Joukkoliikenteen tarjouskilpailu 2/2021

Siten, että kohta kaikki valmistetaan Kiinassa, tuossa maassa jossa työläiset ovat orjan asemassa ja siellä tehtaillaa ihmisoikeusrikoksia suuret määrät joka ikinen päivä. Oletteko miettinet miksi Venäjää vastaan keksitään pakotteita ynnä muuta sontaa kaataa heidän niskaan, mutta Kiinaa ylistetään vaikka siellä on asiat tavallisen ihmisen kannalta moninkertaisesti huonommin?
Tietty sitä voi toivoa että eurooppalaiset valmistajat saavat aikaiseksi sopivia malleja teliversiona jotta kiinalaisille voi laittaa hieman kampoihin. Solarikselta löytyy jo, milloin Volvo ja Scania seuraavat perässä? Vaan auttaako sekään tässä tilanteesaa enää kun valtionyhtiö on päätynyt malliin jota tehdään roistovaltio Kiinassa...?

Tuli ihan konkreettisesti esille Kiinan ihmisoikeustilanne kun yritin lähettää videoklippiä autoradion valmistajalle ja laitoin videon youtubeen ja linkin valmistajalle. Tuli vastaus että ei he pysty käyttämään googlen palveluita, eikä oikeastaan mitään muitakaan länsimaisia nettipalveluita. Googlen palveluiden blokkaus nyt lienee usan aikaansaannos, mutta muiden länsimaisten palveluiden blokkaaminen lienee ihan Kiinan hallituksen päätös. Loppujen lopuksi omaan, .fi päätteiseen ftp-hakemistoon saivat yhteyden ja siirrettyä tiedoston. Ilmeisesti suomalaiset nettisivut ei ole Kiinan hallituksen mielestä vahingollisia. Ihan näin off-topic.
 
Nyt on tiedotekin PL:n voitosta. Tiedotteen mukaan linjat liikennöidään sähköbussein (vaikkei kilpailutuksessa kalustopisteytystä ollutkaan).

Sinänsä hassua, että PL tuo liikenteeseen täyssähköbussit, vaikka hävisi juuri HSL-alueella paljon liikennettä ja sillä riittäisi käytettyä ikänsä puolesta vielä ihan kuranttia dieselkalustoa jo valmiiksi omasta takaa. Ilmeisesti sähköbussien käyttökustannukset on niin pienet, että keski-ikäiset dieselit kannattaa ennemmin ajaa romikselle kuin ajaa niillä (todellisuudessa tietysti romikselle ajetaan vanhimmat dieselit ja keski-ikäisillä busseilla ajetaan vuoroja, joihin kelpaisi vanhemmatkin).
 
Nyt on tiedotekin PL:n voitosta. Tiedotteen mukaan linjat liikennöidään sähköbussein (vaikkei kilpailutuksessa kalustopisteytystä ollutkaan).

Sinänsä hassua, että PL tuo liikenteeseen täyssähköbussit, vaikka hävisi juuri HSL-alueella paljon liikennettä ja sillä riittäisi käytettyä ikänsä puolesta vielä ihan kuranttia dieselkalustoa jo valmiiksi omasta takaa. Ilmeisesti sähköbussien käyttökustannukset on niin pienet, että keski-ikäiset dieselit kannattaa ennemmin ajaa romikselle kuin ajaa niillä (todellisuudessa tietysti romikselle ajetaan vanhimmat dieselit ja keski-ikäisillä busseilla ajetaan vuoroja, joihin kelpaisi vanhemmatkin).

Saattaahan PL hyvinkin siirtää manseen myös käytettyä dieselkalustoa uusien Yutongien rinnalle. Häviskö PL myös 61:sen eli kaikki entisen pikkuvarikon linjat?
 
Nyt myös pöytäkirja on julkaistu ja sen liitteenä vertailutaulukko.

Tarjoajien kokonaispisteet olivat:
  1. Pohjolan Liikenne 98,500
  2. Pirkanmaan Tilausliikenne 95,348
  3. Satakunnan Liikenne 94,760
  4. Vekka Group 92,223
  5. Länsilinjat 91,050
  6. Väinö Paunu 88,229
 
Tässä kilpailussa kiinnostavaa on enimmäkseen se, osallistuuko Paunu ollenkaan. Joka tapauksessa mikäli voittaja on joku muu kuin Paunu, niin vähiin käy kyseisen perinteikkään yhtiön ajot kun kaukoliikennekin on jo ihan minimissä ja Nysse-liikenteeseenkin jää vain linjat 6 (osittain), 27, 41 (osittain),42, 70 ja 90-92. Näistäkin käsittääkseni ainakin 70 on myös menossa kilpailuun lähiaikoina.
Paunu ajaa vielä linjalla 8 noin 20-30 lähtöä siitä riippuen onko arki, lauantai vai sunnuntai.

Paunun liikenne loppuu kasilla kesäkuun alkuun, jolloin esim. minä olen heti mukana viimeisimmässä arjen lähdössä kello 17.14 ja Haukiluomasta 18.20.

Aivan viimeisimpänä päivänä teen niin, että menen Paunulla Haukiluomaan ja kävelen sieltä takaisin, kun en mitään TKL:ää ala käyttää. Palvelu paljon parempaa Väinön autoissa.

Tilanne sen jälkeen on surkea, kun tuo perinteikäs firma häviää kotiseudulta. Vuosikymmenen on ajettu Pirkkalasta ties minne vain PAUNUn autoissa ja olen taitavasti skipannut muut. Heti aloin suosimaan Paunua, kun TKL tuli väliin aina vain enemmän. Tuo nyt oli ihan huumoria, että TKL vei 99% lähdöistä, tiesi heti lopun alusta. No mitä siitä, varikko lähtee Pirkkalasta ja kuski sanoi että pistävät autojakin myyntiin, joita 10 vuotta sitten on hankittu Pirkkalan reiteille.

Sen jälkeen alan polkea polkupyörällä tai käytän Länsilinjojen autoja linjalla 11.

Tietääkö muuten kukaan mihin asti Länsilinjat Liikenne Oy:llä on sopimusta linjalla 11 Pirkkala-Tays Arvo?? Entä muuttuuko linja 12 JOTENKIN, kun nyt sitä TKL/PTL ajaa, kun tulee lisätarvetta TKL:lle busseille linjalla 8.

Jotenkin on pitkään tuntunut siltä, että tuo Väinö Paunu ja Länsilinjat Liikenne eivät oikein enää kilpailussa pärjää. Voi olla tarinan lopun alkua.

Tuskin on monesta bussista kysymys, koska Paunun Pirkkalan varikolla ovat pärjänneet 4 autoa ja 1-2 apuautoa/ekstra kuljettajia Nekalasta.
 
Takaisin
Ylös