Joukkoliikenne-etuudet ja matka-aika

kuukanko sanoi:
Mutta joukkoliikenteen aikatauluja ei voida millään sovittaa kaikkien mahdollisten työpaikkojen työaikoihin, kaikkiin mahdollisiin harrastuksiin, jokaisen ihmisen kotiinlähtöön kaupoilta, jne.
Joukkoliikennettä käyttävät ihmiset sovittavat yleensä lähtönsä kaupasta, työpaikalta, harrastuksesta jne. joukkoliikenteen käyttöön.

Yleensä suurin osa aikataulutetuista menoista, sekä työt, harrastukset jne. on synkronoitu tasan ja puolelta - aikoihin. Siksi joukkoliikenteen sovittaminen niihin on helppoa.

Suuressa osassa työpaikkoja on käytössä erilaisia työajan liukumia, jolla saapumisen tai töistä lähdön voi sovittaa joukkoliikenteeseen.

Kaikkiin mahdollisiin satunnaisiin aikoihin ei ole mahdollista sovittaa joukkoliikennettä. Mutta SUURIN OSA kiinteistä ajoista ei ole satunnaisia, vaan pääosin aika selkeisiin aikoihin sidottuja.

kuukanko sanoi:
Toinen matka-aikojen pitkittäjä ovat vaihdot. Yleensä jo yksikin vaihto (pl. synkronoidut vaihdot) matkalla riittää tekemään matkasta heti automatkaa pidemmän.
Vaihtojen tarve riippuu yhdyskuntarakenteesta. Jos suuri osa palveluista, työpaikoista ja harrastuksista on keskitetty esimerkiksi kaupunkikeskustaan, voidaan pääosalta alueista järjestää suora vaihdoton yhteys kaupunkikeskustaan, kuten esimerkiksi Turussa ja Tampereella on tehty. Myös muita keskitettyjä pisteitä kuten suuria työpaikkoja ja julkisia palveluita voidaan palvella helposti julkisella liikenteellä.

Vaihdot voidaan synkronoida, jolloin vaihtojen aiheuttama ongelma pienenee.

Yksi asia, joka toki haittaa tätä keskustelua, on Helsingin vastuuton sitoutuminen synkronoimattomiin vaihtoihin ja keskustaan päättyviin linjoihin.

Ylipäätään, kyse on joukkoliikenteen, yhdyskuntarakenteen ja yhdyskunnan toimintojen JÄRKEVÄSTÄ yhteensovittamisesta. Jos tehdään täysin hajautettua yhteiskuntaa, jossa ihmisillä ei ole mitään yhteisiä aikatauluja, palvelut on täysin hajautettu jne. niin eihän joukkoliikennettä voida hoitaa.

Kun linjasto, väylästö, yhteiskuntarakenne ja yhteiskunnan toiminnot on järkevästi yhteensovitettu, joukkoliikenne on hyvin iskukykyinen ja sitä kehittämällä voidaan alentaa autoliikenteen osuutta liikenteestä, joka on saavutettu mm. Linzissä, Freiburgissa ja Baselissa koko kaupungin tasolla ja hyvin monissa kaupungeissa keskustan osalta.
 
Mikko Laaksonen sanoi:
Mutta SUURIN OSA kiinteistä ajoista ei ole satunnaisia, vaan pääosin aika selkeisiin aikoihin sidottuja.
Vaikka ajat olisivat selkeitä, niin paikkojen vaihtelu estää joukkoliikenteen sovittamisen esim. tasalta ja puolelta alkaviin/loppuviin menoihin. Jos matkojen päätepisteet ovat vaikkapa vain 15 min (bussimatka + kävely) säteellä bussin keskustapysäkistä, tulee jo käytännössä aivan satunnaisia odotusaikoja.

Mikko Laaksonen sanoi:
Yksi asia, joka toki haittaa tätä keskustelua, on Helsingin vastuuton sitoutuminen synkronoimattomiin vaihtoihin ja keskustaan päättyviin linjoihin.
Helsingissä en näe tässä niinkään ongelmana keskustaan päättyviä linjoja, koska keskustasta kulkee kuitenkin pääväyliä pitkin joukkoliikennettä niin tiheästi että vaihtoaika on lyhyt (vaikka toki jo muutaman minuutin vaihtokin romuttaa kilpailukyvyn henkilöautoa vastaan, jos halutaan päästää vähintään yhtä nopeasti). Vaihtojen synkronoinnilla tilannetta voisi helpottaa, eri asia sitten kuinka laajasti se on mahdollista.
 
Mikko Laaksonen sanoi:
kuukanko sanoi:
Mutta joukkoliikenteen aikatauluja ei voida millään sovittaa kaikkien mahdollisten työpaikkojen työaikoihin, kaikkiin mahdollisiin harrastuksiin, jokaisen ihmisen kotiinlähtöön kaupoilta, jne.
Joukkoliikennettä käyttävät ihmiset sovittavat yleensä lähtönsä kaupasta, työpaikalta, harrastuksesta jne. joukkoliikenteen käyttöön.
Tämä tuntuu olevan täällä ikuinen väittelyn aihe, jossa satunnaisuudesta puhuvat joukkoliikenteen käyttäjät ja aikojen sovittamisen mahdollisuudesta joukkoliikenteen nk. asiantuntijat. Kumpaakohan tässä nyt sitten olisi uskominen? :?

Itse en ainakaan pysty sovittamaan menojani aikatauluihin ja niinollen lasken kyllä matka-aikaan myös sen keskimääräisen odotusajan. Ja aivan varmasti osaan optimoida aikatauluja ja yhteyksiä paremmin kuin keskiverto joukkoliikenteen käyttäjä, mutta silti tarvitsisin selvästi paljon enemmän asiantuntemusta, jotta osaisin valita tekemiseni sen mukaan miten bussit sattuvat kulkemaan. :(
 
marX sanoi:
Tämä tuntuu olevan täällä ikuinen väittelyn aihe, jossa satunnaisuudesta puhuvat joukkoliikenteen käyttäjät ja aikojen sovittamisen mahdollisuudesta joukkoliikenteen nk. asiantuntijat. Kumpaakohan tässä nyt sitten olisi uskominen? :? Itse en ainakaan pysty sovittamaan menojani aikatauluihin ja niinollen lasken kyllä matka-aikaan myös sen keskimääräisen odotusajan.
Eiköhän tässä debatissa pääosa keskustelijoista ole joukkoliikenteen käyttäjiä roolista riippumatta.

Ainakin oma väitteeni siitä, että ihmiset sovittavat lähtöaikojaan bussin aikatauluihin on omaan kokemukseeni perustuvaa, esimerkiksi koko omalta kouluajaltani, harrastuksissa käynnistä jne.

Samoin toistuva kommentti eri kokouksissa, palavereissa jne. joukkoliikenteellä liikkuvilta ihmisiltä on, että nyt täytyy lähteä bussiin.

Ainakin siellä, missä aikatauluihin voi luottaa, ihmiset sovittavat menojaan
joukkoliikenteen aikatauluihin.

Toinen asia ovat ne järjestelmät, joissa aikatauluun ei voi luottaa tai joissa vuoroväli on tiheä (alle 10 minuuttia). Niissä varmaan odotellankin "puolen vuorovälin" verran.

Se, että voiko omat menemisensä sovittaa joukkoliikenteen aikatauluun, on riippuvaista joukkoliikenteen aikataulun noudattamisesta joka taas riippuu joukkoliikenteen etuuksista, muun liikenteen ruuhkautumisesta sekä esim. lipunmyyntijärjestelyistä.
 
Itse yritän aikatauluttaa liikennevälineen mukaan, jos vuoroväli on sellaiset seitsemän minuuttia tai yli. Jos on alle, en kiinnitä aikatauluun mitään huomiota. Kaupunkijoukkoliikenteenhän pitäisi ainakin lyhyillä välimatkoilla toimia niin, ettei sen mukaan joutuisi miettimään aikataulujaan. Eli vähänkin liian pitkä vuoroväli tahmeuttaa joukkoliikennettä melkoisesti.
 
Takaisin
Ylös