Juna-aikataulut 2025

  • Uusi: IC 414 KJÄ 0740 - ROI 0855 (Ma-Su)
Tämä on nyt vain laajenus nykyisestä IC-junasta ja se ei pysähdy Misissä. IC 25 alkaa Kemijärvestä lauantaisin "vuoden 18 vilkkaimmalle lomaviikolle: vuorot kattavat koululaisten loma-ajat, pääsiäisen, kesälomakauden ja ruska-ajan." (VR:n mukaan).

Iltajuna on ollut siirretty aikaisemmin ja on myös nyt suora juna Helsingistä. IC 24 jatkuu Rovaniemeltä perjantaisin klo 2040, pysähdyy Misissä klo 2107 ja saapuu Kemijärvelle klo 2155.
 
VR-nettisivulla (ei Julialla) on juuri julkaistu aikataulut kaudella joulukuu-maaliskuu (tiedosto liitteenä).

Suurimmat muutokset:
  • Rantaradan junat palautetaan Turun päärautatieasemalle ja Turun satamaan.
  • Uusi juna S 915 menee perjantaina suoraan Turkusta Pieksämäelle.
  • HLV 232 ja 233 ovat korjattu HL-junilla (eli Sm2/Sm4-junalla). 😭
  • Taajamaliikenne välillä Iisalmi-Ylivieska on ajettu uudella H-tunnuksella...olen kullut huhuja, että nämä ajeta tulevaisuudessa Sr-vetoinen Eil-kalustolla.
  • Uusi HDM-junapari arkiaamuisin välillä Seinäjoki-Alavus
Myös muutokset D, R ja Z-junien tunnuksella (R<>D) ja aikataulussa ja pieni aikataulumuutokset myös Savon ja Karjalan radoilla sekä Parkanon ja Lahden oikoradoilla.
 

Liitetiedostot

  • VR_Aikataulutaulukot_15-12-2024_29-03-2025_v241003.pdf
    322 KB · Lukukerrat: 38
Uusi juna S 915 menee perjantaina suoraan Turkusta Pieksämäelle.
S915 jatkaa Pieksämäen kautta Kuopioon. Mainittakoon vielä, että se kulkee vain perjantaisin.

Taajamaliikenne välillä Iisalmi-Ylivieska on ajettu uudella H-tunnuksella...olen kullut huhuja, että nämä ajeta tulevaisuudessa Sr-vetoinen Eil-kalustolla.
H-kirjain on hieman outo valinta. H:n pitäisi olla vain ja ainoastaan linjatunnus, joka on tällä hetkellä Hangon liikenteen käytössä. Taajamajuna on lähimenneisyydessä ollut joko HDM (dieselmultippeli) tai HSM (sähkömultippeli, mm. Kouvola–Kotka). Veturivetoiselle taajamajunalle ei ole ollut tunnusta, eli se voi olla syy H-kirjaimen käytölle. Nykyisen tunnusten piirissä vaihtoehdot olisivat P tai HLV.
 
H-kirjain on hieman outo valinta. H:n pitäisi olla vain ja ainoastaan linjatunnus, joka on tällä hetkellä Hangon liikenteen käytössä. Taajamajuna on lähimenneisyydessä ollut joko HDM (dieselmultippeli) tai HSM (sähkömultippeli, mm. Kouvola–Kotka). Veturivetoiselle taajamajunalle ei ole ollut tunnusta, eli se voi olla syy H-kirjaimen käytölle. Nykyisen tunnusten piirissä vaihtoehdot olisivat P tai HLV.
H-kirjaintahan on käytetty veturivetoisille taajamajunille käytännössä aina. Lisäksi onhan myös P sekä linjatunnus että pikajunaa tarkoittava tunnus. Tuskin kukaan kuitenkaan sekoittaa Hangon ja Karjaan välistä lähijunaa ja Iisalmen ja Ylivieskan välistä taajamajunaa, vaikka Ilm-Yv välillä kulkeekin H xxx-numeroisia junia.
 
H-kirjaintahan on käytetty veturivetoisille taajamajunille käytännössä aina.
Toki silloin kun niitä vielä oli. Siitä on tosin jo jonkin aikaa. Täytyy myös muistaa, ettei VR:llä enää ole "taajamajunia" vaan pelkästään "kiskobusseja". Siinäkin mielessä taajamajuna-sanan palauttaminen on ikään kuin uutta.
Lisäksi onhan myös P sekä linjatunnus että pikajunaa tarkoittava tunnus. Tuskin kukaan kuitenkaan sekoittaa Hangon ja Karjaan välistä lähijunaa ja Iisalmen ja Ylivieskan välistä taajamajunaa, vaikka Ilm-Yv välillä kulkeekin H xxx-numeroisia junia.
Tämä on tietysti ihan totta. Kulkihan Kirkkonummelle myös S-juna samaan aikaan kun Pendolinot kulkivat.
 
H-kirjain on hieman outo valinta. H:n pitäisi olla vain ja ainoastaan linjatunnus, joka on tällä hetkellä Hangon liikenteen käytössä. Taajamajuna on lähimenneisyydessä ollut joko HDM (dieselmultippeli) tai HSM (sähkömultippeli, mm. Kouvola–Kotka). Veturivetoiselle taajamajunalle ei ole ollut tunnusta, eli se voi olla syy H-kirjaimen käytölle. Nykyisen tunnusten piirissä vaihtoehdot olisivat P tai HLV.
VR kutsuu matkustajille kaikki HDM-junat H-tunnuksella, koska "H=taajamajuna" (tai nyt kiskobussi). On vain esim. Julialla että ne ovat HDM.
 
VR kutsuu matkustajille kaikki HDM-junat H-tunnuksella, koska "H=taajamajuna" (tai nyt kiskobussi). On vain esim. Julialla että ne ovat HDM.
Paperiaikataulujen osioista 9, 11 ja 14 löytyy vain HDM:ää ei H:ta. VR:n nettisivuilla lippua ostaessa ei näy mitään lyhennettä, vain "Kiskobussi".
 
Ilmeisesti tuonne Iisalmen ja Ylivieskan välille siirtyvät viimeiset muissa kuin yöjunissa käytössä olleet alleen laskevat vaunut, eli tähän asti Kouvolan ruuhkavuorossa nähdyt. Esteettömyysvaatimuksen täyttymisestäkään ei tässä kalustossa ole havaintoja. Ja mahtaakohan pakettiin kuulua konduktööriäkään, eli luvassa on ilmainen palvelu niille, jotka pystyvät jyrkkiä rappuja kiipeämään...
Kuinkahan monen vaunun yhdistelmiä Sr1:n perään tullaan iskemään, kun tähän astikin poka on tuntunut mahtuvan yhteen kiskobussiin?
 
Ja mahtaakohan pakettiin kuulua konduktööriäkään, eli luvassa on ilmainen palvelu niille, jotka pystyvät jyrkkiä rappuja kiipeämään...
Kuinkahan monen vaunun yhdistelmiä Sr1:n perään tullaan iskemään, kun tähän astikin poka on tuntunut mahtuvan yhteen kiskobussiin?
Eil-junissa on aina konduktööri, ovia ei näet pysty käyttämään veturista käsin. Ja tuonne "Kyösti Kallion radalle" nuo loput lähiliikennevaunut nyt siis siirtyvät käyttöön.
 
Harmi. Siis sikäli, että tuolla ne lienevät paiskattavissa liikenteeseen sellaisinaan. Muualla niihin olisi ehkä tehty muutama tarpeellinen uudistus, kuten jokin matalalattiainen sisäänkäynti ja septitankillinen vessa...
 
Taajamajuna on lähimenneisyydessä ollut joko HDM (dieselmultippeli) tai HSM (sähkömultippeli, mm. Kouvola–Kotka). Veturivetoiselle taajamajunalle ei ole ollut tunnusta, eli se voi olla syy H-kirjaimen käytölle. Nykyisen tunnusten piirissä vaihtoehdot olisivat P tai HLV.
Itse mietin voisiko veturivetoisille taajamajunille antaa tunnuksen HVM?
 
Takaisin
Ylös