Asia on niin että yhdyskuntarakenteen hajautuminen ja "nurmijärvi-ilmiö" ei ole ekologisin mahdollinen ratkaisu liikenteen osalta, enkä pidä sitä hyvänä asiana, mutta se taitaa olla täällä Suomenmaassa trendi jota ei voi kokonaan estää.
Tuosta lienee paljonkin eriäviä mielipiteitä joita ei ole mietitty joukkoliikennesilmälaput päässä. Muitakin ekologisuuden mittareita on.
Ihmettelen itse kuka haluaa varta vasten pois kaupungin palvelujen ääreltä, ja mulla on sellainen käsitys että sekä raha, että se että jotkut kokevat kaupunki-asumisen vastenmieliseksi.
Raha, nimenomaan. Pääkaupunkiseudulla ja muissa isommissa kaupungeissa asuminen on suhteessa niin paljon kalliimpaa jos ei aio tyytyä asumaan ahtaudessa. Joten ainoa ratkaisu on muuttaa kauemmas. En kiellä, etteikö esimerkiksi omalla kohdalla muuttopäätökseen olisi vaikuttanut myös matkakuluvähennyksen varsin merkittävä nousu, mutta sillä "säästetyllä" n. 150-170t€:llä ajelee melko paljon autolla vaikka laskisi kustannukset miten päin.
Jo sellaiset seikat kuten että miten pitäsi verottaa autoilua niin että sekä fiskaaliset tavoitteet että oikeudenmukaisuus toteutuu. Miten toteutat liikenteen verotuksen niin että sekä stadilainen joka ajaa 10000 km/vuosi ja vihtiläinen joka ajaa 40000 km/ vuosi kokee sen oikeudenmukaiseksi, eikä suosi jompakumpaa.
Vaikkapa siten, että siirryttäisiin suoraan nykyisestä omistamisen verottamisesta käytön verottamiseen. Sopisi minulle mainiosti, vaikka meillä ajettuja kilometrejä tulee yhteenlaskettuna n. 85-90t. Käyttöpohjaisessa verotuksessa voisi suoraan vaikuttaa omiin menoihinsa ja suunnitella liikkumistaan ja liikkumistarpeitaan sen mukaan. On aivan sama maksaisiko diesel sitten 2€/l nykyisen n. 1,3€/l sijasta - määräänsä enempää ei pysty kuluttamaan jos pankkitilin saldo näyttää nollaa.
Lisäksi - autojen hinnan halpenemisesta huolimatta - autojen valintaprosessi saattaisi muuttua suosimaan ensisijaisesti pienempiä ja vähäkulutuksisia/-päästöisiä autoja joilla ajetaan suurin osa matkoista ja niitten lisäksi voisi olla mahdollisuus hankkia sitten jokin isompi pitempien matkojen tekoon soveltuva kulkine jota käytetään kun ollaan koko perheen ja tavaroitten kanssa liikkeellä. (Edellinen on tietenkin joukkoliikennefanaatikolle myrkkyä, mutta aivan kaikkea ei voi saada
)
Olisihan se paljon helpompaa suosia sellaisia jotka asuvat kaupungeissa, mutta mihin se johtaa? Asuntojen kallistumiseen entisestään ja valtaviin vastalausemyrskyihin.
Niin no, voisihan sitä kaupunkilaisten suosimista aloittaa vaikka siitä, että tuon kirotun "tiiviin ja matalan" sijasta ryhdyttäisiin rakentamaan oikeasti tehokkaita isompia yksiköitä joista ei sitten tarvitsisi kävellä puolta kilometriä pysäkille tai joitten keskellä ei vaihtoehtoisesti suhaisi käryävä ja metelöivä tanskalaisten oranssi hand-me-down. Jostain syystä Suomessa pelätään rakentaa ylöspäin. Olen joskus epäillyt syyksi sitä, että sieltä korkealta saattaisi pian huomata sen, että metsää, peltoa ja muuta rakentamatonta aluetta on Helsingissäkin ihan riittävästi ja Sipoo-kaappaukset ovat syytä pelkästään haluttomuudesta vaihtaa kerran sovittua politiikkaa.
Vihdin Ideaparkin vika on siinä että se on liian iso ja väärässä paikassa. Se on pinta-alaltaan 50 ha, ja se on sairaan kokoinen.
Koosta olen samaa mieltä kanssasi, paikka taas on valittu oikein hyvin erinomaisten liikenneyhteyksien varrelle.
pahimmassa tapaukessa vie asiakkat Helsingin keskustan ja lähiökeskusten kaupoista.
Tuota et kyllä usko enää itsekään. Miten ihmeessä noin kaukana oleva kauppakeskus (vaikka olisi kooltaan isompikin) voi viedä asiakkaat Helsingin ekskustan ja lähiöitten kaupoista, jos siihen eivät pysty Itäkeskus, Jumbo, Sello, Iso-Omena, Myyrmanni jne? Ei ole tainnut Keskisen kyläkauppakaan näivettää lähiympäristöään vaikka suhteessa valtavan kokoinen toimija alueellaan onkin.
Ideapark ei perustu siihen ollenkaan että sinne tullaan aikataulutetulla "tavallisella" joukkoliikenteellä.
Ideaparkin puuhaajat eivät kenties siihen perustakaan. Mutta mikä estää tarjoamasta sellaista liikennettä, jos se olisi kannattavaa? Jos se taas ei ole kannattavaa, koko rutina on turhaa.