Suomessa tehtiin viime vuonna junamatkoja enemmän kuin koskaan aikaisemmin, uutisoi HS.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Noita todellisen kasvun lukuja voinee pitää periaatteessa nollakasvuna, sillä niissä oltaneen samassa luokassa kuin talouden yleisessä kasvussa. Eli olkaamme onnellisia, että junamatkustus on pitänyt pintansa eikä taantunut.
Tämähän on hieno juttu. Samaan aikaan kylläkin vissiin bussiliikenteessä on tapahtunut matkustajavähennyksiä. En ihmettelisi. Onhan esimerkiksi lähijunalippu Helsinki-Lahti paljonkin edullisempi kuin pikavuorolippu. Lisäksi juna on myös aika paljon nopeampi.
Muistelin itsekin, että LAL olisi jotain tällaista tiedottanut. Jos näin on, henkilökaukoliikenteessä kokonaisuudessa on ollut 3 %:n kasvu ja juna- ja bussiliikenne ovat kasvaneet yhtä paljon. Mutta mikä on pitkämatkaisen henkilöautoilun ja mikä lentoliikenteen kasvu?Linja-autoliiton lehdistötiedotteessa 11.1.2008 sanotaan että matkustus ExpressBusseissa on lisääntynyt noin 3%.
Muistelin itsekin, että LAL olisi jotain tällaista tiedottanut. Jos näin on, henkilökaukoliikenteessä kokonaisuudessa on ollut 3 %:n kasvu ja juna- ja bussiliikenne ovat kasvaneet yhtä paljon. Mutta mikä on pitkämatkaisen henkilöautoilun ja mikä lentoliikenteen kasvu?
Finncomm Airlines sanoi:Finncomm Airlinesin tammi–marraskuun matkustajamäärät lisääntyivät kotimaan liikenteessä 61 % verrattuna vuoteen 2006. Yhtiö kuljetti kotimaassa kaikkiaan 542 800 matkustajaa. Kotimaassa lennettiin tammi–marraskuussa 21 220 reittilentoa, jossa on lisäystä viimevuoteen 22 %.
Myös lentojen käyttöasteet ovat parantuneet, vaikka koneiden istuinkapasiteetti on kasvanut uusien ATR-koneiden myötä. Kehityksen taustalla ovat tarjonnan lisääminen ja asiakasrakenteen muutos. Aikaisemmin Finncomm keskittyi pelkästään liikematkustajien kuljetukseen. Tammikuussa 2006 Finncomm päätti lähteä laajentamaan asiakaspohjaa myös yksityismatkustukseen. Tuolloin lanseerattiin yhtiön oma halpalentokonsepti, jossa web-osoitteesta fc.fi lentolipun voi halvimmillaan saada hintaan 39 € sisältäen kaikki kulut ja verot.
Linja-autoliiton lehdistötiedotteessa 11.1.2008 sanotaan että matkustus ExpressBusseissa on lisääntynyt noin 3%.
Suomen sisäisellä päälentoyhtiöllä Finncommilla (kyllä, Finnair ei enää ole johtava sisäinen lentoyhtiö) menee ainakin hyvin: