Joukkoliikenteen tarjouskilpailu 3 / 2021

Sehän on enemmänkin kuin ok! Mahdolliset voitot tulevat valtiolle, eli tavallaan takaisin meille kansalaisille.

VR:llä on junaliikenteessä monopoliasema, ja sieltä saatuja voittoja voidaan kätevästi käyttää kumipyöräliikenteessä kilpailuun. Määräävän markkina-aseman väärinkäyttöä on tutkittu kyseisen yhtymän osalta useaan otteeseen, eikä syyttä.

Idässä oli ennen muinoin suuri valtio, jossa oli vähän samanlainen järjestely käytössä. Silloin toki sitä ei edes yritetty naamioida muuksi kun se on.
 
VR:llä on junaliikenteessä monopoliasema, ja sieltä saatuja voittoja voidaan kätevästi käyttää kumipyöräliikenteessä kilpailuun.
Pystyt varmaan osoittamaan, että noin tapahtuu, kun esität tuollaisia väitteitä?
 
Pystyt varmaan osoittamaan, että noin tapahtuu, kun esität tuollaisia väitteitä?

Tutustu vaikka Transpoint International eli Trint tai Posti Logistiikan satojen miljoonien tappiot. Agressiiviset yritysostot ja parin vuoden päästä tappiolla myynnit.

Kuljetusten hinnoittelua on käsitelty useaan otteeseen KKV:ssa ja asioista on keskusteltu eduskunnassa. Tokihan tämä kaikki voidaan kuitata sanomalla, että kilpailijat vaan narisee, mutta kyllähän se on merkki siitä, että markkinoilla on häirikkö.

Henkilöliikenteen toiminta on käsittääkseni puhtaammalla pohjalla, osin varmaan siksi, että tarjoukset ovat julkisia, mutta en silti käsitä miksi valtion täytyy sählätä kuljetusbisneksessä ja varsinkin ulkomailla. Se ei ole valtion ydintehtävä.
 
Sehän on enemmänkin kuin ok! Mahdolliset voitot tulevat valtiolle, eli tavallaan takaisin meille kansalaisille.

Tuolla logiikalla voisi sosialisoida kaiken liiketoiminnan.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:13 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:10 ----------

Tutustu vaikka Transpoint International eli Trint tai Posti Logistiikan satojen miljoonien tappiot. Agressiiviset yritysostot ja parin vuoden päästä tappiolla myynnit.

Kuljetusten hinnoittelua on käsitelty useaan otteeseen KKV:ssa ja asioista on keskusteltu eduskunnassa. Tokihan tämä kaikki voidaan kuitata sanomalla, että kilpailijat vaan narisee, mutta kyllähän se on merkki siitä, että markkinoilla on häirikkö.

Henkilöliikenteen toiminta on käsittääkseni puhtaammalla pohjalla, osin varmaan siksi, että tarjoukset ovat julkisia, mutta en silti käsitä miksi valtion täytyy sählätä kuljetusbisneksessä ja varsinkin ulkomailla. Se ei ole valtion ydintehtävä.

Suomen valtio on katsonut asiakseen kilpailla epäterveillä tavoilla kumipyöräliikenteessä. Valtio voisi keskittyä ydintehtäviinsä, niissä on ihan riittävästi asioita rempallaan.
 
Tuolla logiikalla voisi sosialisoida kaiken liiketoiminnan.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:13 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:10 ----------



Suomen valtio on katsonut asiakseen kilpailla epäterveillä tavoilla kumipyöräliikenteessä. Valtio voisi keskittyä ydintehtäviinsä, niissä on ihan riittävästi asioita rempallaan.

Siihen suuntaan ollaan matkalla nykyisen sosialisti hallituksen aikana.
 
Henkilöliikenteen toiminta on käsittääkseni puhtaammalla pohjalla, osin varmaan siksi, että tarjoukset ovat julkisia, mutta en silti käsitä miksi valtion täytyy sählätä kuljetusbisneksessä ja varsinkin ulkomailla. Se ei ole valtion ydintehtävä.

Tappiollisen liiketoiminnan tukeminen verorahoilla on kiellettyä (laitonta valtiontukea, josta HelB:n meneillään oleva prosessi on elävä esimerkki). Julkisen sektorin omistaman pitkällä tähtäimellä voitollisen tai nollatuloksella pyöritettävän liiketoiminnan pyörittäminen taas on lainsäädännön puolesta mahdollista ja on sitten poliittinen arvovalinta, halutaanko sellaista vai ei. Koska elämme demokratiassa, niin itse valitsemamme edustajat tekevät sen valinnan.
 
Tuolla logiikalla voisi sosialisoida kaiken liiketoiminnan.

Juu, mikäli tuo olisi ainoa huomioonotettava asia.

Mutta tietenkin asiat ovat monimutkaisempia, ja vapaalle markkinataloudellekin on paikkansa. Ja sehän se vapaata juuri onkin, että valtiokin voi omistaa markkinoilla toimivia yrityksiä.
 
Mikä olisi oikea paikka kysyä, mistä saisi tietoa, mitkä vuorot Väinö Paunu Oy ajaa kesäkuun aikataulujen tullessa kesäkuun alussa 2022?

Pirkkalasta vetäytyvät kokonaan silloin, varikkokin muuttaa.

Jos tuo Pohjolan Liikenne vie muutamat linjat itselleen, niin mahtavatko paunulaiset liikennöidä enää ollenkaan missään.
 
Takaisin
Ylös