Joukkoliikennefoorumin asema liikennepohdinnoissa
Kieltämättä erittäin hyvä pointti! Onhan noita tuulilasifoorumeitakin tässä maassa ihan tarpeeksi...
Täällä Joukkoliikennefoorumilla lähes kaikilla on jokseenkin realistinen näkymys liikenteestä ja perehtyneisyyttä asiaan. Autoilufoorumeilla taas autoiluun suhtaudutaan hyvin tunnepohjaisesti ja argumentit ovat kestämättömiä. Sellaisella foorumilla sanan "bussi" mainitsemin aiheuttaisi naurunremakan. Ihmiset kehoittaisivat käyttämään autoa, koska se on heidän mielestään parempi näissä olosuhteissa. Täällä voimme ottaa esille autoilun haittapuolia, joista usein vaietaan ja miettiä, miten autoilua voisi vähentää. Yrittää miettiä, miten liikenne voitaisiin hoitaa tarkoituksenmukaisesti ja miten sitä voitaisiin vähentää. Visioida 30 vuoden päähän kolmen kuukauden sijaan.
Ei hyödytä kehua autoilua täällä, koska sitä tehdään jo ihan tarpeeksi tavallisten kansalaisten ja öljyteollisuuden lobbareiden kautta. Liikenteestä kiinnostuneita on pieni joukko ja meillä ei ole resursseja vastata tuollaiseen, mutta järkevällä argumentoinnilla voimme valistaa tämän foorumin lukijoita, kuinka kehittäisimme nimenomaan tätä altavastaajaa eli joukkoliikennettä. Uskon, että tätä foorumia luetaan liikennesuunnittelijoiden ja arkkitehtien puolelta ja he voivat saada täältä hyviä ideoita. Aivan kuten Talo Forum, jossa keskustellaan arkkitehtuurista kunnolla asiaan paneutuen.
Talofoorumista puheen ollen siellä on myös arkkitehtuurin ohella oma palsta kaupunkisuunnittelulle ja liikenteelle, joilla on näkynyt moni JLF:ltäkin tuttu nimimerkki:
http://taloforum.fi/index.php
Erityisen mieltä kiihottava alue siellä tuntuu olevan otsikko "Yksityisautoilu vs. julkinen liikenne", joka on kirvoittanut 130 viestiä, samoin "Metron laajennus" on houkutellut 187 vastausta. Tampereen raideliikenne 119 viestiä. Sieltä voi käydä poimimassa hyviä ideoita tämänkin foorumin pohdintoihin, jos kiinnostusta löytyy.
Työttömyys, syrjäytyminen, terveydenhuollon aliresurssointi, nuorison mielenterveysongelmat, lisääntyvä köyhyys, globalisaation paikalliset vaikutukset (vrt. Kemijärvi), päihdeongelmat, itsemurhat, perheväkivalta, yhteisöllisyyden katoaminen, vanhustenhoidon kurjistuminen, piilorasismi.
Yksityisautoilu ja kaupunkirakenteen hajoaminen.
Yksityisautoilu liittyy muuten eräällä tavalla syrjäytymisen kasvuun. Jos ihmiset eivät uskalla matkustaa syrjäytyneiden kanssa bussilla ja eivät tykkää kun näkevät kadulla asunnottomia ja alkoholisteja, he haluavat eristäytyä omaan autoonsa. Jos asuinalueella alkaa näkyä syrjäytymistä, muutetaan turvaan omakotitaloon syrjäalueelle. Näin voi unohtaa koko syrjäytymisen.
Ostoksilla tietysti käydään Jumbossa, koska syrjäytyneet pyörivät lähiöostareilla, mutta eivät pääse bussiyhteyksien puutteen vuoksi Jumboon. Eikä se heitä kiinnostakaan, koska vartijat häätäisivät heidät heti pois sieltä.
Syrjäytyneiden ja menestyvien maailmat ovat järkyttävän eriytyneitä. Köyhät käyvät julkisessa terveydenhuollossa, rikkailla on yksityinen työterveyshuolto. Kohta varmaan on köyhillä omat heikkotasoiset koulutkin, kun rikkaat kyllästyvät julkisten koulujen heikkoon tasoon.
Rikkaiden lapset elävät omassa pienessä maailmassaan, eivätkä kestä nähdä syrjäytymistä. Tämä aiheuttaa yhteishengen rapautumista, kun kaikki ovat linnoittautuneita omiin asemiinsa. Tiedän tämän, koska tunnen useita nuoria jotka inhoavat köyhyyttä ja tahtovat sen pois omista silmistä, mutta ei väliä onko sitä sitten jossain muualla. Afrikan köyhyyttä taivastelevat, mutta suomalaisten köyhyys on heidän mielestään aina laiskuutta. Suomen yhteiskunta on kuitenkin kylmempi paikka köyhälle, Afrikassa kaikki ovat köyhiä ja yhteisöllisyys pelaa, Suomessa köyhä on pitkälti yksin ja tuntee huonommuutta, koska ympärillä olevilla ihmisillä menee paremmin.