Junahavaintoja - loppuvuosi 2013

20.11.2013

U juna Leppävaarasta klo 11.29 Helsinkiin oli Flirtti jossa määränpääkyltissä luki U KILO, sisällä näytöt näyttivät vain kellonajan, päivämäärän ja lämpötilan.
 
20.11.2013

U juna Leppävaarasta klo 11.29 Helsinkiin oli Flirtti jossa määränpääkyltissä luki U KILO, sisällä näytöt näyttivät vain kellonajan, päivämäärän ja lämpötilan.

Muutama viikko sitten huomasin U:lla olevalla flirtillä saman, mutta silloin kilvissä luki U KAUKLAHTI/KÖKLAX.
 
Hieman poikkeaa junahavainnoista, mutta Malminkartanoon, Louhelaan ja Martinlaaksoon on asennettu näitä "Vantaankoski- raidenäyttöjä". Tietääkö kukaan millä aikataululla näitä saadaan lisää ja mihin kaikkialle niitä on tarkoitus laittaa?
 
Hieman poikkeaa junahavainnoista, mutta Malminkartanoon, Louhelaan ja Martinlaaksoon on asennettu näitä "Vantaankoski- raidenäyttöjä". Tietääkö kukaan millä aikataululla näitä saadaan lisää ja mihin kaikkialle niitä on tarkoitus laittaa?

Näiden lisäksi muitakin opasteita on uusittu. Ainakin Myyrmäestä ja Louhelasta löytyy uudet juna-asemasta kertovat opasteet joilla on korvattu vanhat VR-Myyrmäki ja VR-Louhela kyltit. Nämä ovat siis ne asemien ulkopuolella olevat kyltit. Uusi opaste on aiempaa suurempi ja siinä on Sm5:sta muistuttuva junan profiili jonka alla aseman nimi.
 
Näiden lisäksi muitakin opasteita on uusittu. Ainakin Myyrmäestä ja Louhelasta löytyy uudet juna-asemasta kertovat opasteet joilla on korvattu vanhat VR-Myyrmäki ja VR-Louhela kyltit. Nämä ovat siis ne asemien ulkopuolella olevat kyltit. Uusi opaste on aiempaa suurempi ja siinä on Sm5:sta muistuttuva junan profiili jonka alla aseman nimi.

Saman olen myös minä huomannut. Mietityttää vain, että miksi vasta nyt aletaan asentamaan noita moderneja "v-koski -näyttöjä".. tarkoitan siis, että miksei alunperinkin uudet perus siniset näytöt voineet olla tuollaisia. Joskus jostain kuulin, että kehäradan asemille tulisi nuo näytöt, tosin Tikkurilassa on ne perus siniset näytöt.. vai tuleeko nuo modernit vain Vantaankosken radalle
 
Vanha havainto jo, mutta ti 19.11 näkyi Rovaniemellä P710:ssä poikkeuksellisesti IC-runko, joka oli "väärinpäin" (2-kerrosvaunut pohjoiseen päin). Veturina tunnistamaton Sr1. Myrsky varmaan oli sekoittanut runkokiertoja...
 
10.12

Tänään vaihdettiin Huopalahden aseman laiturialueen vanhoja Adtranzin näyttötauluja uusiin ohuisiin näyttöihin. Infon esitystapa oli vielä sama kuin vanhoissa näytöissä, varmaan noiden info päivitetään lähiaikoina samanlaiseksi kuin Martinlaakson radan näyttöjen uusi esitystapa.
 
Metro.fi on tehnyt jutun VR:n uudesta kokomainoslähijunasta. Ensimmäinen huonekaluliike ISKU:a mainostava Sm2-yksikkö tulee liikenteeseen lähipäivinä. Yksikkö näyttäisi kuvien perusteella olevan 6061/6261. Kaikenkaikkiaan mainosteipattuja lähijunia tulee liikenteeseen 10 kpl.

www.metro.fi
 
Perjantai 13.12.

Junaa korvaamassa välillä Espoo-Salo-Turku välillä oli ainakin:

Åbergin Linja: UBI-313, CJE-211
Veolia Transport: CHL-577
P. Tyllilän Linja: RYM-379, AXG-923
Amper: JIJ-752
Suomen Turistiauto: OJS-812,
Kesälahden Linja: LLR-623, EXZ-763
R. Lundström: UGF-400
Astor: VCZ-503
Wikström's Busstrafik: LLN-860
 
16.12.2013
Lähijuna K Helsingistä klo 16:31 ja Keravalta klo 17:15; Junavuoro ajettiin jostain syystä ("tekninen vika") vain Hiekkaharjuun asti, jossa se käytti sinne päättyvää keskimmäistä (ent. P-junan lähtölaituri, joka nykyään käyttämättä) raidetta nro 5. Pokkeusinfossa tämä vuoro ilmoitettu perutuksi, mutta näin asia oli siis vain välillä Hiekkaharju-Kerava-Hiekkaharju.
 
17.12.

Sm2 6x61 (Isku-mainoksinen) juuri nyt K-junassa. On muuten siisti sisältäkin!
 
Viimeksi muokattu:
16.12.2013
Lähijuna K Helsingistä klo 16:31 ja Keravalta klo 17:15; Junavuoro ajettiin jostain syystä ("tekninen vika") vain Hiekkaharjuun asti, jossa se käytti sinne päättyvää keskimmäistä (ent. P-junan lähtölaituri, joka nykyään käyttämättä) raidetta nro 5. Pokkeusinfossa tämä vuoro ilmoitettu perutuksi, mutta näin asia oli siis vain välillä Hiekkaharju-Kerava-Hiekkaharju.

Melko usein, huomioitteni mukaan kolmesti viikon sisällä, noin yhden junavuoron eli yli 10 min myöhässä ollut Keravan K on käännetty takaisin Helsinkiin Hiekkaharjun Vitosella. Ne ovat palanneet kaupunkiin omalla viivallaan, eli vain Hiekkaharjun-Keravan-Helsingin väli on peruttu. Maallepäin mennessä siitä ei ole ollut sanottavaa haittaa, koska vuorohan on ollut jo sen perutun osuuden verran myöhässä. Seuraava K on lisäksi puskemassa jo perässä ja väki on vaihdettu siihen.

Hiekkaharjussa ei vain ole Vitosella raidenäyttöjä ja alakerran infotelkkarikaan ei osaa antaa Vitoselta lähtevälle junalle lähtöraidetta 5, vaan raidekohta on tyystin tyhjänä. Huulikuulutuksen olen kuullut, mutta etenkin näin pimeän aikaan ei tavan tallaaja älyä, että missä sellainen "raide viisi" oikein on. Sehän on porrashuonerakennelman ja aivan turhan pantiksi jääneen katusillan päällä olevan sadekatoksen takana hyvässä piilossa.
 
Takaisin
Ylös