Junien WLAN

Minä olen siinä käsityksessä, että ykköspriona yhteyksissä on Corenetin ylläpitämä RAILI-verkko tätä nykyä. Verkko on GSM-R pohjainen ja tiedonsiirtokyky on rajallinen verrattuna Soneran ja Elisan tarjoamiin yhteyksiin. Pääkaupunkiseudulla taustalla saattaa olla sitten nämä nopeammat yhteydet verkkojen saatavuuden ollessa paremmat, kuin mitä metsätaipaleilla. Pitää muistaa, että puhelinoperaattorit eivät rakenna verkkojaan rautateiden varsille ollenkaan, toisin kuin mitä kumipyöräteille on tehty.
 
Minä olen siinä käsityksessä, että ykköspriona yhteyksissä on Corenetin ylläpitämä RAILI-verkko tätä nykyä. Verkko on GSM-R pohjainen ja tiedonsiirtokyky on rajallinen verrattuna Soneran ja Elisan tarjoamiin yhteyksiin. Pääkaupunkiseudulla taustalla saattaa olla sitten nämä nopeammat yhteydet verkkojen saatavuuden ollessa paremmat, kuin mitä metsätaipaleilla. Pitää muistaa, että puhelinoperaattorit eivät rakenna verkkojaan rautateiden varsille ollenkaan, toisin kuin mitä kumipyöräteille on tehty.

Varmasti puhe- ja mahdollisissa liikenteenohjaukseen liittyvässä datasiirrossa. Tuota ei kuitenkaan varmasti haluta tukkia matkustajien youtube-katseluilla, eikä ko. verkon siirtonopeus välttämättä riittäisi edes yhteen yhteyteen. Eli kyllä se matkustajien data liikkuu joko Soneran tai Elisan 3g verkossa, mikäli 3gtä ei saatavilla joko gprs tai sitten se @450. Muistan lukeneeni joskus, että asemilla liittyisi asemalla mahdollisesti olevaan WLANiin, jolloin siirtonopeuden ja luotettavuuden pitäisi olla parempi, eikä tukkisi 3g-mastoja alueilla, jolla muutakin liikennettä on paljon.
 
Luulisin, että olisi parempi, että teleoperaattorit ottaisivat junalla kulkijat paremmin huomioon ja rakentaisivat kattavan tukiasemaverkon radan varteen siten, että junan ikkunoiden vaimennus otetaan huomioon laskelmissa. Junassa kulkeva WLAN joka tapauksessa jakaa tarjolla olevaa kaistaa kaikille vaunun/junarungon käyttäjille. Ruuhkatilanteessa se ei ole paljon per nenä, jos kaikilla on iPadit tms yhtäa aikaa käytössä. Operaattorien 3.5G verkoissa kapasiteettia on paljon enemmän.
 
Luulisin, että olisi parempi, että teleoperaattorit ottaisivat junalla kulkijat paremmin huomioon ja rakentaisivat kattavan tukiasemaverkon radan varteen siten, että junan ikkunoiden vaimennus otetaan huomioon laskelmissa. Junassa kulkeva WLAN joka tapauksessa jakaa tarjolla olevaa kaistaa kaikille vaunun/junarungon käyttäjille. Ruuhkatilanteessa se ei ole paljon per nenä, jos kaikilla on iPadit tms yhtäa aikaa käytössä. Operaattorien 3.5G verkoissa kapasiteettia on paljon enemmän.

Se junahan käyttää kännykkäverkkoa, arvatakseni Soneran.
Mahtaako jokaisessa vaunussa olla oma "mokkulansa"? Silloinhan vaunumäärän kasvaminen kasvattaisi myös nettiyhteyden kapasiteettia samassa suhteessa.
Luultavasti kukin vaunu kuitenkin on vain yhdellä 3.5 G-yhteydellä netissä kiinni ja jos sellaisen jakaa Ed-vaunun matkustajien kesken, ei kaistaa paljoa jää jäljelle.
 
Mahtaako jokaisessa vaunussa olla oma "mokkulansa"?

Vaunujen päädyissä on linkit vaunusta toiseen, sellaiset puolipallon muotoiset mötikät päädyn ylälaidassa. Olen ymmärtänyt, että nämä levittävät samaa wlan-verkkoa vaunusta toiseen. Näin ollen junassa olisi vain yksi linkki ulos.
 
Yle uutisoi tänään http://yle.fi/uutiset/vrlta_nettisivujen_estolista_juniin_-_kaista_liian_kapea_viihteelle/6512589

VR:ltä nettisivujen estolista juniin - kaista liian kapea viihteelle
VR on neljän vuoden aikana laittanut miljoonia euroja junien langattomiin verkkoyhteyksiin. Junaverkon kaista on kuitenkin kapea ja käyttö kovaa. Yhtiö rajoittaakin jatkossa pääsyä useille sivustoille, jotta kaikkien matkustajien käytössä olisi edes "keskinkertainen palvelu".
 
Mulle ihan riittävästi kaistaa viimeks kun matkusti IC:llä, VPN: omalle kotipalvelimelle, sitä kautta sitten verkkoon, aina voi pitää palvelimella ikkunat auki, ja sit etäyhteydellä hyödyntää palvelinta. Jos läppärin yhteys katkeaa, niin uudestaan vaan vpn auki ja surffailu jatkuu. Lisäksi on pari muutakin palvelinta muualla maailmalla. Suosittelen hommaamaan shell-palvelinta, aja itse mitä haluat siellä. Junaverkossa tosiaan pääsee The pirate Bay- sivustolle. samahan se on, kuin yritykset, jotka tarjoaa yhteyksiä, joista TDC- lienee tunnetuin, ei siellä mitään estoja ole.
 
Edistyksen pitäisi edistyä: Junan nettiyhteys saattaa parantua loppuvuonna (HS.fi / STT)

VR uskoo, että kaukojunien nettiyhteydet paranevat vielä loppuvuonna. Syynä on 4G-mobiilidatayhteyksien markkinoilla maanantaina virallisesti aloittanut uusi toimija Ukkoverkot. Se kilpailee periaatteessa niin ikään LTE 4G -verkkoa tarjoavien TeliaSoneran, Elisan ja DNA:n kanssa, mutta ei tarjoa puhe- tai tekstiviestipalveluja.

Yritys sanoo kuuluvuusalueensa kattavan jo nyt lähes koko maan väestön. Se käyttää kilpailijoitaan alempaa, 450 megahertsin taajuutta, minkä sanotaan parantavan kattavuutta.

[...]

VR hyödyntää junaverkossaan kaikkia kaupallisia operaattoreita.
 
Takaisin
Ylös