RSS
Botti
- Liittynyt
- 10 Heinäkuu 2008
- Viestit
- 8,892
Joukkoliikenteellä vankka suosio Helsingin seudulla
Kevään asiakastutkimusten perusteella Helsingin seudun liikenteen asiakaskunta saa rahalle vastinetta ja kokonaistyytyväisyys on hyvällä tasolla. HSL on kartoittanut asiakkaiden näkemyksiä kahdella tutkimuksella. Kansainvälisessä BEST-tutkimuksessa kokonaistyytyväisyys oli 77 %. HSL:n omassa asiakastyytyväisyyskyselyssä seudullisen bussiliikenteen kokonaisarvosana oli 3,90 (asteikolla 1–5). Helsingin sisäisillä linjoilla arvosanat olivat jonkin verran korkeampia (kokonaisarvosana 4,00). Matkustajat ovat mieltyneet etenkin raideliikenteeseen.
Kuljettajien asiakaspalvelutaidot ovat parantuneet
HSL-alue sijoittuu kärkeen eurooppalaisten kaupunkien kesken tehdyssä BEST-tutkimuksessa. HSL-alue jakaa kärkisijan Geneven kanssa asiakastyytyväisyydessä. Joukkoliikenteen tarjonnassa ja luotettavuudessa HSL-alue sijoittuu kakkoseksi. Luotettavuuteen tyytyväisten osuus on notkahtanut viime vuodesta 12 prosenttiyksikköä. Jyrkkää muutosta selittää kovan talven aiheuttamat liikenneongelmat, jotka ajoittuivat lähelle kyselyajankohtaa.
Matkustajien mielestä myönteistä kehitystä on tapahtunut kuljettajien asiakaspalvelutaidoissa. Helsingin seutu oli BEST-tutkimuskohteista ainoa, jossa tyytyväisyys henkilökunnan käytökseen parani. Tulokset viittaavat siihen, että panostuksella raitio- ja bussiliikenteen kuljettajien täydennyskoulutukseen on saatu hyviä tuloksia.
BEST-tutkimuksessa mukana ovat Geneve, Helsinki, Kööpenhamina, Oslo, Tukholma ja Wien. Tutkimushaastattelut tehdään puhelimitse. Vuonna 2010 haastattelut tehtiin kaikissa HSL:n jäsenkunnissa, ja vastaajia oli yhteensä 1 600.
Yleinen siisteys kohentui raideliikenteessä
Ankaran talven vaikutukset näkyvät myös HSL:n omassa asiakastyytyväisyyskyselyssä. Tyytyväisyys aikatauluissa pysymiseen laski vuodesta 2009 bussiliikenteessä ja VR:n lähiliikenteessä. Myönteistä kehitystä oli tapahtunut puolestaan raideliikenteen siisteydessä.
Kokonaisarvosanat seutulinjoilla sekä Helsingin, Espoon ja Keravan bussilinjoilla nousivat hieman. Jonkin verran nousivat myös raitio- ja metroliikenteen arvosanat. Arvosanat laskivat Vantaan bussiliikenteessä sekä VR:n lähiliikenteessä.
HSL:n asiakastyytyväisyyskyselyyn vastasi lähes 13 000 matkustajaa.
Bussiliikenne
Helsingin sisäinen raitio-, metro- ja lähijunaliikenne
Lisätietoja: Liikennejärjestelmäosaston liikennetutkimukset ja -ennusteet ryhmän päällikkö Marko Vihervuori, puh. 040 334 5866
HSL:n seudullisen bussiliikenteen asiakastyytyväisyystutkimus, kevät 2010 (PDF, 622 kt): Näytä liitetiedosto 799
Lue uutinen HSL:n sivuilta...
Kevään asiakastutkimusten perusteella Helsingin seudun liikenteen asiakaskunta saa rahalle vastinetta ja kokonaistyytyväisyys on hyvällä tasolla. HSL on kartoittanut asiakkaiden näkemyksiä kahdella tutkimuksella. Kansainvälisessä BEST-tutkimuksessa kokonaistyytyväisyys oli 77 %. HSL:n omassa asiakastyytyväisyyskyselyssä seudullisen bussiliikenteen kokonaisarvosana oli 3,90 (asteikolla 1–5). Helsingin sisäisillä linjoilla arvosanat olivat jonkin verran korkeampia (kokonaisarvosana 4,00). Matkustajat ovat mieltyneet etenkin raideliikenteeseen.
Kuljettajien asiakaspalvelutaidot ovat parantuneet
HSL-alue sijoittuu kärkeen eurooppalaisten kaupunkien kesken tehdyssä BEST-tutkimuksessa. HSL-alue jakaa kärkisijan Geneven kanssa asiakastyytyväisyydessä. Joukkoliikenteen tarjonnassa ja luotettavuudessa HSL-alue sijoittuu kakkoseksi. Luotettavuuteen tyytyväisten osuus on notkahtanut viime vuodesta 12 prosenttiyksikköä. Jyrkkää muutosta selittää kovan talven aiheuttamat liikenneongelmat, jotka ajoittuivat lähelle kyselyajankohtaa.
Matkustajien mielestä myönteistä kehitystä on tapahtunut kuljettajien asiakaspalvelutaidoissa. Helsingin seutu oli BEST-tutkimuskohteista ainoa, jossa tyytyväisyys henkilökunnan käytökseen parani. Tulokset viittaavat siihen, että panostuksella raitio- ja bussiliikenteen kuljettajien täydennyskoulutukseen on saatu hyviä tuloksia.
BEST-tutkimuksessa mukana ovat Geneve, Helsinki, Kööpenhamina, Oslo, Tukholma ja Wien. Tutkimushaastattelut tehdään puhelimitse. Vuonna 2010 haastattelut tehtiin kaikissa HSL:n jäsenkunnissa, ja vastaajia oli yhteensä 1 600.
Yleinen siisteys kohentui raideliikenteessä
Ankaran talven vaikutukset näkyvät myös HSL:n omassa asiakastyytyväisyyskyselyssä. Tyytyväisyys aikatauluissa pysymiseen laski vuodesta 2009 bussiliikenteessä ja VR:n lähiliikenteessä. Myönteistä kehitystä oli tapahtunut puolestaan raideliikenteen siisteydessä.
Kokonaisarvosanat seutulinjoilla sekä Helsingin, Espoon ja Keravan bussilinjoilla nousivat hieman. Jonkin verran nousivat myös raitio- ja metroliikenteen arvosanat. Arvosanat laskivat Vantaan bussiliikenteessä sekä VR:n lähiliikenteessä.
HSL:n asiakastyytyväisyyskyselyyn vastasi lähes 13 000 matkustajaa.
Bussiliikenne
Koodi:
Helsingin Espoon Vantaan Keravan
Seutulinjat bussilinjat bussilinjat bussilinjat bussilinjat
Kevät 2009 3,90 3,96 3,84 3,82 4,08
Kevät 2010 3,93 3,98 3,88 3,80 4,11
Helsingin sisäinen raitio-, metro- ja lähijunaliikenne
Koodi:
Raitioliikenne Metroliikenne VR:n lähiliikenne
Kevät 2009 3,99 4,09 4,01
Kevät 2010 4,00 4,15 4,00
Lisätietoja: Liikennejärjestelmäosaston liikennetutkimukset ja -ennusteet ryhmän päällikkö Marko Vihervuori, puh. 040 334 5866
HSL:n seudullisen bussiliikenteen asiakastyytyväisyystutkimus, kevät 2010 (PDF, 622 kt): Näytä liitetiedosto 799
Lue uutinen HSL:n sivuilta...
Viimeksi muokannut moderaattori: