Junahavaintoja 2012

Aikataulunäyttöjen mukaan Myyrmäestä Louhelaan kestää 1 min ja Louhelasta Myyrmäkeen 2 min. Eli esim. Myyrmäestä 14:00 lähtevä M juna on 14:01 Louhelassa, kun taas Louhelasta lähtevä M juna esim. 14:04 on Myyrmäessä 14:06. Miksi näin?
 
Aikataulunäyttöjen mukaan Myyrmäestä Louhelaan kestää 1 min ja Louhelasta Myyrmäkeen 2 min. Eli esim. Myyrmäestä 14:00 lähtevä M juna on 14:01 Louhelassa, kun taas Louhelasta lähtevä M juna esim. 14:04 on Myyrmäessä 14:06. Miksi näin?

Myyrmäki-Louhela-Martinlaakso-Vantaankoski välin pysäkkiväli on niin tiheä, että tasaisella 2 min vuorovälillä menisi kulku tarpeettomaksi mateluksi. Kun rautateillä ei (ainakaan vielä) ole tasaminuuttia tarkempaa aikataulutusta, on keksitty tuollainen "mahdoton minuutti". Sellainen löytyy pohjoiseen mentäessä tosiaan Myyrmäestä Louhelaan ja etelään mennessä Vantaankoskelta Martinlaaksoon.

"Mahdoton" siksi, että todellisuudessa tuota minuutin väliä ei pysty ajamaan (lähdöstä lähtöön) minuutissa, vaan siihen kuluu aikaa enemmän. Seuraavalla kahdella asemavälillä, joiden aika (lähdöstä lähtöön) on aikataulun mukaan 2 minuuttia, todellinen ajoaika on oikeasti lyhyempi, jolloin juna saa aikataulunsa kiinni viimeistään ryppään viimeisellä asemalla - yleensä jo edellisellä. Näin on saatu tuon ryppään ajoajaksi 5 minuuttia.

On siis katsottu, että on kokonaisuuden kannalta fiksumpaa, että junat Louhelasta pohjoiseen ja Martinlaaksosta etelään lähtevät aina jonkin verran myöhässä, kuin että ne joutuisivat odottamaan "turhaan" seuraavaa lähtöminuuttia.

Lähiliikenteessä on useita muitakin asemavälejä, joiden ajoaika eri suuntiin poikkeaa minuutin verran, samasta syystä.
 
mitä muita tällaisia tapauksia on? ei ainakaan tule heti mieleen.

I-juna: Tapanila - Malmi 3min, Malmi - Tapanila suunnassa 2min. Keskustan suuntaan tuota 3minuutin aikaa en kyllä ymmärrä, koska Tikkurila - Puistola väli on jo 3mmin, Puistola - Tapanila 2min, joten Tapanilassa se on kuitenkin ajoissa ja Tapanila - Malmi väli madellaan hitaasti, tai toinen mitä jotkut kuljettajat käyttää on että ajetaan normaalia vauhtia ja odotetaan Malmilla.
N-junallahan kaikki nuo välit on 2min.
 
mitä muita tällaisia tapauksia on? ei ainakaan tule heti mieleen.

Zige kertoikin välin Malmi-Tapanila.

Muita ainakin:

K-junalla Oulunkylä-Malmi 3 min, toiseen suuntaan 4 min
K, N Puistola-Tikkurila 3 min, toiseen suuntaan 2 min
K, N Tikkurila-Hiekkaharju 2 min, toiseen suuntaan 3 min
K, N Rekola-Korso 3 min, toiseen suuntaan 2 min
A Valimo-Pitäjänmäki 1 min, toiseen suuntaan 2 min
S, U, E Pasila-Huopalahti 3 min, toiseen suutaan 4 min
S, U, E Leppävaara-Kilo 2 min, toiseeen suuntaan 3 min
S, U, E Kera-Kauniainen 3 min, toiseen suuntaan 2 min
S, U Kauklahti-Mankki 1 min, toiseen suuntaan 2 min
H Kerava-Kyrölä, en muista ulkoa minuutteja, mutta eroa on :)
H Järvenpää-Saunakallio 2 min, toiseen suuntaan 3 min

Nuo ainakin ulkomuistista lueteltuna. Muitakin luultavasti on.

Yksi syy noihin aiemmin mainitun lisäksi on sekin, että minuuttimäärä sisältää ajoajan + seuraavan pysähdysajan. Näin ollen aikaa tarvitaan enemmän, mikäli saavutaan vilkkaammalle asemalle. Etenkin Tikkurilan kohdalla tämä selitys pätee hyvin. Lisäksi aikataulussa on hyvä olla siellä täällä löysyyttä, niin tällainen "löysyysminuutti" yleensä kannattaa laittaa vilkasta asemaa edeltävälle välille.

---------- Viesti lisätty kello 20:46 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 20:42 ----------

I-juna: Tapanila - Malmi 3min, Malmi - Tapanila suunnassa 2min. Keskustan suuntaan tuota 3minuutin aikaa en kyllä ymmärrä, koska Tikkurila - Puistola väli on jo 3mmin, Puistola - Tapanila 2min, joten Tapanilassa se on kuitenkin ajoissa ja Tapanila - Malmi väli madellaan hitaasti, tai toinen mitä jotkut kuljettajat käyttää on että ajetaan normaalia vauhtia ja odotetaan Malmilla.
N-junallahan kaikki nuo välit on 2min.

I-juna kulkee ruuhka-aikaan, joten se tarvitsee N-junaa enemmän pysähdysaikaa. 3 minuuttia tuolla välillä on kieltämättä melko löysä, mutta 2 min olisi taas turhan kireä.
 
A toisessa päässä ja B toisessa päässä :), eikös siinä ollut aina A pohjoiseen päin? vai B?

Juu, A-vaunu taitaa olla pääasiassa pohjoispäässä, tosin joku yksikkö taisi olla ainakin aluksi toisin päin, kun se myrskyvaurioiden vuoksi hinattiin poikkeavaa reittiä pitkin Helsinkiin. Ja jatkossa Kehärata pyörittelee niitä miten päin sattuu, mutta yksikön kokoonpano on sellainen, ettei asennolla ole merkitystä.

Ja Sm5-yksikkö on tosiaan 4-vaunuinen, C ja D löytyvät keskeltä junayksikköä. C on se jossa on WC. Helppo muistaa, koska kyseessä ei ole WD. :cool:
 
Juu, A-vaunu taitaa olla pääasiassa pohjoispäässä, tosin joku yksikkö taisi olla ainakin aluksi toisin päin, kun se myrskyvaurioiden vuoksi hinattiin poikkeavaa reittiä pitkin Helsinkiin. :cool:
Se yksikkö oli kolmonen. Pienen tovin se liikkui "väärin päin" kaupallisessakin ajossa, kunnes käännettiin toisin päin jossain. Ykkönen tuli aikanaan Sompasaaren kautta, kakkonen Vuosaaren, kolmonen Turusta Toijalan kautta ja vasta nelonen Turusta suoraan Rantarataa.
 
Pistetääs tänne tämä kysymys, miksi uusissa Flirteissä ei ole laitettu Junakalusto Oy:n logoa, kuten ensimmäisissä (ainakin #1, #2, #3, #4) on?
 
Pistetääs tänne tämä kysymys, miksi uusissa Flirteissä ei ole laitettu Junakalusto Oy:n logoa, kuten ensimmäisissä (ainakin #1, #2, #3, #4) on?

Itse kysymykseen en tiedä vastausta, mutta sulkulisäykseen kommenttina, että logot on vain kahdessa ensimmäisessä yksikössä.

(Ehdinpäs ennen Rattaria!)
 
Kyllä vain, yksiköt 01 ja 02 ovat ainoat, joissa on Junakalusto Oy:n logo, ja nämä kyseiset yksiköt ovat myös väriltään hieman tummempia (minkäköhän takia?) kuin muut yksiköt. Erottuu hyvin, varsinkin jos 01/02 on kytketty jonkun muun yksikön kanssa.
 
24.5.

K-juna klo 15:51 jäi Helsingin asemalle ovivian takia. Joku ovista ilmoitti olevansa auki eikä kuljettaja useammalla ovien aikaisu ja sulkemis kerralla saanu ilmoitusta häviämään. Kaikki ovet olivat kuitenkin oikeasti kiinni. Konduktööri kuuluttu klo 15:57 että juna jää asemalle.

Ylläolevan johdosta ainakin I-juna klo 16:05 lähtee poikkeuksellisesti raiteelta 5. Todennäköisesti muutamilla muillakin junilla on poikkeuksia raiteilla, koska 3. raiteella seisoo se hajonnut 3. yksikön rykelmä, joista siis keskimmäisessä taisi olla se "viallinen" ovi.
 
Takaisin
Ylös