Mikko Laaksonen
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,789
Joukkoliikennettä käyttävät ihmiset sovittavat yleensä lähtönsä kaupasta, työpaikalta, harrastuksesta jne. joukkoliikenteen käyttöön.kuukanko sanoi:Mutta joukkoliikenteen aikatauluja ei voida millään sovittaa kaikkien mahdollisten työpaikkojen työaikoihin, kaikkiin mahdollisiin harrastuksiin, jokaisen ihmisen kotiinlähtöön kaupoilta, jne.
Yleensä suurin osa aikataulutetuista menoista, sekä työt, harrastukset jne. on synkronoitu tasan ja puolelta - aikoihin. Siksi joukkoliikenteen sovittaminen niihin on helppoa.
Suuressa osassa työpaikkoja on käytössä erilaisia työajan liukumia, jolla saapumisen tai töistä lähdön voi sovittaa joukkoliikenteeseen.
Kaikkiin mahdollisiin satunnaisiin aikoihin ei ole mahdollista sovittaa joukkoliikennettä. Mutta SUURIN OSA kiinteistä ajoista ei ole satunnaisia, vaan pääosin aika selkeisiin aikoihin sidottuja.
Vaihtojen tarve riippuu yhdyskuntarakenteesta. Jos suuri osa palveluista, työpaikoista ja harrastuksista on keskitetty esimerkiksi kaupunkikeskustaan, voidaan pääosalta alueista järjestää suora vaihdoton yhteys kaupunkikeskustaan, kuten esimerkiksi Turussa ja Tampereella on tehty. Myös muita keskitettyjä pisteitä kuten suuria työpaikkoja ja julkisia palveluita voidaan palvella helposti julkisella liikenteellä.kuukanko sanoi:Toinen matka-aikojen pitkittäjä ovat vaihdot. Yleensä jo yksikin vaihto (pl. synkronoidut vaihdot) matkalla riittää tekemään matkasta heti automatkaa pidemmän.
Vaihdot voidaan synkronoida, jolloin vaihtojen aiheuttama ongelma pienenee.
Yksi asia, joka toki haittaa tätä keskustelua, on Helsingin vastuuton sitoutuminen synkronoimattomiin vaihtoihin ja keskustaan päättyviin linjoihin.
Ylipäätään, kyse on joukkoliikenteen, yhdyskuntarakenteen ja yhdyskunnan toimintojen JÄRKEVÄSTÄ yhteensovittamisesta. Jos tehdään täysin hajautettua yhteiskuntaa, jossa ihmisillä ei ole mitään yhteisiä aikatauluja, palvelut on täysin hajautettu jne. niin eihän joukkoliikennettä voida hoitaa.
Kun linjasto, väylästö, yhteiskuntarakenne ja yhteiskunnan toiminnot on järkevästi yhteensovitettu, joukkoliikenne on hyvin iskukykyinen ja sitä kehittämällä voidaan alentaa autoliikenteen osuutta liikenteestä, joka on saavutettu mm. Linzissä, Freiburgissa ja Baselissa koko kaupungin tasolla ja hyvin monissa kaupungeissa keskustan osalta.