkia bussivaihtoehdon kehittämistä. Lopputuloksena olisi siinä tapauksessa joko Rautatientorin tai Hakaniemen torin kohdalle rakennettu valtava kauppakeskus, jonka alle olisi rakennettu maanalainen bussiterminaali.