Vs: Joukkoliikenteen tuki pääkaupunki seudulla
Mikä olisi sopiva subventio per kunta (Nykyinen ytv alue) mutta kuitenkin siten että matkustajatkin maksaisivat jonkin summan elikkä ei ns ilmainen joukkoliikenne
Minusta kysymystä ei pitäisi asettaa näin, koska eihän tavoite ole joukkoliikenteen tukeminen vaan joukkoliikenteen kilpailukyky ja suuri osuus siitä liikenteestä, joka välttämättä on oltava. Siksi toivoisinkin nyt, että vastaajat esittäisivät, mitä heidän mielestään joukkoliikenteeltä halutaan ja paljonko sen saamiseksi olisi vastaajan mielestä kohtuullista tukea joukkoliikennettä.
Tuo uutinen EMTA:n vertailusta on minusta itse asiassa täysin päätön. Se lähtee kuvitelmasta, että joukkoliikenne paranee, kun siihen laitetaan enemmän rahaa. Eli tuen pitää olla suuren.
Kaikkein huonoiten järjestetyn jukkoliikenteen menekki on heikoin, tulot pienimmät ja tukitarve siten suuri. Tämä ei tarkoita sitä, ettei erittäin hyvin järjestetyn joukkoliikenteen tuki voi myös olla suuri samalla kun joukkoliikenteen käyttökin on suurta. Suuri käyttö johtuu siitä, että joukkoliikenne on järjestetty hyvin. Siis se, että tilastollisesti jossain tukiosuus on suuri, ei todista oikeastaan yhtään mitään.
Epäilen myös sitä, että vertailun luvut eivät ole vertailukelpoisia. Vaikka puhutaan käyttömenoista, se, mitä käyttömenoihin kirjataan, vaihtelee. Kun uutisessa kerrotaan, että H:gin käyttömenoja tuetaan noin 50 %, silloin käyttömenoihin on mukaan laskettu myös raitiotien ja metron ratakulut. Mutta Helsingissä ei lasketa bussikaistojen ylläpitoa, joten jo Helsingin tilastointi on sisäisesti erilaista bussi- ja raideliikenteessä. Ja jopa raideliikenteen sisällä, sillä HKL:n maksamat paikallisjunaliikenteen korvaukset sisältävät ratakuluina vain ratamaksun, ei radan ylläpidon kaikkia kuluja kuten raitio- ja metroliikenteen kohdalla.
Uskon, että EMTA tarkoittaa hyvää tilastoillaan, mutta lehtijutuissa ei ehkä ymmärretä tai pystytä kertomaan, mitä tulokset merkitsevät ja miten niitä tulee tulkita.
Antero