Vs: Joukkoliikenteen tuki pääkaupunkiseudulla
Tämä on erinomaisen hyvä huomio. Juuri tuon laskutuksen hankaluus (jopa mahdottomuus) ja kalleus ovat syyt siihen, että liikenteen verotus on markkinoiden kannalta takaperoista ja usein järkevän toiminnan kannalta jopa vahingollista (johtaen esimerkiksi siihen paljon parjattuun yhteiskuntarakenteen hajaantumiseen).
Rehellisyyden nimissä täytyy toki todeta sekin tosiasia, ettei tekniikka tätä ongelmaa täysin ole poistanut vieläkään: esimerkiksi ruuhkamaksujen keräämisestä aiheutuneet kustannukset ovat merkittävät verrattuna vaikkapa autoveron keräämisen aiheuttamiin kustannuksiin. Itse uskon kuitenkin siihen, että tilanne muuttuu tulevaisuudessa, koska autoihin tulee joka tapauksessa paikennuksen mahdollistavaa tekniikkaa, eikä aikaan ja paikkaan perustuva hinnoittelu siten ole enää niin mahdotonta kuin nykyisin.
Syystäkin, mutta tuo julkisrahoin toteutettu WLAN on niitä poikkeuksia minkä takia on järkevää suhtautua epäilevästi, mutta ei kategorisesti vastustaen. Tuollaisen kustannukset/käyttäjä on helposti alle euron kuussa, eli "too cheap to meter" niin kuin amerikkalaiset sanoo, tai fiinimmin transaktio- eli laskutuskustannukset ovat kohtuuttomat suhteessa tuotantokustannuksiin. Eli vapaista markkinoista aiheutuu enemmän kustannuksia kuin niiden tuoma tehokkuushyöty. Perinteisesti esim. tien käytöstä laskuttaminen on luettu samaan kategoriaan, teknologian kehittyminen on tosin (ehkä) muuttanut tämän.
Tämä on erinomaisen hyvä huomio. Juuri tuon laskutuksen hankaluus (jopa mahdottomuus) ja kalleus ovat syyt siihen, että liikenteen verotus on markkinoiden kannalta takaperoista ja usein järkevän toiminnan kannalta jopa vahingollista (johtaen esimerkiksi siihen paljon parjattuun yhteiskuntarakenteen hajaantumiseen).
Rehellisyyden nimissä täytyy toki todeta sekin tosiasia, ettei tekniikka tätä ongelmaa täysin ole poistanut vieläkään: esimerkiksi ruuhkamaksujen keräämisestä aiheutuneet kustannukset ovat merkittävät verrattuna vaikkapa autoveron keräämisen aiheuttamiin kustannuksiin. Itse uskon kuitenkin siihen, että tilanne muuttuu tulevaisuudessa, koska autoihin tulee joka tapauksessa paikennuksen mahdollistavaa tekniikkaa, eikä aikaan ja paikkaan perustuva hinnoittelu siten ole enää niin mahdotonta kuin nykyisin.
Viimeksi muokattu: