Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Asia on näin, mutta olen silti kohtalaisen optimistinen tämänkin ”ongelman” suhteen. Rautateiden historiassa on aina ollut erityistä yhdysliikennekalustoa rautatiehallintojen välisen liikenteen tarpeisiin. Huolimatta siitä, että tällä kalustolla on ollut sama raideleveys. Koska on ollut joukko muitakin eroavaisuuksia, kuten kuormaulottumat, akselipainot, jarrujärjestelmät, kytkinlaitteet, kulunvalvontalaitteet jne. UIC ja nykyään EU tekevät paljon työtä itse asiassa näiden muiden erojen poistamiseksi siksi, että raideleveys on loppujen lopuksi varsin yksinkertainen asia. Ja kuten käytännön kokemuksesta tiedetään, se on jopa hoidettavissa automaattisesti junan pysähtymättä.Vertailu virta- ja kulunvalvontajärjestelmiin on kuitenkin ontuva, koska raideleveys on näitä järjestelmiä huomattavasti "analogisempi".
Arvelen, että tulevaisuudessa tullaan toimeen siten, että osa vaunukalustosta on yhdysliikennevaunuja, joissa reitin niin vaatiessa on myös kyky raideleveyden vaihtoon. Tämän kaluston osuus on kuitenkin niin pieni koko vaunukalustosta, että ei ole tarpeen väkisin muuttaa yhtenäiseksi suurinta osaa kalustosta, jonka käytössä yhtenäisyydellä ei ole mitään tarvetta. Ja toinen syy on siinä, että yleinen standardi olisi 1435 mm raideleveys jollain kohtalaisen pienellä kuormaulottumalla. Suuremmalla kalustossa on kuitenkin kapasiteettietu, josta ei kannata luopua, jos ei ole pakko. Tämä oli syynä siihenkin, miksi Suomessa luovuttiin raideleveyden kaventamisesta vajaa sata vuotta sitten.
Antero