Junahavaintoja 2025

26.7.

Kaatunut puu Sisätön ja Karhejärven liikennepaikkojen välillä aiheutti laajan liikennepoikkeuksten jo aamuyhdeltä alkaen. Alkuperäinen korjausarvio oli klo 08 ja sitten klo 09 ja sitten klo 10.30. Koska Parkanossa laitureita tarvittiin päiväjunille, yöjunat 264 ja 266 joutuivat odottamaan vian korjausta poissa Parkanon aseman läheltä, nimittäin Vahojärven ja Poikkeuksen liikennepaikkoilla. Vauriota korjattiin lopullisesti n. klo 10.50, mutta ratatyökone vikaantui muutamaksi minuutiksi ennen kuin rata avattiin uudelleen. PYO 264 päästi ensimmäiseksi etelään ja IC 23 pohjoiseen. Kaiken kaikkiaan neljää yöjunaa myöhästyi yhteensä yli 2 000 minuuttia ja kuutta päiväjunaa korvattiin linja-autoilla Tampereen ja Parkanon välillä.
 
Viimeksi muokattu:
Viime vuonna infojärjestelmäpuuhien ohessa aloitettu Sm4-sarjan penkkikuosien uusiminen alkaa olla näin puoli vuotta edellä mainitun isomman projektin valmistumisen jälkeen hiljalleen maalissa. Havaintojeni mukaan enää yksiköistä -15 ja -22 puuttuu uudet mustat päällysteet ja aiemmin protona osin uudistettu -05 omaa edelleen vihreät selkänojat. Ainakin toistaiseksi ihan hyväksi on uusi päällys ilmeisesti osoittautunut puhtaanapidon kannalta.

Myöhemminhän ilmeisesti noita samoja vanhoja vihreitä päällyksiä alettiin vaihtamana Sm2-yksiköihin joihin ne ainakin omasta mielestäni sopivat ilmeeltään paremmin.
 
Viimeksi muokattu:
Sm2:ien harmaat päälliset siirrettiin Sm4:iin ja päinvastoin. Outoa, ettei niitä asennettu niin päin jo alun perinkin. Samalla kumoutui väite, ettei noita vihreitä, aiemmin usein likaisia päällisiä saisi puhtaaksi. Kyllä ne ovat vaikuttaneet puhtailta nyt Sm2:issa. Mustat keinonahkaiset istuinosat ovat tietysti helpompia puhdistaa mutta myös kivikovia. Niissä olisi pitänyt käyttää enemmän pehmustetta kuten Sm5:issä on käytetty siitä huolimatta, että niillä tehdään keskimäärin lyhempiä matkoja.
 
Takaisin
Ylös