5.5.
H 9864:n (Z-juna klo 18:17 Lahdesta) matka oli tänään kaikkea muuta kuin normaali.
Ensiksi: 9864:n kalusto, joka oli saapunut hetkeä aikaisemmin H 323:ssa päätettiin ottaakin H 328:aan, koska 328:n (Lahti-Riihimäki taajis klo 18:06) kalusto, jonka piti tulla junasta 9855, oli myöhässä n. 50 minuuttia teknisen vian vuoksi Haarajoen ja Mäntsälän välillä.
Klo 17:58 tuli kuulutus, että yksikkö lähteekin Riihimäelle ja "meidän juna tulee joskus." Mentiin ulos odottamaan lisäinfoa. Liikenteenohjauskeskus oli vähän jäljessä, koska laituritauluihin vaihtui oikeat tiedot vasta klo 18:04, eli raiteelle 3 ilmestyi että juna lähtee poikkeuksellisesti raiteelta 2. 328 pääsi lähtemään sitten ajoissa.
N. 18:20 ilmestyi Z-junalle uusi lähtöaika, klo 18:40. Juna saapui lopulta Lahteen klo 18:36, eli 54 minuuttia omasta aikataulustaan myöhässä. Matkustajat ulos ja uudet sisään. 18:42 piti lopulta lähteä, mutta konduktööri juoksikin pihalle, ilmeisesti katsomaan jarruja tms. Lopulta lähdettiin 18:46, aikataulusta 29 min myöhässä. Nopeutta koko matkan oli vain n. 120km/h, meidät vietiin siis sillä rikkinäisellä yksiköllä Helsinkiin. Yksikkö oli Sm4 6320.
Epäonni ei kuitenkaan loppunut tähän: 19:27 jouduttiin pysähtymään Kytömaalle, ilmeisesti edelliselle opastimelle ennen siltaa. Vähän ennen kun oltiin pysähdytty, kuului jotain outoja ääniä suoraan alta pyöristä. Hetken päästä konduktööri kiiruhtaa matkustamosta ohjaamoon ja huikkaa samalla että radalla on rojua, juttelee kuljettajan kanssa, kävelee ohitsemme oville ja huikkasee vain "radalla on polkupyörä." Konduktööri avaa oven ja häviää jonnekin. Hetken kuluttua kuuluu outoa kolinaa jostain junan oikeasta laidasta, ihan kuin konduktööri olisi sieltä jotain kaivanut pois. 19:34 tulee sisälle, menee ohjaamoon ja sanoo kuljettajalle, että jatketaan matkaa. Vähän vielä kuuluu outoa kolinaa junan kiihdyttäessä.
Keravalla oltiin 19:38, eli n. 40 min myöhässä aikataulusta. Juna jäi odottamaan vielä, että IC 10 pääsee ohitse ja lähtöaika muuttui kuvassa näkyvästä ajasta
klo 19:42.
IC 10 ohittaa samalla minuutilla ja 9864 pääsee jatkamaan matkaa 19:44.
Tälläinen reissu tällä kertaa. Lisäksi Lahdessa oli kulussa junat H 1941 - 1947. Junat 1941, 1943 ja 1945 olivat Salpausselkä-Lahti-Mukkula, junat 1942, 1944 ja 1946 toiseen suuntaan sekä 1947 Salpausselkä-Lahti-Kouvola. Junat ajettiin höyryjunilla ja
liittyivät tähän tapahtumaan.
Kuviani junista 1943 ja 1944 Lahdessa ja Mukkulassa.