Junahavaintoja 2025

Sähköisien palvelujen mukaan MV 10303 on liikkeellä, eli se on lähtenyt vajaa 20 minuuttia ennen aikataulun mukaista aikaa. Tällaisilla junilla tämän mittaluokan heitot ovat pikemminkin sääntö kuin poikkeus.
 
Sähköisien palvelujen mukaan MV 10303 on liikkeellä, eli se on lähtenyt vajaa 20 minuuttia ennen aikataulun mukaista aikaa. Tällaisilla junilla tämän mittaluokan heitot ovat pikemminkin sääntö kuin poikkeus.
Sieltä se Polakka Sm7 Stadler Polska saapuu..
 
Merkintä 2 Dv12 tässä yhteydessä tarkoittaa sitä, että Dv12-sarjan vetureita on sijoitettu Sm7-yksikön kumpaankin päähän. Vaunut.org-palveluun ladattujen kuvien mukaan ne ovat 2521 ja 2522.
 
Havaintoa eiliseltä 16.4.

En ole aiemmin havainnut A junassa kuulutusta Leppävaaran pääteasemalle saavuttaessa seuraavista Turkuun lähtevistä kaukojuna yhteyksistä, jossa kerrotaan junan numero, lähtö raide ja kellonaika.
(Esim. IC 958 Turkuun lähtee klo. 15:48 lähtee raiteelta 1)
Minä olen havainnut tuon useita kertoja, kun opiskelin viime vuosikymmenen lopulla AMK:ssa Leppävaarassa (junan numeroa ei kerrottu, mutta junatyyppi, kellonaika ja lähtöraide kyllä).
 
Viimeksi muokattu:
20.5.2025 19:00 - 21.5.2025 01:30 | A, L, U

Osa A-junista on peruttu kokonaan ti-ke välisenä yönä klo 22.30 jälkeen. Osa saman yön L-junista ajetaan myös U-junina klo 23 jälkeen.
 

Onpas kyllä iltalehtitasoista uutisointia. Kahden Pendolinon välinen kytkentä siis pettänyt (ilmeisesti pian Helsingistä lähdön jälkeen eli oletettavasti aika alhaisella nopeudella), ja tämän seurauksena jälkimmäinen junayksikkö on toiminut kuten oletettavasti kuuluukin ja pysähtynyt itsessään. Toimittaja on löytänyt draaman aineksia kertomalla isästä, jonka poika oli tapahtumahetkellä vessassa eri vaunussa, ja piinallisten hetkien jälkeen sitten paljastui, että tämä vessa, yllätys yllätys, sijaitsi samassa junayksikössä kuin isäkin (viereiseen yksikköön siirtyminen junan liikkuessa olisi toden totta vaarallista puuhaa).

En halua vähätellä potentiaalista vaaraa, sillä junan katkeaminen mistä tahansa välistä on ehdottoman epäsuotava ja varmasti monissa muissa olosuhteissa hyvinkin vaarallinen tapahtuma, ja tämäkin tapaus tullaan varmasti (toivottavasti) käymään huolella lävitse. Junayksiköiden irtoaminen toisistaan ei myöskään ilmauksena kerro hätääntyneelle keskivertomatkustajalle kaikkea sitä informaatiota, jota tuollaisessa tilanteessa varmasti saattaa kaivata. Viestini tarkoitus on lähinnä ilmaista huvittuneisuuttani siitä, miten iltapäivälehdistö taas kerran onnistui antamaan tapahtuneesta kertaluokkaa suuremman kuvan, kun haastateltavaksi löytyi sopivasti tarpeitaan tehneen pojan hätääntynyt isä, ja kun tekstissä vieläpä annettiin vähän harhaanjohtavaa informaatiota kertomalla "vaunun" tai "vaunuryhmän" irtoamisesta.
 
Tutkiskelin tuossa ajankuluksi Juliaa ja huomasin, että (oletettavasti tuon onnettomuuden) vuoksi normaalisti tuplapendoina ajetattavat pendot ajetaan nyt kahtena eri junana. Eipä noita tuplapendoja kyllä muutenkaan paljoa ole, vain S9 (ma-pe, su) ja S35 (ma). Nämä ovat nyt siis jaettu S9 -> S9 ja S1009 sekä S35 -> S35 ja S1035.
Aikataulut näillä S1009 ja S1035:lla ovat muuten täysin samat kuin S9 ja S35:lla, mutta ne loppuvat jo aikaisemmin (S1009 Kouvolaan ja S1035 Seinäjoelle.) Myös asemilla käytettävät raiteet näyttäisi olevan samat.
Ainoastaan huomisen (tai nyt jo tämän päivän, 26.5.25) S9:ä ei (ainakaan vielä ole merkitty), että olisi jaettu S9 ja S1009:ksi.

 
2.6

Äsken 5.03 L-junassa Siuntioon ilmotettiin että Rantaradan junaliikenteessä on viivästyksiä ratakoneen hajoamisen vuoksi, tämän vuoksi tuo L-juna peruttiin Kirkkonummelle
 
5.6.2025

Sm7 koeajossa Käpylän ja Oulunkylän välillä klo 14 paikkeilla.
 
4.6.2025
Ja eiliseltä iltapäivältä havaintoa vielä näin jälkikäteen raportoituna. Tuli itse nähtyä Oulunkylän aseman kohdalla pääradan varrelta ensimmäinen Pendolino Plus nimen saava Sm6 kokonaan uusissa väreissä ja VR:n logot kyljissä.
(Kyseessä oli siis siirtoajo Ilmalan varikolle pohjoisen suunnasta.)
 
Takaisin
Ylös