Joukkoliikennegalluppi

Montako matkaa keskimäärin teet joukkoliikenteellä päivittäin


  • Äänestäjiä yhteensä
    29
  • Pääsääntöisesti kaupungin sisäistä bussiliikennettä, koska kiskoliikennettä ei ole kaupungin sisäisessä liikenteessä toistaiseksi mitenkään hyödynnetty. Kaupungin ulkopuolelle rataverkon kantamalla junalla ja muualle bussilla. Perheen autoa vain mökeille ja muualle landelle, johon ei pääse järkevästi joukkoliikenteellä, sekä jos on liian kova kiire, ettei bussilla kerta kaikkiaan enää ehdi ja myöhästymiseen ei ole varaa.
  • Tavallisesti vaihdottomia, jos koulu alkaa kymmeneltä menen yleensä vaihdolla. Siinä säästää kallisarvoista aikaa, kun ei tarvi olla kahtakymmentä vaille koululla. Toisinaan (viimeksi tänään) päätän jäädä kaupunkiin, joten menen ensimmäisellä mahdollisella bussilla keskustaan asioimaan. Vaihtelu virkistää, mutta jos laiskottaa niin runkolinjalla melkein päästä päähän on hyvä olla olemassa. Takamus kyllä puutuu.
  • Yleensä koulumatkoja, perjantaisin myös joko srk:n nuorisoiltoihin tai muihin perjantai-illan "aktiviteetteihin". ;) Toisinaan myös muuta käyttöä.
  • Säännöllisessä käytössä TKL:n kuukausilippu, kaukoliikenteessä ja muissa kaupungeissa kertaliput.
 
ultrix sanoi:
Offtopic, miten saa sellaiset timantit noiden tähti-merkkien (asteriskien) tilalle?
OT joo.. FAQ:sta selviää, eli [*].
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kerkesin vastaamaan kyselyyn ennen kuin luin johdantoviestin, joten laitoin vain kaksi matkaa (eli töihin meno ja paluu). Tyypillisesti aamulla aloitan matkan töihin bussilla, josta vaihdan lähijunaan. Palaan yleensä lähijunalla ja tämän jälkeen usein kävelen noin 15 min matkan kotiin, koska inhoan pysäkillä seisoskelua yli kaiken. Toisinaan jatkan töistä keskustaan (H:ki) asioilla ja palaan sieltä suoralla bussiyhteydellä kotiin.

Ruokaostokset teen pääsääntöisesti lähikaupastani (n. 5 min kävelyä suuntaansa).

Matkat maksan matkakortilla, jossa ladattuna niin kautta kuin arvoakin. Kauden pyrin päättämään seuraavaan tiedossa olevaan vähintään viikon ulkomaanmatkaan asti (lentoyhtiöiden halpislippuja käyttäessä tuppaa matkat tietämään vähintään puolivuotta etukäteen).
 
Vain kaukojunaa muutaman kerran vuodessa matkatessani Helsinkiin, ja tuli tuossa tammikuun ja heinäkuun välissä matkustettua armeijan takia viikottain väliä Parkano-Jyväskylä.
 
Kuljen päivittäiset matkani kävellen. Työpaikalle on noin 3,5 km ja kauppatorille 2 km. Kauppa on aivan vieressä, mutta silti käytän yleensä keskustan kauppoja parempien valikoimien takia.

Eniten käyttämäni joukkoliikenneväline on kaukojuna, millaisilla kuljen muihin kaupunkeihin, paitsi Kuopioon, minne on nopeampi mennä bussilla kuin junalla.
 
Minä käytän säännöllisesti:
*Bussia nro. 17
*Ratikkaa 3B/3T välillä 10:ä ja 1A:ta
*Lähijunaa käytän muutamia kertoja viikossa.
*kaukojunia sillointällöin noin viikon välein.Tänään menen käymään Lahteen pendolinon business luokassa.

Silloin kun on aikaa matkustelen huvikseni Helsingin alueella busseilla ja junilla.Matkani maksan matkakortilla,jossa on aikaa.Kyselyyn vastasin kaksi kertaa päivässä."Huvimatkoja" en laskenut mukaan,tuokin on keskimäärin.
 
Käytän joukkoliikenne aniharvoin. Työmatkat suoritan jommalla kummalla autollani.
Jos joukkoliikennettä käytän niin ajan kahdella bussilla kotoa töihin (kesto noin 45 min) vaihtoineen ja pysäkeille kävelemisineen. Omilla autoilla työmatka kestää noin 9 min.
Pitkiin siirtymisiin käytän pääsääntöisesti kaukoliikenteen busseja ja pakottavissa tarpeissa junaa.
Maksuvälineenä käytän käteistä tai vapaalippuja. Kotikunnan maksukorttiin en ole voimaa ladannut vuosiin vaikka sellainenkin lompakossa on.
 
Jännä äänestys.

Tein perjantaina mielestäni kolme joukkoliikennematkaa (taksi yliopistolta Rovaniemen lentokentälle, lentokone Hki-Vantaalle, taksi asunnolle) mutta tänään luettuani täältä internetistä Totuuden, huomasin tehneenikin vain yhden. Ne olivatkin vain nousuja ne muut siinä välillä. Kehno sentään.

Huomenna teen kai sitten kaksi joukkoliikennematkaa, taksi asunnolta Hki-Vantaalle, lentokone Ouluun, taksi kaupunkiin, bussi yliopistolle ja sama toisinpäin. Vai onko se vain yksi? Kun toisaalta palaan takaisin lähtöruutuun menemättä välillä vankilaan, onko se sitten matka ensinkään?

Jännä tämä silti on, tästäkin sai välimerkin viilattua eri asentoon.
 
Jännä äänestys.

Tein perjantaina mielestäni kolme joukkoliikennematkaa (taksi yliopistolta Rovaniemen lentokentälle, lentokone Hki-Vantaalle, taksi asunnolle) mutta tänään luettuani täältä internetistä Totuuden, huomasin tehneenikin vain yhden. Ne olivatkin vain nousuja ne muut siinä välillä. Kehno sentään.
:D

Viestissäsi onnistut kyseenalaistamaan sen, jonka itsekin jo aikoja sitten kyseenalaistin. Itselleni yksi matka on liikkumista yhdellä kulkuneuvolla paikasta toiseen ja seuraava matka alkaa siitä kun nousen johonkin toiseen kulkuvälineeseen. Tai jopa samaan, vaikka se onkin eettisesti arveluttavaa :D

Päivittäisessä työmatkaliikenteeessä yms rutiinissa jotkut* mieltää, että yksi matka on tosiaan se siirtyminen lähtöpaikasta määräpaikkaan, ei se kulkuvälineiden määrä. Raja on kyllä vähän häilyvä muutenkin, onhan esim metron liityntäliikenne hyvin voimakkaasti sidoksissa siihen yhteen runkoreittivälineeseen, jonka voisi vaikka korvata sillä vihreällä kaiken hyväksitekevällä matolääkkeellä siten, ettei tarvitsisi leimata kuin se kausilippunsa vain kerran.

Itse kun harrastan erilaisia joukkoliikennevälineitä, on matkat myös sen mukaisia. Selkeä määränpää puuttuu, se saattaa olla hyvin paljolti kalusto- tai linjaharrastamista. Tai sitten sitä rutiinimatkustamista. Joka tapauksessa jokainen seutulippuni leimaus on mulle erillinen matka.
Huomenna teen kai sitten kaksi joukkoliikennematkaa, taksi asunnolta Hki-Vantaalle, lentokone Ouluun, taksi kaupunkiin, bussi yliopistolle ja sama toisinpäin. Vai onko se vain yksi? Kun toisaalta palaan takaisin lähtöruutuun menemättä välillä vankilaan, onko se sitten matka ensinkään?

Jännä tämä silti on, tästäkin sai välimerkin viilattua eri asentoon.

No jos nyt sen vankilan kautta kuljet, niin voit ainakin rehellisesti sanoa tehneesi useamman matkan :)

* ja ilmeisesti se liikennesuunnittelumallikin
 
Viimeksi muokattu:
Minäkin tarkoitin yhtä reissua.Olisi varmasti pitkästyttävää lukea jos kirjoittaisin jokaisen reittivälin ja bussin millä olin matkustanut juuri silloin.
 
Itselleni yksi matka on liikkumista yhdellä kulkuneuvolla paikasta toiseen ja seuraava matka alkaa siitä kun nousen johonkin toiseen kulkuvälineeseen.
Liikennesuunnittelussa yksi matka on nimenomaan matka lähtöpisteestä matkakohteeseen riippumatta siitä, miten monella välineellä se tehdään. Välineiden ja nousujen määrä on kiinni joukkoliikenneverkon ominaisuuksista, ja esimerkiksi verkon kehittämiseksi kuten nousujen määrän vähentämiseksi täytyy tietää mihin matkustaja pyrkii. Hyvä vertailukohde on ajatella matkaa automatkana. Matka on se, mikä ajettaisiin nousematta autosta.

Killerpopin harrastusmatkustaminen on eri juttu. Siinähän tarkoitus on esim. maksimoida nousut. Koska pääasia ei ole päästä paikasta toiseen, vaan itse matkustaminen. Mutta joukkoliikenneverkkoahan ei tehdä harrastelijoita varten. :icon_frown:

Sitten toinen täsmennys Kaakkurille. Taksimatka ei ole joukkoliikennettä. Se on julkista liikennettä kuten joukkoliikennekin silloin, kun ei ajeta tilausajoa. Mutta kun taksi on käytössä liityntänä joukkoliikenteeseen, koko matka on joukkoliikennematka. Samalla tavalla kuin liityntäliikenne omalla autolla esim. junalle on osa joukkoliikennematkaa. Liikennesuunnittelijan on toki tärkeä tietää, miten joukkoliikennematka koostuu, eli kuuluuko siihen liityntää ja jos kuuluu, niin minkälaista.

Antero
 
Kouluun kun kuljen niin matkat ovat vaihdollisia. Muuten niin yleensä vaihdottomia. Kuljen suurimmaksi osaksi bussilla. Menen kouluun, kauppaan harrastuksiin jne.. Maksu tapahtuu kausilipulla..
 
Arkipäivisin käytän bussia kodin ja aseman väliseen liikkumiseen (kausikortti) ja kaukojunaa sitten työpaikalle pääsemiseksi. Viikonloppuisin liikkuminen tapahtuu sitten tilanteesta riippuen joko omalla autolla tai bussilla. Niin, ja siis piti vastata tuohon kyselyyn, että neljä, mutta unohdin aluksi junan :roll:
 
Takaisin
Ylös