En usko joukkoliikenteen hintajouston olevan kovin lineaarinen
Ei tarvitse elää uskon varassa, HSL teetätti asiasta viime vuonna tutkimuksen.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
En usko joukkoliikenteen hintajouston olevan kovin lineaarinen
Tätä asiaa olen toitottanut HSL:lle että tahdistaa bussit juniin aina on vastaus ollut katsotaan ensi aikatulukaudella!
Ei tarvitse elää uskon varassa, HSL teetätti asiasta viime vuonna tutkimuksen.
Hintajousto tutkimus s.60 sanoi:Teorian mukainen hintajousto saatiin estimoitua vain hyvin harvalle erilliselle kelpoisuusalueelle.
En usko joukkoliikenteen hintajouston olevan kovin lineaarinen, mutta nyt kun seutulippu nousee vuoden 2016 alusta yli 100 euron ja sisäinen yli 50 euron kuussa voi kerralla tulla merkittäviä muutoksia, kun molemmat ylittävät psykologisen rajan.
Westendinaseman merkitys vaihtoasemana vähenee.. sanoisin mielummin että katoaa.
Metron myötä Länsiväylän bussiliikenne Tapiolan kohdalla loppuu,en tiedä kulkeeko Westendinaseman kohdalla yhtään bussia enää Länsiväylää pitkin. Uusiksi vaihtopaikoiksi tulevat Matinkylä ja Tapiola.
Ainoa peruste 550 päättärin pitämiseksi Westendinasemalla on se, että Tapiolassa on ahdasta. Sinänsä ajo Tapiolan ja Westendinaseman välillä on metron jälkeen hukka-ajoa.
Onkin mielenkiintoista nähdä, miten tämän asian kanssa käy. Olin ajatellut niin, että länsimetrolla ei olisi käytännössä vaikutusta matkustajamääriin, sillä idästä meillä on faktatietoa vastaavasta. Asemien lähellä joukkoliikenteen käyttö lisääntyy, liityntäalueilla laskee ja lopputulos on suunnilleen plusmiinusnolla. Vuosaaressa kävi näin, ja muistelen että samoin kävi 1982. Mutta sitten tuli tuo vyöhykeuudistus, jonka vyöhykerajat on asetettu tukemaan metroa ja ajattelinkin, että varmaan länsimetro+vyöhykeraja -kombo lisää matkustajia.
Luitko lainkaan?
Alueelliset tulokset lienevät aivan järjettömiä, kun ne on jätetty pois. Sitten kun piti kuitenkin saada jotain tuloksia, kun niistä oli kerran maksettu, kaikki data koottiin yhteen ja tehtiin niistä luvut. Jostain syystä tutkimuksen tekijät eivät ole käsitelleet mahdollisuutta, että hintajoustofunktio ei olisikaan lineaarinen, vaan järjettömistä alueellisista tuloksista on syytetty pientä datan määrää.
3) Tutkimuksen lopputuloksena sivulla 61 on esitetty kausilipun lyhyen ajan hintajoustoksi -0,36 ja pitkän aikavälin joustoksi -0,78. ...
Jos pitkän ajan hintajousto olisi oikeasti -0,78 ja pätisi laajalla lukualueella (jota tutkimuksessa ei väitetä), Helsingin joukkoliikenteen keskimääräisten lippujen hintojen korottaminen seutulipun tasolle tiputtaisi Helsingin esikaupunkien joukkoliikenteen käytön alle Vantaan tason. Tuo ei ole järin järjellinen tulos, kun tuollainen automäärä ei mahdu teille eikä sille löydy parkkipaikkoja kotien ja työpaikkojen lähellä.
Hinnan lisäksi joukkoliikenteen käytössä on aika paljon muitakin tekijöitä. Joukkoliikenteen palvelutaso, teiden ruuhkautuminen, parkkipaikkojen hinta ja saatavuus, väestön profiili sekä joukkoliikenteen hinta suhteessa autoilun hintaan lienevät niistä tärkeimmät
Tämä vaatii hieman kommentointia. Hintajouston käsite ei ota kantaa siihen, onka taustalla oleva kysyntäkäyrä lineaarinen vai ei. Taloustieteen perusteorioissa itse asiassa lähdetään siitä, että se ei ole sitä, vaan sen derivaatta on jotakuinkin tasaisesti kasvava. Ideana sen sijaan on, että mitä tahansa kohtalaisen hyvätapaista käyrää voi aina approksimoida jonkin sen pisteen ympäristössä tangenttisuoralla. Tahtoo sanoa tässä tapauksessa, että jos hinta muuttuu vain hieman, yleensä rajana pidetään korkeintaan 10 % muutosta, niin muutoksen voi arvioida lineaariseksi, sillä todellisen käyrän käyttö antaisi lähes samat arvot.
Summa summarum: hintajousto tällä tavalla yhtenä lukuna laskettuna on oikein hyvä työväline juuri HSL:n suunnittelussa, sillä käytännössä lippujen hinnat tuskin juuri koskaan muuttuvat kerrallaan enemmän kuin tuo 10 %. Hintajouston ja ristijoustojen avulla voidaan arvioida oikein hyvin, mitä vaikutuksia joukkoliikenteen käyttöön on sellaisista päätöksistä, joita HSL oikeasti joutuu tekemään.