- Liittynyt
- 24 Syyskuu 2005
- Viestit
- 2,703
Kävin Tallinnassa toissapäivänä. Ostin parilla eurolla 24 tunnin lipun ja kävin tutustumassa paikalliseen joukkoliikenteeseen matkustamalla bussilla Piritaan, ratikalla välin Kopli-Tondi ja trollikalla Koplista Mustallemäelle, josta edelleen trollikalla Kaubamajalle. Se oli kyllä aika mielenkiintoista!
Viru-keskukseen on rakennettu Kampin tyylinen bussiterminaali, ei tietenkään yhtä hieno Tavallisiin bussien päivävuoroihin tulee väkeä kuin pipoa, yhtä paljon kuin Helsingin ruuhkaisimmilla linjoilla ruuhka-aikaan ja enemmänkin. Saa olla nopea saadakseen istumapaikan, varsinkin kun istuinjärjestys on 1+1. Suurin osa on keski-ikäisiä ja eläkeikäisiä naisia, mutta näkyy siellä myös joitakin eläkeläismiehiä ja pari kouluikäistä tyttöä. Bussien ikä on sellaista 15-20 vuotta keskimäärin.
18 vuotta täyttäneet ostavat ilmeisesti johdonmukaisesti auton, autojen ratissa näkyikin useita nuoria, mutta eniten kolme-neljäkymppisiä. Citymaasturit olivat myös nuorten naisten suosiossa, toisin kuin Suomessa.
Raitiovaunuissa ja johdinautoissa on hiljaisempaa. Ratikat ja johdinautot olivat aika antiikkisia, räminä oli kova ja nahkaiset penkit lahonneen oloisia. Helteisenä päivänä ikkunoita ei saanut auki. Johdinauto oli erityisesti kiinnostava tuttavuus, mutta ei se ollut niin hieno, kuin olin ajatellut. Tavallinen bussi vain, joka kulkee sähkövirralla. Bussin haittapuolet, kuten räminä, kolina ja tärinä. Eipä tullut mustaa savua kuitenkaan.
Tässäpä nyt muutamia kokemuksia. Että jos kiinnostaa tutustua toisenlaiseen joukkoliikenteeseen, niin nyt vain etelänmaalle kokeilemaan! Voi olla, että järjestelmä tulee jatkossa supistumaan aika rankasti, päätellen matkustajien ikäjakaumasta. Nuoret kun eivät näitä enää käytä valitettavasti. Autoruuhkat, joita ei päivällä pahasti ollut, tulevat varmasti lisääntymään.
Viru-keskukseen on rakennettu Kampin tyylinen bussiterminaali, ei tietenkään yhtä hieno Tavallisiin bussien päivävuoroihin tulee väkeä kuin pipoa, yhtä paljon kuin Helsingin ruuhkaisimmilla linjoilla ruuhka-aikaan ja enemmänkin. Saa olla nopea saadakseen istumapaikan, varsinkin kun istuinjärjestys on 1+1. Suurin osa on keski-ikäisiä ja eläkeikäisiä naisia, mutta näkyy siellä myös joitakin eläkeläismiehiä ja pari kouluikäistä tyttöä. Bussien ikä on sellaista 15-20 vuotta keskimäärin.
18 vuotta täyttäneet ostavat ilmeisesti johdonmukaisesti auton, autojen ratissa näkyikin useita nuoria, mutta eniten kolme-neljäkymppisiä. Citymaasturit olivat myös nuorten naisten suosiossa, toisin kuin Suomessa.
Raitiovaunuissa ja johdinautoissa on hiljaisempaa. Ratikat ja johdinautot olivat aika antiikkisia, räminä oli kova ja nahkaiset penkit lahonneen oloisia. Helteisenä päivänä ikkunoita ei saanut auki. Johdinauto oli erityisesti kiinnostava tuttavuus, mutta ei se ollut niin hieno, kuin olin ajatellut. Tavallinen bussi vain, joka kulkee sähkövirralla. Bussin haittapuolet, kuten räminä, kolina ja tärinä. Eipä tullut mustaa savua kuitenkaan.
Tässäpä nyt muutamia kokemuksia. Että jos kiinnostaa tutustua toisenlaiseen joukkoliikenteeseen, niin nyt vain etelänmaalle kokeilemaan! Voi olla, että järjestelmä tulee jatkossa supistumaan aika rankasti, päätellen matkustajien ikäjakaumasta. Nuoret kun eivät näitä enää käytä valitettavasti. Autoruuhkat, joita ei päivällä pahasti ollut, tulevat varmasti lisääntymään.