"Juna säästää luontoa"

Ja kaikkien sisävalojenhan pitää palaa toimettomana olevassa kiskobussissa, tottakai.
 
Esimerkiksi... vaunujen lämmitykseen poltettavaa öljyä

Öljylämmitystä käytetään rataosilla, joissa ei sinisille makuuvaunuille ole mahdollista syöttää yhtenäisesti 1500V-jännitettä ja näin käyttää sähkölämmitystä. Tämä käytäntö on ainoastaan Oulu-Kolari rataosalla, jossa Dr16-vetureiden sähkönsyöttö ei ole ollut tarpeeksi toimintavarma junan aikataulunmukaisen liikenteen hoitamiseen ja syöttöön. Muuten makuuvaunut lämpenevät 1500V-jännitteen avulla pl. ratapihoilla seisonta-ajat esim. vaihtotöiden aikana (Tpe, Ol) ilman 1500V-syöttöä, jolloin ne hetkellisesti pidetään öljypoltinta käyttäen lämpiminä. Määräasemilla vaunut ovat 1500V-syöttökeskukseen liitettyinä ja ympäristöystävällisemmin lämmitettävissä. Tällainen syöttökeskus rakennetaan nyt myös Kemijärvelle, kun Edm-vaunut aloittavat sinne liikennöinnin 1.3.2008. Edm-vaunuissa on vain sähkölämmitys.
 
Rautatieliikenteen reaalinen ekotehokkuus olisi paljon nykyistä parempi, jos sielläkin tultaisiin työskentelytavoissa 2000-luvulle.

Energiankulutukseen vaikuttaa suuresti kuljettajan ajotapa ja yleinen liikennetilanne. Euroopassa on mitattu samanlaista junaa samoilla kulkuteillä, mutta eri kuljettajien ajamana. Tulokset olivat aika mielenkiintoisia. 27,5 km matkalla kulutus on vaihdellut 120 ja 230 kWh:n välillä keskiarvon ollessa jotakuinkin 150-160 kWh.

http://www.vti.se/epibrowser/Webbdo.../TP-foredrag 2007/2.Driving style manager.pdf

Eli nämä tyhjäkäynnit asemalla, aggregaattien käyttö ja museokaluston (Jtt, kohta "Museoveturit") käyttö vaihtotöissä on lopulta melko mitättömiä juttuja, kun katsellaan millaista hajontaa itse junan ajossa esiintyy. Paljon pysähtelevä Helsinki-Oulu kaukojuna kuluttaa varsin paljon sähköä... Melkoisen monta megawattituntia menee sähköä ennen kuin ollaan pohjanmaan lakeuksilla.

Yksinkertaisen simulaatiotarkastelun perusteella Sr2-vetoisen IC2-junan kiihdytys 0 - 160 km/h kuluttaa ainakin noin 70 kWh sähköenergiaa. Matkanopeudellakin on suuri merkitys kulutukseen. Jarrutettaessa Sr2:lla tietysti energiaa syötetään takaisin verkkoon.
 
IC-junan ja Pendolinon CO2-päästöt matkustajaa kohden ovat alle viidesosa henkilöauton päästöistä, kertoo VR kaukoliikenteen uuden (9.12.) taskuaikataulun ykkössivulla. http://www.vr.fi/heo/aika/taskuaikataulut_2007-12/aikataulukirja_fin.pdf

VR kertoo myös, että 90% matkustajajunaliikenteestä kulkee sähkövedolla ja että tavoitteena on 95% vuonna 2012. Toivottavasti tavoitteeseen ei pyritä vähentämällä matkustajajunia sähköistämättömiltä radoilta.:smile:
 
VR kertoo myös, että 90% matkustajajunaliikenteestä kulkee sähkövedolla ja että tavoitteena on 95% vuonna 2012. Toivottavasti tavoitteeseen ei pyritä vähentämällä matkustajajunia sähköistämättömiltä radoilta.:smile:
Tekeillä ei ole yhtään sähköistysprojektia, eikä VR ole sellaisia edes vaatimassa, joten pelkosi saattaa olla aiheellinen.
 
Takaisin
Ylös