Junahavaintoja 2025

26.7.

Kaatunut puu Sisätön ja Karhejärven liikennepaikkojen välillä aiheutti laajan liikennepoikkeuksten jo aamuyhdeltä alkaen. Alkuperäinen korjausarvio oli klo 08 ja sitten klo 09 ja sitten klo 10.30. Koska Parkanossa laitureita tarvittiin päiväjunille, yöjunat 264 ja 266 joutuivat odottamaan vian korjausta poissa Parkanon aseman läheltä, nimittäin Vahojärven ja Poikkeuksen liikennepaikkoilla. Vauriota korjattiin lopullisesti n. klo 10.50, mutta ratatyökone vikaantui muutamaksi minuutiksi ennen kuin rata avattiin uudelleen. PYO 264 päästi ensimmäiseksi etelään ja IC 23 pohjoiseen. Kaiken kaikkiaan neljää yöjunaa myöhästyi yhteensä yli 2 000 minuuttia ja kuutta päiväjunaa korvattiin linja-autoilla Tampereen ja Parkanon välillä.
 
Viimeksi muokattu:
Viime vuonna infojärjestelmäpuuhien ohessa aloitettu Sm4-sarjan penkkikuosien uusiminen alkaa olla näin puoli vuotta edellä mainitun isomman projektin valmistumisen jälkeen hiljalleen maalissa. Havaintojeni mukaan enää yksiköistä -15 ja -22 puuttuu uudet mustat päällysteet ja aiemmin protona osin uudistettu -05 omaa edelleen vihreät selkänojat. Ainakin toistaiseksi ihan hyväksi on uusi päällys ilmeisesti osoittautunut puhtaanapidon kannalta.

Myöhemminhän ilmeisesti noita samoja vanhoja vihreitä päällyksiä alettiin vaihtamana Sm2-yksiköihin joihin ne ainakin omasta mielestäni sopivat ilmeeltään paremmin.
 
Viimeksi muokattu:
Sm2:ien harmaat päälliset siirrettiin Sm4:iin ja päinvastoin. Outoa, ettei niitä asennettu niin päin jo alun perinkin. Samalla kumoutui väite, ettei noita vihreitä, aiemmin usein likaisia päällisiä saisi puhtaaksi. Kyllä ne ovat vaikuttaneet puhtailta nyt Sm2:issa. Mustat keinonahkaiset istuinosat ovat tietysti helpompia puhdistaa mutta myös kivikovia. Niissä olisi pitänyt käyttää enemmän pehmustetta kuten Sm5:issä on käytetty siitä huolimatta, että niillä tehdään keskimäärin lyhempiä matkoja.
 
Sm2:ien harmaat päälliset siirrettiin Sm4:iin ja päinvastoin. Outoa, ettei niitä asennettu niin päin jo alun perinkin.
Omasta mielestäni nämä siniharmaat penkit saa matkustamon näyttämään entistä hämärämmältä (valaistus kaipaisi myös uudistamista!) ja myös vanhanaikaisemmalta. Ylipäätänsä ihmettelen, miksei noihin hankittu kokonaan uusia, VR:n nykyilmeeseen sopivia penkkejä. Sm4-sarjalla kuitenkin lienee ainakin 20 vuotta liikenteessä, jolloin investointi ei olisi mennyt mitenkään hukkaan. Tosin ehkä oletuksena on, että nuo myydään tulevalle kalustoyhtiölle, joten niihin ei haluta juurikaan investoida.

Mustat keinonahkaiset istuinosat ovat tietysti helpompia puhdistaa mutta myös kivikovia. Niissä olisi pitänyt käyttää enemmän pehmustetta kuten Sm5:issä on käytetty siitä huolimatta, että niillä tehdään keskimäärin lyhempiä matkoja.
Tämä on kyllä ihan totta, nuo uudet istuinosat on aivan liian kovat. Matkustin tässä taannoin R-junalla Keravalta Tampereelle ja se jäi ensimmäiseksi ja viimeiseksi kerraksi, aika pitkälti penkkien takia. R-junilla kuitenkin matkustetaan kohtuullisen pitkiä matkoja, keskiarvo on varmastikin yli 30 min, joten noin kovat penkit ovat todella erikoinen ratkaisu. Mutta plussaa kuitenkin siitä, että istuinosat ovat nykyään paljon puhtaammat, eikä tarvitse pelätä penkin olevan märkä.
 
Viimeksi muokattu:
Omasta mielestäni nämä siniharmaat penkit saa matkustamon näyttämään entistä hämärämmältä
Yksikkö -09 on kyllä tässä asiassa jatkanut vielä muista eteenpäin. Siinähän on muiden yksiköiden matkustamojen edes jokseenkin vaaleahkosta harmaasta lattiasta poiketen (jostain syystä??) aivan mustat lattiat ja on noiden uusittujen penkkien kanssa kyllä jo melkoisen tummaa... meinaa jo pää tulla siinä kipeäksi. Muuten kyllä diggaan siitä "erikoislattiasta.

Ja mitä valaistukseen tulee; täysin samaa mieltä. Melkoisen paljon on lamppuja vaihdeltu ja tuntuu, että joissain yksiköissä on eri sävyisiä lamppuja jo melkein shakkiruudukkona:D
 
PItäis tulla jotain muutosta joko Y- tai IC-junien aikatauluihin, kun joku suunnitellu että Y-juna lähtee samaan aikaan Kirkkonummelta kun Turun juna tulee Siuntion suunnasta ja kun Turun juna on vähänki myöhässä niin ei välttämättä ehi Siuntion busseihi kun junalta pitää kävellä n. 750m pysäkille ja vaihtoaikaa n. 10 min (jos juna on siis aikataulussa)
 
Takaisin
Ylös