"Junalla" Pieksämäen ideaparkkiin

HS kirjoitti nettisivullaan 31.7.08 ( http://www.hs.fi/talous/artikkeli/P...kaatua+kaavoituksen+viipymiseen/1135238255472 ) että Pieksämäen Ideapark saattaa kaatua hitaaseen kaavoitukseen. Ympäristökeskus vaatii alueelle uutta osayleiskaavaa, jonka voimaantulo valituksineen saattaa kestää jopa kolme vuotta. Sukari ei vielä luovuta, vaan toivoo pääsevänsä kirjoittamaan pian vuokrasopimuksia liikkeenharjoittajien kanssa.
 
Juna muuttui citybussiksi ja "iteaparkki" puolittui...:lol:


Savon Sanomat 18.9.2008

Savon Sanomat sanoi:
Citybussi veisi asiakkaat keskustasta Ideaparkkiin


Kauppakeskuksen puolittuminen ei muuta kaavoitusaikeita.

Pieksämäki

Vuokko Viljakka

Vaikka liikemies Toivo Sukari leikkasi puolet Pieksämäen Ideaparkin koosta, valmistelee kaupunki edelleen alkuperäistä, vähintään 130 000 neliön kokoisen kauppakeskittymän kaavaa ja liikennesuunnitelmaa.

Ideaparkin tuloon perustuvan liikenneverkon kehittämissuunnitelman laatinut konsultti Tuomo Vesajoki Liidea Oy:stä veisi tulevaisuudessa pieksämäkeläiset citybussilla keskustasta Ideaparkkiin.

Konsultti on piirtänyt ehdotukseensa oman, suoran reitin citybussille. Matala, 20-paikkainen citybussi mahtuisi mainiosti kulkemaan myös radan alle rakennettavaan, uuteen alikulkukäytävään ja voisi koota mukaansa myös radan toisella puolella asuvat ihmiset.

Junalla tulevat pääsisivät citybussilla kauppakeskukseen suoraan Pieksämäen asemalta. Citybussi mahtuisi liikkumaan hieman kevyen liikenteen väylää leveämmällä reitillä. Vastaavia citybusseja on jo Oulussa.

Ostoksille kahdesta kiertoliittymästä

Citybussi on vain yksi konsultin pieksämäkeläisille heittämistä ideoista liikenteen kehittämiseksi. Vesajoen oletuslaskelmien mukaan Ideapark lisäisi arkipäivän liikenteen määrää ohikulkevalla tiellä nykyisestä 3–5 000 autosta noin 15–20 000 autoon.

Liikenne Ideaparkkiin ohjautuisi kahden kiertoliittymän kautta. Kiertoliittymiin olisi yhteys valtatie 23:lta sekä Kuopion- ja Mikkelinteiltä. Suunnitelma suoristaisi Pieksämäen ohituksen valtatie 23:lta.

Pieksämäkeläisten pääväylä Ideaparkkiin olisi vanha Mikkelintie. Vesajoen laskelmien mukaan nykyinen, noin tuhannen auton vuorokautinen määrä kasvaisi tiellä 5 000, jopa 10 000 autoon vuorokaudessa.

Pieksämäen keskustan ja tulevan kauppakeskuksen välimatka on vain muutama kilometri. Liikenneverkon kehittämisen lähtökohtana on, että tulevaisuudessa alueet ovat yhtä keskustaa ja liikkuminen niiden välillä mahdollisimman joustavaa.

Konsultti tarjoaa kaupungin pääväylälle, Keskuskadulle muun muassa hidasteita, lisää kääntymiskastoja, parkkipaikkoja ja liikennevaloja sekä keskisaarekkeita suojateille. Tavoitteena on, että läpiajo vähentyy ja nopeudet alentuvat.

Suunnitelmat esiteltiin keskiviikkona pieksämäkeläisille. Yleisö pelkäsi, että Ideapark tuplaa Keskuskadun liikenteen. Konsultin arvion mukaan liikenne lisääntyisi koko keskustassa kuitenkin muutamia prosentteja nykyisestä.

Kaupunki laittaa liikenteen kehittämissuunnitelman nettiin ja kaupunkilaiset voivat kommentoida sitä. Tavoite on, että valtuusto on vahvistanut kaikki Ideaparkin rakentamisen mahdollistavat kaavat ja siihen liittyvät liikennesuunnitelmat ensi vuoden helmikuussa.

Savon Sanomat sanoi:
”Ideaparkin sijainti näyttää hyvältä”


PIEKSÄMÄKI

Jorma Hynninen

Etelä-Savon ympäristökeskuksen johtaja Heikki Teräsvirta arvioi, että Pieksämäen Ideaparkin suunniteltu sijainti vaikuttaa kaavoituksellisesti melko hyvältä. Suuret kauppakeskukset pyritään nykyisin kytkemään yhdyskuntarakenteeseen.

– Ideaparkin alue sijaitsee ihan kaupunkirakenteen yhteydessä. Siltä kannalta tilanne näyttää lohdulliselta, Teräsvirta totesi Pieksämäen kauppakamariosaston järjestämässä tilaisuudessa keskiviikkona.

– Tämä on hankkeen kiistämätön vahvuus. Sen sijaan asiakaskuntaahan tulee pitkien matkojen päästä.

Teräsvirta kannusti laatimaan Ideaparkin alueen oikeusvaikutteisen yleiskaavan mahdollisimman hyvin, koska se poikkeuksena seutukaavasta joudutaan käsittelemään ympäristöministeriössä. Lisäksi huolellinen kaavan laadinta auttanee mahdollisissa valitustapauksissa.

Heikki Teräsvirta pitää mahdollisena, että valitukset hidastavat kaavan hyväksymistä, pahimmassa tapauksessa vuoden 2010 puolelle. Syynä on se, että valitusreitti saattaa jatkua Kuopion hallinto-oikeudesta vielä korkeimpaan hallinto-oikeuteen.

Teräsvirta piti myönteisenä sitä, että kaavoitusta on tehty hyvässä yhteistyössä ympäristöministeriön kanssa.

Maakuntajohtaja Matti Viialainen antoi täyden tukensa Ideaparkin etenemiselle.

– Maakunnan puolelta pannaan pökköä pesään On koko maakunnalle erittäin iso asia, että laiva saadaan onnellisesti satamaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ilman raideyhteyttä Pieksämäen Ideapark muuttuu mielenkiintoisesta hankkeesta täysin vastustettavaksi. :twisted:
 
Takaisin
Ylös