Citybussi veisi asiakkaat keskustasta Ideaparkkiin
Kauppakeskuksen puolittuminen ei muuta kaavoitusaikeita.
Pieksämäki
Vuokko Viljakka
Vaikka liikemies Toivo Sukari leikkasi puolet Pieksämäen Ideaparkin koosta, valmistelee kaupunki edelleen alkuperäistä, vähintään 130 000 neliön kokoisen kauppakeskittymän kaavaa ja liikennesuunnitelmaa.
Ideaparkin tuloon perustuvan liikenneverkon kehittämissuunnitelman laatinut konsultti Tuomo Vesajoki Liidea Oy:stä veisi tulevaisuudessa pieksämäkeläiset citybussilla keskustasta Ideaparkkiin.
Konsultti on piirtänyt ehdotukseensa oman, suoran reitin citybussille. Matala, 20-paikkainen citybussi mahtuisi mainiosti kulkemaan myös radan alle rakennettavaan, uuteen alikulkukäytävään ja voisi koota mukaansa myös radan toisella puolella asuvat ihmiset.
Junalla tulevat pääsisivät citybussilla kauppakeskukseen suoraan Pieksämäen asemalta. Citybussi mahtuisi liikkumaan hieman kevyen liikenteen väylää leveämmällä reitillä. Vastaavia citybusseja on jo Oulussa.
Ostoksille kahdesta kiertoliittymästä
Citybussi on vain yksi konsultin pieksämäkeläisille heittämistä ideoista liikenteen kehittämiseksi. Vesajoen oletuslaskelmien mukaan Ideapark lisäisi arkipäivän liikenteen määrää ohikulkevalla tiellä nykyisestä 3–5 000 autosta noin 15–20 000 autoon.
Liikenne Ideaparkkiin ohjautuisi kahden kiertoliittymän kautta. Kiertoliittymiin olisi yhteys valtatie 23:lta sekä Kuopion- ja Mikkelinteiltä. Suunnitelma suoristaisi Pieksämäen ohituksen valtatie 23:lta.
Pieksämäkeläisten pääväylä Ideaparkkiin olisi vanha Mikkelintie. Vesajoen laskelmien mukaan nykyinen, noin tuhannen auton vuorokautinen määrä kasvaisi tiellä 5 000, jopa 10 000 autoon vuorokaudessa.
Pieksämäen keskustan ja tulevan kauppakeskuksen välimatka on vain muutama kilometri. Liikenneverkon kehittämisen lähtökohtana on, että tulevaisuudessa alueet ovat yhtä keskustaa ja liikkuminen niiden välillä mahdollisimman joustavaa.
Konsultti tarjoaa kaupungin pääväylälle, Keskuskadulle muun muassa hidasteita, lisää kääntymiskastoja, parkkipaikkoja ja liikennevaloja sekä keskisaarekkeita suojateille. Tavoitteena on, että läpiajo vähentyy ja nopeudet alentuvat.
Suunnitelmat esiteltiin keskiviikkona pieksämäkeläisille. Yleisö pelkäsi, että Ideapark tuplaa Keskuskadun liikenteen. Konsultin arvion mukaan liikenne lisääntyisi koko keskustassa kuitenkin muutamia prosentteja nykyisestä.
Kaupunki laittaa liikenteen kehittämissuunnitelman nettiin ja kaupunkilaiset voivat kommentoida sitä. Tavoite on, että valtuusto on vahvistanut kaikki Ideaparkin rakentamisen mahdollistavat kaavat ja siihen liittyvät liikennesuunnitelmat ensi vuoden helmikuussa.