Juna-aikataulut 2025

Liittynyt
19 Elokuu 2022
Viestit
385
Väyläviraston säännölliset aikataulut kaudella 2025 ovat nyt julkaistu.

Kokosin lista mielenkiintoisista aikataulumuutoksista:
  • Uusi: IC 14 JNS 0400 - IMR 0555 (Ma-La)
  • Siirretty: IC 62 KAJ 0340 -> KAJ 0333
  • Kulkupäivät: IC 142 Ma-La -> Ma-Su
  • Pidennetty: S 152 KUO 1908 - HKI 0054 (Ma-Su)
  • Uusi: S 153 TPE 1407 - KUO 1755 (Ma-Su)
  • Uudet: IC 401-407 OL-HPA (lisätiedot tässä)
  • Uusi: IC 414 KJÄ 0740 - ROI 0855 (Ma-Su)
  • Uusi: IC 417 ROI 2250 - KJÄ 0005 (Ma-Su)
  • Uusi: HDM 483 ALV 0818 - SK 0850 (Ma-Pe)
  • Uusi: HDM 484 SK 0740 - ALV 0810 (Ma-Pe)
  • Lyhennetty: IC 951 KR 1237 - TKU 1339
Kaukojunat palautaan reittiin KUT-TKU-TUS. Rantaradan katkon aikana kaikki kaukojunat kulkevat Kirkkonummen ja Turkuun välillä.

Lähijunat
  • Uusi: H 1615 HKI 1123 - HNK 1320 (Ma-Su)
  • Uusi: H 1616 HNK 1105 - HKI 1253 (Ma-Su)
Nämä kolme lähijunat kulkevat vain Rantaradan katkon aikana:
  • Uusi: H 1612 HNK 1035 - KR 1115 (Ma-Su)
  • Uusi: H 1619 RI 1015 - HNK 1225 (Ma-Su)
  • Uusi: H 1628 HNK 1735 - RI 1935 (Ma-Su)

  • Uusi reitti: R 9633 RI 0715 - NOA 0859 (Su)
Uusi lähijunareitti!
  • Pidennetty: Z 9804 LR 0417 - HKI 0634 (vielä suora KV-LH, Ma-Su)
  • Pidennetty: Z 9881 HKI 0010 - LR 0241 (Ma-Su)
En tiedä miksi nämä junat ovat olemassa. Ne ovat voimassa koko aikataulukaudessa ja aikataulut ovat sama kuin perusversiot (esim. IC 1207 -> IC 7):
  • IC 1207 HKI-JNS (La)
  • IC 1220 OL-TPE (Su)
  • IC 1221 HKI-OL (Su)
  • IC 1241 HKI-TPE (La)
  • IC 1269 KV-KAJ (La)
 
Miten noihin Väyläviraston listatietoihin tulee suhtautua? Aiotaanko oikeasti liikennöidä täsmälleen listassa ilmoitetun mukaan vai voiko joidenkin junien kohdalla käydä niin, että on ikään kuin varmuuden vuoksi haettu rataverkosta tilaa joillekin junille, joita ei ehkä aiotakaan ajaa, ei ainakaan niin usein kuin mitä listatiedoissa näkyy?

Tampereen lähiliikenteessä näkyy myös viikonloppuliikennettä. Nyt sitä ei tietääkseni ole.
 
Miten noihin Väyläviraston listatietoihin tulee suhtautua? Aiotaanko oikeasti liikennöidä täsmälleen listassa ilmoitetun mukaan vai voiko joidenkin junien kohdalla käydä niin, että on ikään kuin varmuuden vuoksi haettu rataverkosta tilaa joillekin junille, joita ei ehkä aiotakaan ajaa, ei ainakaan niin usein kuin mitä listatiedoissa näkyy?

Tampereen lähiliikenteessä näkyy myös viikonloppuliikennettä. Nyt sitä ei tietääkseni ole.
No, on aina parempi olla liikaa kapasiteettia kuin liian vähän.
 
Miten noihin Väyläviraston listatietoihin tulee suhtautua? Aiotaanko oikeasti liikennöidä täsmälleen listassa ilmoitetun mukaan vai voiko joidenkin junien kohdalla käydä niin, että on ikään kuin varmuuden vuoksi haettu rataverkosta tilaa joillekin junille, joita ei ehkä aiotakaan ajaa, ei ainakaan niin usein kuin mitä listatiedoissa näkyy?

Tampereen lähiliikenteessä näkyy myös viikonloppuliikennettä. Nyt sitä ei tietääkseni ole.
Kapasiteettia haetaan usein varmuuden vuoksi, koska seuraava kerta kun sitä saa haettua helposti on vuoden päästä. Siksi mm. Haaparannan junille on jaettu 15 reittiä suuntaansa viikossa, vaikka valtio ei ole päättänyt yhdestäkään tukieurosta, jota tuo yhteys vaatisi. En tiedä Tampereen lähiliikenteen viikonloppuliikenteen rahoitustilanteesta, mutta on täysin mahdollista, että sekin kapasiteetti jää käyttämättä. Hangon liikenteen ketjussa nostin esiin rinnakaiset reitit, joita on jaettu Helsinki–Hanko ja Karjaa–Hanko-junille. Tämä siksi, että toinen noista jää aina satavarmasti ajamatta. Oma arvaukseni on, että suurimman osan ajasta Helsingin reitti jää ajamatta.
 
Sen minkä pistin merkille on että rantaradan vuoden 2025 viiden viikon kesäkatkon aikana ajettaisiin sittenkin Turun junat Turusta Kirkkonummelle ja takaisin. Tai ainakin toivoisin että ajettaisiin.

Sitten olisi syytä toivoa että Turun junat muutenkin alkaisi pysähtyä Kirkkonummella. Nythän viime elokuusta asti niiden ajoaikoja Helsingistä Kirkkonummelle on pidennetty usealla minuutilla että ei olisi mitään syytä tai teknistä estettä enää jättää pysähtymättä Kirkkonummella. Vai onko kyse siitä että VR ei halua ollenkaan palvella kirkkonummelaisia tai länsi-espoolaisia matkustajia?
 
Tuo artikkeli on vuodelta 2016. Nyt eivät junat enää pysty ajamaan Helsingistä Turkuun 1 tunnissa 53 minuutissa vaan vuoden 2025 aikataulussa ajoaika on 2 tuntia 4 minuuttia.

Suurin pidennys ajoaikaan johtuu siitä että kaupunkiradan rakennustöiden aikana on tiukkoja nopeusrajoituksia Leppävaaran ja Kauklahden välillä 40-80 km/h ja Turun juna joutuu köröttelemään E-junan perässä, keskinopeuden jäädessä 50-60 km/h paikeille. Lisäksi jos seuraa junien liikkumista reaaliaikaisesti esim Juliadatasta niin Turun junat eivät edes aja Kauklahden ja Kirkkonummen väliä 120 km/h mikä olisi sallittua vaan köröttelee senkin 80 km/h. Tuon köröttelyn sijaan olisi aikaa pysähtyä Kirkkonummella. Viittä minuuttia ei pysähdys missään nimessä veisi.
 
Rovaniemi-Kemijärvi juna ajettaisiin uutisten mukaan sesonkiaikoina jos tuo onnistuu.. Eli aamulla Kemijärveltä Rovaniemelle ja illalla toisinpäin. Aamun juna vain ei voi pysähtyä Misissä kun yksi laituriraide ja yöjuna toiseen suuntaan..


Ja onhan tuolla paljon tavaraliikennekapasiteettiakin mitä varattu mitä ei ajeta. Tuleehan kuudesti vuodessa säännöllisen liikenteen muutokset, mitä itse tulee seurattua..
 
Miten noihin Väyläviraston listatietoihin tulee suhtautua? Aiotaanko oikeasti liikennöidä täsmälleen listassa ilmoitetun mukaan vai voiko joidenkin junien kohdalla käydä niin, että on ikään kuin varmuuden vuoksi haettu rataverkosta tilaa joillekin junille, joita ei ehkä aiotakaan ajaa, ei ainakaan niin usein kuin mitä listatiedoissa näkyy?

Tampereen lähiliikenteessä näkyy myös viikonloppuliikennettä. Nyt sitä ei tietääkseni ole.
Muutoksia aikatauluihin voi hakea rautateiden verkkoselostuksessa mainituissa muutosajankohdissa, joita on kuusi kertaa vuodessa. Käytännössä aikatauja voi muuttaa miten tahansa, kunhan ei haeta aikatauluja jotka olisivat konfliktissa toiselle operaattorille myönnetyn ratakapasiteetin kanssa, jota ei ole tarkoitus muuttaa tai perua. Joulukuussa 15.12.2024 alkavan aikataulukauden muutoshakemus pitää jättää 23.10. mennessä ja aikataulut vahvistetaan viikkoa myöhemmin.
 
Miten noihin Väyläviraston listatietoihin tulee suhtautua? Aiotaanko oikeasti liikennöidä täsmälleen listassa ilmoitetun mukaan vai voiko joidenkin junien kohdalla käydä niin, että on ikään kuin varmuuden vuoksi haettu rataverkosta tilaa joillekin junille, joita ei ehkä aiotakaan ajaa, ei ainakaan niin usein kuin mitä listatiedoissa näkyy?

Tampereen lähiliikenteessä näkyy myös viikonloppuliikennettä. Nyt sitä ei tietääkseni ole.
  • Pidennetty: Z 9804 LR 0417 - HKI 0634 (vielä suora KV-LH, Ma-Su)
  • Pidennetty: Z 9881 HKI 0010 - LR 0241 (Ma-Su)

Kuluvan vuoden aikataulukaudelle oli tilattu kapasiteettia HL-vuoroille Lappeenrantaan ja Mikkeliin. Osa oli jatkettuja Z-junia, yksi taisi olla keskellä päivää Kouvolasta Mikkeliin. Näiden takia HLV 230 ja 235 muutettiin numeroille 232 ja 233, jotta vanhojen numeroiden aikaan kulkeneet vuorot voitiin ajaa Sm-kalustolla pitempiä reittejä varten. Yksikään näistä pidemmistä vuoroista ei kuitenkaan toteutunut.
 
Kuluvan vuoden aikataulukaudelle oli tilattu kapasiteettia HL-vuoroille Lappeenrantaan ja Mikkeliin. Osa oli jatkettuja Z-junia, yksi taisi olla keskellä päivää Kouvolasta Mikkeliin. Näiden takia HLV 230 ja 235 muutettiin numeroille 232 ja 233, jotta vanhojen numeroiden aikaan kulkeneet vuorot voitiin ajaa Sm-kalustolla pitempiä reittejä varten. Yksikään näistä pidemmistä vuoroista ei kuitenkaan toteutunut.
Sitten miksi kapasiteetti tilattiin? Myös nuo junat eivät ole "säännöllinen kapasiteetti"-dokumentissa, kuten 9804 ja 9881.
 
Viimeksi muokattu:
Sitten miksi kapasiteetti tilattiin?

Jos oli joitain alustavia suunnitelmia, joihin ei kuitenkaan saatu rahoitusta tai VR totesi ettei kannata ilman sittenkään. Sm-kalustoakaan ei kai ole yhtään ylimääräistä, jos oltiin luultu, että nykyiseen liikenteeseen tarvitaankin vähemmän kalustoa kuin mikä oli toteutunut kalustotarve.
 
Myös nuo junat eivät ole "säännöllinen kapasiteetti"-dokumentissa, kuten 9804 ja 9881.
Okei, nämä junat ovat 2024:n dokumentissa:
Z 9804 IMR 0355 - HKI 0634 (Ma-Pe)
Z 9812 MI 0502 - HKI 0824 (Ma-Pe)
Z 9853 HKI 1635 - MI 2012 (Ma-Pe)
Z 9881 HKI 0010 - IMR 0305
Z 9891 KV 0734 - IMR 0854 (Ma-Pe)
Z 9892 IMR 0952 - KV 1109

Näiden takia HLV 230 ja 235 muutettiin numeroille 232 ja 233, jotta vanhojen numeroiden aikaan kulkeneet vuorot voitiin ajaa Sm-kalustolla pitempiä reittejä varten.
Mutta numerointi ei ole 23x-sarjassa.
 
Mutta numerointi ei ole 23x-sarjassa.

Ei, koska 230-235 numerot ovat olleet Eil-junille. Tarkoitin, että Joulukuuhun 2023 asti Kouvolasta ajettu Eil-juna HLV 230 saapui Helsinkiin 8:20 ja se muutettiin tuntia aikaisemmalle Z-junalle saaden numeron 232, jotta viideltä aamulla Mikkelistä lähtenyt Sm-juna voisi olla 8:24 Helsingissä.

Ja sama siis iltapäivän junien 233 ja 235 kanssa.
 
Takaisin
Ylös