Junahavaintoja 2018

29.6.2018
MV 11910 (Salo-Helsinki) ohitti Masalan Aseman n. klo 13:40 kalustonaan Sr2 3218+Sr2 32xx+Edo+Edfs+Edb.
 
En ole pitkään aikaan nähnyt Sm4 6x30:aa Turkish Airlines-/Thaimaa-mainosteippauksessaan. Jokunen aika sitten näin yhden tunnistamattoman Sm4:n Henna -mainosteippauksessa, joten olisiko 6x30 saanut uuden mainosteippauksen ylleen?
 
Vähän ehkä myöhässä tuleva havainto,mutta viime perjantaina näkyi sm4 näytöllä Henna. Onko puuttuvia asemia lisätty?
 
Helsingin ja Pasilan välillä ovat ratatyöt jatkuneet jo useita viikkoja, ensin itäisillä kaupunkiraiteilla ja nyt läntisillä. Kuitenkaan ei ainakaan päiväsaikaan ole näyttänyt olevan mitään ratatöitä meneillään suljetuilla raiteilla, eikä radan vieressä ole koneita odottamassa mahdollista yöaikaista työskentelyä. Mistä "ratatöissä" siis oikeastaan on kyse?
Sivu https://www.liikennevirasto.fi/helra ei selitä asiaa sen enempää.
 
Liittyykö eiliseen ratajärjestelmävaurioon, ettei Juliassa näy edes kulussa olevien junien kokoonpanotietoja?
 
Helsingin ja Pasilan välillä ovat ratatyöt jatkuneet jo useita viikkoja, ensin itäisillä kaupunkiraiteilla ja nyt läntisillä. Kuitenkaan ei ainakaan päiväsaikaan ole näyttänyt olevan mitään ratatöitä meneillään suljetuilla raiteilla, eikä radan vieressä ole koneita odottamassa mahdollista yöaikaista työskentelyä. Mistä "ratatöissä" siis oikeastaan on kyse?
Sivu https://www.liikennevirasto.fi/helra ei selitä asiaa sen enempää.

Opastinjärjestelmän uusimisesta, opastinvälejä tihennetään kapasiteetin nostamiseksi.

Kyllä siellä välillä näkyy ukkoja hommissakin.
 
Onko kenelläkään triviatietoa siitä, miksi Hiekkaharjun aseman itäinen laituri on todella pitkä? Siihen mahtuisi varmaan ainakin 5-6 Flirt-yksikköä. Onko asemalla joskus ollut niin kovaa käyttöä(vaikea uskoa).
 
Onko kenelläkään triviatietoa siitä, miksi Hiekkaharjun aseman itäinen laituri on todella pitkä? Siihen mahtuisi varmaan ainakin 5-6 Flirt-yksikköä. Onko asemalla joskus ollut niin kovaa käyttöä(vaikea uskoa).

Hiekkaharjuhan oli vanhan P-junan pääteasema ennen neljännen raiteen valmistumista Keravalle saakka, lienee siitä perua.
 
Hiekkaharjuhan oli vanhan P-junan pääteasema ennen neljännen raiteen valmistumista Keravalle saakka, lienee siitä perua.
Joo, P-junan raiteet päättyivät ennen ylikulkuun, ja laiturikin oli sen eteläpuolella.
 
Tuli bongattua Sm5 R-junana Riihimäelle päin Hyvinkäällä tuossa 15:40 aikaan. Automobiilin sisältä en jäänyt kummemmin katselemaan yksikköjen numeroita. (Julia saman junan paluuvuorosta: https://julia.dy.fi/live/train?n=9690)
Kuinka yleistä on että Sm5-junia on käytetään näissä pitkän matkan lähijunissa?
 
Tuli bongattua Sm5 R-junana Riihimäelle päin Hyvinkäällä tuossa 15:40 aikaan. Automobiilin sisältä en jäänyt kummemmin katselemaan yksikköjen numeroita. (Julia saman junan paluuvuorosta: https://julia.dy.fi/live/train?n=9690)
Kuinka yleistä on että Sm5-junia on käytetään näissä pitkän matkan lähijunissa?
Eihän se ole yleistä ensinkään, vaikkakaan tämä ei ollut ensimmäinen kerta. Arvelisin, että nyt syy saattaa liittyä HSL:n tähän ilmoitukseen. HSL kertoo tiedotteessaan kalustopulasta, ja asiaa on sitten ratkottu eri keinoin.
 
Eihän se ole yleistä ensinkään, vaikkakaan tämä ei ollut ensimmäinen kerta. Arvelisin, että nyt syy saattaa liittyä HSL:n tähän ilmoitukseen. HSL kertoo tiedotteessaan kalustopulasta, ja asiaa on sitten ratkottu eri keinoin.

Toisaalta HSL-alue ulottuu nykyään jo pohjoisemmaksi kuin Kerava, joten miksipä ei voisi kierrättää kalustoa toisinaan. Onhan Sm5 aika roima tasonlasku matkustusmukavuudessa tuolla matkalla, jossa toisinaan pääsee täyttä vauhtia.
 
Takaisin
Ylös