Joukkoliikenne Tallinnassa

En huomannut näistä olleen vielä juttua, joten lyhyesti:

Scanian uusi globaali, Kiinassa koritettu Fencer sai yhden ensimmäisistä tilauksista Virosta GoBussilta ja ensimmäiset neljä ovat käytössä jo joulukuusta. Bussista löytyy erilaisia diesel-, kaasu-, hybridi- ja täyssähköversioita.

Lisää luettavaa eri kielillä:

https://www.scania.com/uk/en/home/a...ws/2021/scania-launches-scania-fencer-f1.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Scania_Fencer
https://www.scania.com/ee/et/home/about-scania/newsroom/news/2021/Pressiteade1.html
https://busphoto.eu/vehicle/655621/
https://www.logistikauudised.ee/uud...-soitjatevedu-nelja-taiesti-uut-tuupi-bussiga

Viimeisestä linkistä selviää, että busseja käytetään Harjumaan eteläsuuntaisilla maakuntalinjoilla. Operaattori GoBushan pyörittää maakuntalinjojen lisäksi kaupunkiliikennettä ainakin Narvassa ja Tartossa sekä on FlixBussin paikallinen partneri kaukoliikenteessä.

Voisin melkein väittää, että maanantaina Latviasta Viron puolelle pohjoisen suuntaan tuli letka tuollaisia E67 tietä pitkin.
 
En huomannut näistä olleen vielä juttua, joten lyhyesti:

Scanian uusi globaali, Kiinassa koritettu Fencer sai yhden ensimmäisistä tilauksista Virosta GoBussilta ja ensimmäiset neljä ovat käytössä jo joulukuusta. Bussista löytyy erilaisia diesel-, kaasu-, hybridi- ja täyssähköversioita.

Vaikka Kiinassa onkin valmistettu niin innolla odotan jos HSL liikenteeseen tulee, kun kyseessä on kumminkin Scania.🤩
 
Vaikka Kiinassa onkin valmistettu niin innolla odotan jos HSL liikenteeseen tulee, kun kyseessä on kumminkin Scania.🤩

Kyllähän se voi hyvinkin olla että toi malli tulee myyntiin Suomessakin, kun on kerrankin jo myynnissä Suomea useita kertoja pienemmässä naapurissa,*Virossa (ja Ruotsissakin tietty). Ite kuitenkin oletan että ton suosio tulee olemaan niin Suomessa kuin Ruotsissakin huomattavasti vähäisempi kuin Puolassa valmistettavan uuden Citywiden ja ite pidän uutta Citywideä todennäköisempänä hankintana kun seuraavan kerran tulee uusia Scanioita.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän se voi hyvinkin olla että toi malli tulee myyntiin Suomessakin, kun on kerrankin jo myynnissä Suomea useita kertoja pienemmässä naapurissa,*Virossa (ja Ruotsissakin tietty). Ite kuitenkin oletan että ton suosio tulee olemaan niin Suomessa kuin Ruotsissakin huomattavasti vähäisempi kuin Puolassa valmistettavan uuden Citywiden ja ite pidän uutta Citywideä todennäköisempänä hankintana kun seuraavan kerran tulee uusia Scanioita.

Kunhan tulee Scaniaa tai Volvoa eikä mitään Yutongeja tai Pyttyjä niin aivan se ja sama.
Mutta tuo on kyllä omaan makuun paljon nätimpi kuin uusi Citywide.
 
Näyttää toi Scania joltain Volvon ja Solariksen yhdistelmältä. Silti huomattavasti tyylikkäämpi kori kuin Suburban. Kuljettajan tila tosin kuin jostain vuodelta 2008. Perinteinen tuttu KUB paras alusta
 
Näyttää toi Scania joltain Volvon ja Solariksen yhdistelmältä. Silti huomattavasti tyylikkäämpi kori kuin Suburban. Kuljettajan tila tosin kuin jostain vuodelta 2008. Perinteinen tuttu KUB paras alusta

Maku asioita. Omasta mielestä tämän paras puoli on edestä ja siihen se jääkin. En kyllä tiedä miten tuosta saa solarista tekemälläkään, mutta volvomaisuus näkyy kylläkin.

Epäilen suoraan sanottuna näiden tuloa hsl alueelle ainakin. Voin toki olla väärässä.
 
Elokuun alusta lukien muutamia bussilinjoja on parsittu yhteen uusiksi heilurilinjoiksi.

- linjat 8 ja 43 ovat yhdistetty uudeksi linjaksi 8 Väike-Õismäe - Äigrumäe. Linja kulkee Balti Jaaman, Ahtri-kadun ja Reidi teen kautta käymättä Virun aukion tienoolla lainkaan.
- linjat 35 ja 48 ovat puolestaan liittetty uudeksi linjaksi 35 Seli - Pelguranna.
- linjat 42 ja 68 on nyt linja 42 Väike-Õismäe - Priisle. Linjaa voisi luonnehtia jonkinlaiseksi runkoyhteydeksi keskustaan molemmista suunnista.
- linjat 17, 17A ja 67 on nyt linja 67 Seli – J. Sütiste tee. Vanhan linjan 17/17A osuuksia Estonialta Bussijaaman/Juhkentalin suuntaan ei ole nähdäkseni korvattu mitenkään.

Voisin veikata, että linjojen yhdistämiset ja selkeyttämiset eivät välttämättä vielä tähän pääty. Ja ihan hyvä että luodaan lisää selkeitä ja vahvoja itä-länsi -suuntaisia reittejä.
 
Tallinnassa on myös tammikuussa julkistettu suunnitelmat kahdelle uudelle ratikkayhteydelle. Toinen yhdistäisi Liivalaia-katua pitkin Ülemisten ja Tondin haarat ja voisi jatkua tulevaisuudessa ainakin Kristiine keskuksen tuntumaan. Toinen haarautuisi Koplin radalta Pelgurannan alueelle.

Googlailtuani asiaa löytyi TLT:n sivuilta monia muitakin ajatuksia ratikkaverkon laajennuksiksi.
 
Pelgurannan raitiotie sopisi kyllä erinomaisesti linjastoon, koska joku Kopliin menevistä linjoista voisi kääntyä siellä. Myös Liivalaian raitiotie olisi hyödyllinen, muttei se ole mielestäni kiireellisempiä hankkeita. Lasnamäellä on odotettu uutta raitiotietä jo pitkään. Meneehän Lasnamäelle linjat 2 ja 4, mutta niillä ei pääse varsinaiseen lähiöön. TLT:n sivuilla on mainittu kahdesta uudesta linjasta, mutta ne on esitetty toistensa vaihtoehtoina, vaikka radat kulkisivat 1,5-2 km päässä toisistaan. Lasnamäellä on niin paljon asukkaita, että molemmat kannattaisi toteuttaa. Suunnitteilla on myös linjojen 12 ja 13 reittejä mukaileva poikittaislinja Haaberstista Mustamäen kautta Lasnamäelle, mutta tämäkin linja päättyisi Ülemistelle (joka siis kuuluu Lasnamäkeen), vaikka molemmat noista bussilinjoista jatkavat Lasnamäen lähiöön. Mustamäelle TLT ehdottaa 3-4 muutakin rataa toteutettavaksi, vaikka siellä on asukkaita huomattavasti vähemmän, ja lisäksi johdinautoliikenteen lakkautuskin juuri peruttiin. Pohjois-Tallinnaankin on suunnitteilla useita raitioteitä, ellei niistä ole sittemmin luovuttu ja tyydytty tuohon Pelgurannan rataan. Voisihan sinne jonkin toisenkin tehdä muttei Lasnamäen kustannuksella.
 
Takaisin
Ylös