Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Pelon tunne joukkoliikenteessä ei ole turha juttu. Olen Albertin ja DF-339:n kanssa samalla linjalla, että oikea ratkaisu ei ole nostaa käsiä pystyyn ja lopettaa liikennettä. Mutta ei asiaa voi vaietakaan. Albertin mainitsemat espoolaiset eivät pelkoinensa muuta korpeen, vaan ostavat isomman katumaasturin. Ja se ei ole oikea ratkaisu.
Pidin joukkoliikenteen suunnittelusta luennon arkkitehtiopiskelijoille keväällä, ja käsittelin tätä aihetta sielläkin. Kysymys ei ole edes pelkästään joukkoliikenteestä, vaan kaupunkitilan suunnittelusta ylipäätään.
Koko touhun avain on, ettei pidä suunnitella tiloja, joista muodostuu pelottavia. Pelottavia ovat suljetut tilat, joista ei pääse pakoon, sokkeloiset tilat, joissa voi piileskellä ja syrjäiset tilat, joissa ei ole apua lähellä. Tällaisissa tiloissa ei toimi myöskään sosiaalinen kontrolli. Niille, jotka haluavat häiriköidä, tarjoutuu siihen tilaisuus.
Maanalaisen joukkoliikenteen pysyvä ominaisuus on, että sen yhteydessä muodostuu juuri em. pelottavia tiloja. Pelottava tila jatkuu vielä junassa, etenkin sellaisissa kuin meillä, joissa vaunut ovat erillisiä. Hyvällä tilasuunnittelulla pelottavuutta voidaan lieventää, samaan suuntaan vaikuttaa valvonta. Mutta ne ovat vain ongelman lievitystä.
Tilastollisesti ei ole syytä pelkoon, mutta sillä ei ole mitään merkitystä ihmisen tunteille. Ja on turha todistella turvallisuutta tilastojen perusteella. Sillä pelkäävä ihminen on se joka tekee ratkaisun, ei itseään muita viisaampana pitävä suunnittelija.
Meillä ollaan vielä kaukana joukkoliikenteessä sellaisesta suunnittelusta, jossa tätäkin todellista joukkoliikenteen käyttöön vaikuttavaa asiaa osattaisiin ottaa huomioon. Meillä lasketaan vain kuviteltuja aikasäästöjä, koitetaan hoitaa kaikki mahdollisimman halvalla ja uskotaan luuloihin siksi, että niihin on uskottu aina.
Turussakin tarvittiin yksityishenkilö maksamaan yöliikenteen kustannukset siltä varalta, ettei sitä käytettäisi. Parasta joukkoliikennettä Euroopassa!
Antero
Pidin joukkoliikenteen suunnittelusta luennon arkkitehtiopiskelijoille keväällä, ja käsittelin tätä aihetta sielläkin. Kysymys ei ole edes pelkästään joukkoliikenteestä, vaan kaupunkitilan suunnittelusta ylipäätään.
Koko touhun avain on, ettei pidä suunnitella tiloja, joista muodostuu pelottavia. Pelottavia ovat suljetut tilat, joista ei pääse pakoon, sokkeloiset tilat, joissa voi piileskellä ja syrjäiset tilat, joissa ei ole apua lähellä. Tällaisissa tiloissa ei toimi myöskään sosiaalinen kontrolli. Niille, jotka haluavat häiriköidä, tarjoutuu siihen tilaisuus.
Maanalaisen joukkoliikenteen pysyvä ominaisuus on, että sen yhteydessä muodostuu juuri em. pelottavia tiloja. Pelottava tila jatkuu vielä junassa, etenkin sellaisissa kuin meillä, joissa vaunut ovat erillisiä. Hyvällä tilasuunnittelulla pelottavuutta voidaan lieventää, samaan suuntaan vaikuttaa valvonta. Mutta ne ovat vain ongelman lievitystä.
Tilastollisesti ei ole syytä pelkoon, mutta sillä ei ole mitään merkitystä ihmisen tunteille. Ja on turha todistella turvallisuutta tilastojen perusteella. Sillä pelkäävä ihminen on se joka tekee ratkaisun, ei itseään muita viisaampana pitävä suunnittelija.
Meillä ollaan vielä kaukana joukkoliikenteessä sellaisesta suunnittelusta, jossa tätäkin todellista joukkoliikenteen käyttöön vaikuttavaa asiaa osattaisiin ottaa huomioon. Meillä lasketaan vain kuviteltuja aikasäästöjä, koitetaan hoitaa kaikki mahdollisimman halvalla ja uskotaan luuloihin siksi, että niihin on uskottu aina.
Turussakin tarvittiin yksityishenkilö maksamaan yöliikenteen kustannukset siltä varalta, ettei sitä käytettäisi. Parasta joukkoliikennettä Euroopassa!
Antero