Käyttöasteesta puhuttaessa kannattaa myös muistaa, että junan täyttöaste muuttuu aina matkallakin.
Aivan. Yksinkertainen tapa laskea käyttöaste onkin laskea käytetyt paikkakilometrit (tai rahdissa tonni- tai tilavuuskilometrit) ja verrata niitä tarjottuihin paikkakilometreihin. Jotta nämä asiat erotettaisiin toisistaan, käytettyjä paikkakilometrejä nimitetään henkilökilometreiksi. Näin laskien ei tarvitse miettiä, kuka matkustaa mistä ja minne, vaan tilastoidaan yksinkertaisesti kaikkien kuljettujen matkojen pituuksien summa.
Tällä tavoin laskien paljastuu sekin, miten alhaisella käytöllä ovat autot. Yksin ajavan autoilijan auton käyttöaste on 20 % (yksi henkilökilometri / 5 paikkakilometriä). Helsingin joukkoliikenteen käyttöaste on myös 20 %, vaikka ruuhkasuuntaa vastaan ajetaan lähes tyhjiä busseja ja metroja ja iltasellakin matkustajia on vähän. Joukkoliikenteen tyhjistä paikoista muistetaan marista, mutta autojen tyhjät paikat ovat ihan OK.
Autoilun typeryys käy vielä selvemmäksi siitä, kun katsotaan, kuinka paljon autoihin investoitua kuljetuskapasiteettia on olemassa ja miten vähän sitä edes yritetään käyttää. Autot ovat olemassa 24 tuntia vuorokaudessa, mutta niitä käytetään enintään hieman yli tunnin eli noin 5 %. Joukkoliikenne palvelee noin 19 tuntia (poislukien yöliikenne). Palveluaikanakin on kuitenkin vaihtelua, eli kaikki kalusto ei ole käytössä 19 tuntia vaan noin 10 tuntia. Kalustoa käytetään noin 50 % ajastaan, eli 10 kertaa autoja tehokkaammin. Näin ollen autojen kapasiteetin käyttöaste on luokkaa 2 %.
Jos tästä palataan energiaan, jota yhden auton valmistamiseen kuluu 12 % siitä energiamäärästä, joka kuluu auton elinaikaiseen käyttämiseen, vähäinen käyttö huonontaa autojen energiatasetta merkittävästi. Jos autoja käytettäsiin yhtä tehokkaasti kuin joukkoliikennevälineitä, siis 10 kertaa nykyistä tehokkaammin, autojen vamistuksen energian osuus autojen käytöstä laskisi kymmenesosaan.
Tarkka lukija voi toki sanoa, että tuohan tarkoittaisi sitä, että autojen pitäisi kestää 10-kertainen ajomäärä. Totta, mutta nykyään autot romutetaankin siksi, että ne ovat vanhentuneet ajan, ei ajettujen kilometrien vuoksi. On kokemuksia esim. takseista tai muista hyötykäytössä olevista autoista, joita käytetään useita tunteja päivässä. Tällaisessa käytössä autot kestävät hyvinkin 0,5–1 miljoonaa kilometriä.
Antero