- Liittynyt
- 16 Kesäkuu 2006
- Viestit
- 359
Suomessakin on kesäisin lämmintä ja sehän tarkoittaa että junamatkustus on hikistä puuhaa, ainakaan jos ei ole kunnon ilmastointia. Olen matkustanut kesäkuumalla jos jonkinlaisella junalla:
-Sm4: Ilmastointi ei kuitenkaan niin tehokas että viilentäisi kunnolla, väenpaljoudessa teho ei riitä vaan ilma muuttuu lämpimän kosteaksi. Tyhjässä osastossa ihan siedettävää, mutta saisi olla vieläkin viileämpää.
-Pendolino: Alussa tuntuu ettei tässä rakkineessa mitään ilmastointia ole, mutta aikansa istuttuaan huomaa että ei nyt kuumakaan ole. Toki jos paljon ihmisiä, niin ilma huonoa ja hiki tulee.
-InterCity2: Jokseenkin uusia vaunuja, mutta ei ilmastointia!!! Kesällä aivan hirveää matkustaa, puhaltimet eivät paljoa auta. Ei luulisi olevan vaikeaa asentaa ilmastointia näihin vaunuihin.
-InterCity: Vielä tuskallisempaa kuin kakskerrosvaunuissa, kuin saunassa istuisi. Näihinkin teoriassa mahdollista rakentaa ilmastointi.
-Kiskobussi: Uusin kalusto mutta ei ilmastointia, voi herranen aika taas säästetty väärässä asiassa. Räppänät auki hirmuinen humina eikä sisäilma viilenny yhtään.
-Sm1-2: Nämä ovat sen verran vanhaa ja joutavat romuksi pian, että ilmastoinnin puutteen ymmärtää. Tosin olisi saneerattuihin 2:siin voinut sentään ilmastoinnin laittaa.
Matkustin alkukesästä Espanjassa kaukojunalla, lähijunalla ja metrolla. Kaikissa oli niin tehokas ilmastointi että sisällä tuli suorastaan kylmä, ihmismäärästä riippumatta. Ulkona oli noin 25-30 astetta lämmintä joten oli mukava käydä välillä viilentymässä julkisissa. Ihmettelen miksi Suomessa Sm4:sten ilmastointi tahtoo hyytyä kun ihmisiä on paljon tai ulkona on yli 25 astetta. Kun kerran sellainen tekniikka on olemassa joka toimii helteellä ja väenpaljoudessa, miksi sellaista tekniikkaa ei hankita tänne Suomeen. Jotenkin hävettää että Espanjassakin on paremmat vehkeet kuin täällä Suomessa.
Päättäjät ajattelevat kai aina vain 90-luvun tyyliin, että Suomen kesä on niin lyhyt ettei mitään ilmastointeja tarvita. 3-4 kuukautta on kuitenkin Suomessa niin lämmintä, että se saa ihmisiä ostamaan ilmastointilaitteita koteihinsa sekä kaikissa uusissa autoissa on ilmastointi. Pelkään että pian kaikki siirtyvät henkilöauton käyttäjiksi, koska sen matkustusmukavuus helteellä on parempi. Vielä 90-luvulla auto oli kesällä yhtä kuuma kuin juna, kummallakaan ei ollut etua tässä asiassa. Nykyään etu on autoilla, haluatko mennä suihkunraikkaana töihin autolla, vaiko junalla hiestä märkänä...
Uskon että ilmastointi ei niin paljon maksa etteikö sitä kannattaisi toteuttaa. Eikä kaikkea pidä mittauttaa aina kannattavuudella, mukavuutta ei voi parantaa kannattavuuslaskelmilla. Kyllä mukavuuden pitäisi mennä kannattavuuden edelle, tyytyväisyys lisääntyisi ja matkustajamääräkin varmasti osaltaan nousisi.
-Sm4: Ilmastointi ei kuitenkaan niin tehokas että viilentäisi kunnolla, väenpaljoudessa teho ei riitä vaan ilma muuttuu lämpimän kosteaksi. Tyhjässä osastossa ihan siedettävää, mutta saisi olla vieläkin viileämpää.
-Pendolino: Alussa tuntuu ettei tässä rakkineessa mitään ilmastointia ole, mutta aikansa istuttuaan huomaa että ei nyt kuumakaan ole. Toki jos paljon ihmisiä, niin ilma huonoa ja hiki tulee.
-InterCity2: Jokseenkin uusia vaunuja, mutta ei ilmastointia!!! Kesällä aivan hirveää matkustaa, puhaltimet eivät paljoa auta. Ei luulisi olevan vaikeaa asentaa ilmastointia näihin vaunuihin.
-InterCity: Vielä tuskallisempaa kuin kakskerrosvaunuissa, kuin saunassa istuisi. Näihinkin teoriassa mahdollista rakentaa ilmastointi.
-Kiskobussi: Uusin kalusto mutta ei ilmastointia, voi herranen aika taas säästetty väärässä asiassa. Räppänät auki hirmuinen humina eikä sisäilma viilenny yhtään.
-Sm1-2: Nämä ovat sen verran vanhaa ja joutavat romuksi pian, että ilmastoinnin puutteen ymmärtää. Tosin olisi saneerattuihin 2:siin voinut sentään ilmastoinnin laittaa.
Matkustin alkukesästä Espanjassa kaukojunalla, lähijunalla ja metrolla. Kaikissa oli niin tehokas ilmastointi että sisällä tuli suorastaan kylmä, ihmismäärästä riippumatta. Ulkona oli noin 25-30 astetta lämmintä joten oli mukava käydä välillä viilentymässä julkisissa. Ihmettelen miksi Suomessa Sm4:sten ilmastointi tahtoo hyytyä kun ihmisiä on paljon tai ulkona on yli 25 astetta. Kun kerran sellainen tekniikka on olemassa joka toimii helteellä ja väenpaljoudessa, miksi sellaista tekniikkaa ei hankita tänne Suomeen. Jotenkin hävettää että Espanjassakin on paremmat vehkeet kuin täällä Suomessa.
Päättäjät ajattelevat kai aina vain 90-luvun tyyliin, että Suomen kesä on niin lyhyt ettei mitään ilmastointeja tarvita. 3-4 kuukautta on kuitenkin Suomessa niin lämmintä, että se saa ihmisiä ostamaan ilmastointilaitteita koteihinsa sekä kaikissa uusissa autoissa on ilmastointi. Pelkään että pian kaikki siirtyvät henkilöauton käyttäjiksi, koska sen matkustusmukavuus helteellä on parempi. Vielä 90-luvulla auto oli kesällä yhtä kuuma kuin juna, kummallakaan ei ollut etua tässä asiassa. Nykyään etu on autoilla, haluatko mennä suihkunraikkaana töihin autolla, vaiko junalla hiestä märkänä...
Uskon että ilmastointi ei niin paljon maksa etteikö sitä kannattaisi toteuttaa. Eikä kaikkea pidä mittauttaa aina kannattavuudella, mukavuutta ei voi parantaa kannattavuuslaskelmilla. Kyllä mukavuuden pitäisi mennä kannattavuuden edelle, tyytyväisyys lisääntyisi ja matkustajamääräkin varmasti osaltaan nousisi.