Jyväskylän paikallisliikenne

Kuvasin Superlinkkejä (ja muitakin Linkkejä) Hannikaisenkadulla lauantaiaamuna 7.9. Siinä vaiheessa esiintyi sekä välilyönnillisiä että välilyönnittömiä Superlinkkien linjatunnuksia. Enpä osaa sanoa, onko menossa jokin siirtymä tällaiseen välilyönnilliseen tunnukseen (esim. S 5). Tuossa tilanteessa välilyönnillisiä tunnuksia esiintyi ilmeisesti vain VDL:issä., ja niistäkin vain joissakin yksilöissä. Kyseisiä kuvia voi katsoa täällä.
Ilmeisesti linjakilpiä tehdessä tullut jokin virhe, se ei tarvitse kun yksi asia menee pieleen niin lopputulos ei ole välttämättä hyvä.
 
Ilmeisesti linjastosuunnittelussa on mennyt jotain pieleen, kun linjatunnukset ovat noin monimutkaisia. Sehän tässä on alkuperäinen syypää.
Ainakin se, että on päällekkäisiä numeroita… (3, S3 ja 5, S5). Tästä laitoin palautetta jo ennen linjaston käyttöönottoa mutta siitä huolimatta eivät halunneet muuttaa. Onpa outoa, kun tämän ei pitäisi paljoakaan maksaa
 
Nyt maanantaina (9.9.) S-linjoilla näkyi aika laillakin niitä S 1-, S 2- jne. tyylisiä linjatunnuksia ko. linjojen kalustossa. Uusissa VDL:issä niitä oli varmaan jo enemmän kuin perinteisiä (S1, S2 jne.). Myös diesel-VDL:issä sama juttu, niitäkin näkyy arkena melko lailla edelleen S-linjoilla. Tänään noteerasin välilyönnillisen tunnuksen myös muutamassa Yutongissa. Tietty osa maanantain kuvista on katsottavissa kuvastossani alkaen tästä kuvasta.
 
Myös diesel-VDL:issä sama juttu, niitäkin näkyy arkena melko lailla edelleen S-linjoilla.
Kuten myös vanhoja Scania Citywide -teliautoja näkyy yhä aika usein ainakin Kuokkalan SuperLinkeillä. Mikä tuntuu erikoiselta, kun kaikki uudet teliautot ovat jo käytössä.
 
Tänään linjan 9 vuoro, jonka pitäisi 17:09 mennä Kuokkalan pysäkiltä Vaajakosken suuntaan, näytti ensin reittioppaan mukaan olevan vartin myöhässä. Keskustan pysäkin kohdalla vuoro katosi kuitenkin reittioppaan kartasta. No, seuraavaa vuoroa ei ollut aikaa odottaa, joten auto oli haettava. Vaajakosken moottoritiellä meni auto 576 siirtoajossa Vaajakoskelle, ja näin sen Vaajakoskelta lähtevän linjalle 9.

Joskus ennenkin on vastaavaa sattunut kohdalle. Onko tämä Jyväskylässä ihan yleinen käytäntö, että jos vuoro on tarpeeksi myöhässä, perutaan mitään ilmoittamatta vuoro ja ajetaan suorinta reittiä päätepysäkille aikataulun kirimiseksi?
 
Tänään linjan 9 vuoro, jonka pitäisi 17:09 mennä Kuokkalan pysäkiltä Vaajakosken suuntaan, näytti ensin reittioppaan mukaan olevan vartin myöhässä. Keskustan pysäkin kohdalla vuoro katosi kuitenkin reittioppaan kartasta. No, seuraavaa vuoroa ei ollut aikaa odottaa, joten auto oli haettava. Vaajakosken moottoritiellä meni auto 576 siirtoajossa Vaajakoskelle, ja näin sen Vaajakoskelta lähtevän linjalle 9.

Joskus ennenkin on vastaavaa sattunut kohdalle. Onko tämä Jyväskylässä ihan yleinen käytäntö, että jos vuoro on tarpeeksi myöhässä, perutaan mitään ilmoittamatta vuoro ja ajetaan suorinta reittiä päätepysäkille aikataulun kirimiseksi?
Näin on käsitteekseni toimittu, jos vuoro on ollut pahasti myöhässä eikä aikataulua ole ollut mahdollista kiriä. Kuulostaa kyllä aika erikoiselta jos linja on lähtenyt oikomaan, vaikka on ollut vain vartin myöhässä. Linkkihän myös lupaili, että vuoden 2024 aikana saataisiin reittioppaaseen kattavammat häiriötiedotteet, mutta eipä niitä ole näkynyt. Oisin sinuna vielä yhteydessä Linkkiin ja tiedustella mahdollisista korvauksista, ainakin taksimatkoja liikennöitsijä on joskus maksellut mikäli vuoro on jäänyt ajamatta.
 
Oisin sinuna vielä yhteydessä Linkkiin ja tiedustella mahdollisista korvauksista, ainakin taksimatkoja liikennöitsijä on joskus maksellut mikäli vuoro on jäänyt ajamatta.
Joo, laitoin tästä Linkille palautetta että onko tämä ihan yleinen käytäntö, ja että peruutetut vuorot pitäisi saada reittioppaaseen ja pysäkkinäyttöihin näkymään reaaliajassa. Kyllähän se hieman nakertaa luottamusta mennä joukkoliikenteellä ainakaan tärkeisiin tapaamisiin, jos ei voi luottaa bussin tulevan edes myöhässä.

Kerron sitten mitä vastaavat Linkiltä.
 
Oletteko muuten huomanneet, että aika monesta KAJ:n sähkö-Citeasta puuttuu pölykapselit? Puuttui ainakin alkuviikosta. IRV-837:ssä pölykapselit taisivat olla takapyörissä, mutta ei etupyörissä.
Viesti yhdistetty automaattisesti:

Tänään yksi Citea lisää 444 IRV-844.
Nyt 13.9. alkaen julkisissa ajoneuvotiedoissa näkyy samanlainen auto IRV-846.
 
Viimeksi muokattu:
Oletteko muuten huomanneet, että aika monesta KAJ:n sähkö-Citeasta puuttuu pölykapselit? Puuttui ainakin alkuviikosta. IRV-837:ssä pölykapselit taisivat olla takapyörissä, mutta ei etupyörissä.
Viesti yhdistetty automaattisesti:


Nyt 13.9. alkaen julkisissa ajoneuvotiedoissa näkyy samanlainen auto IRV-846.
Ja IRV-847 on myös rekisteröity.
 
Illalla näin Superlinkki-väreihin teipatun vanhan Citean linjalla S4. Pimeässä en auton numeroa nähnyt.
 
Tänään linjan 9 vuoro, jonka pitäisi 17:09 mennä Kuokkalan pysäkiltä Vaajakosken suuntaan, näytti ensin reittioppaan mukaan olevan vartin myöhässä. Keskustan pysäkin kohdalla vuoro katosi kuitenkin reittioppaan kartasta. No, seuraavaa vuoroa ei ollut aikaa odottaa, joten auto oli haettava. Vaajakosken moottoritiellä meni auto 576 siirtoajossa Vaajakoskelle, ja näin sen Vaajakoskelta lähtevän linjalle 9.

Joskus ennenkin on vastaavaa sattunut kohdalle. Onko tämä Jyväskylässä ihan yleinen käytäntö, että jos vuoro on tarpeeksi myöhässä, perutaan mitään ilmoittamatta vuoro ja ajetaan suorinta reittiä päätepysäkille aikataulun kirimiseksi?
Tähän tuli nyt vastaus asiakaspalvelusta, ja auton tekninen vika oli syynä. Pysäkkinäyttöihin silti toivoisi merkinnän peruutetuista vuoroissa, siihen tässä ei otettu kantaa vaikka sitä ehdotin. Tässä vastaus kokonaan:

Hyvä palautteenantaja.

Kiitos palautteestanne. Olemme keskustelleet asiasta liikennöitsijän kanssa. Kyseisen vuoron autoon oli tullut kesken vuoron ajamisen tekninen vika, jonka vuoksi vuoroa ei voitu liikennöidä ja vuoron ajaminen keskeentyi. Vaajakoskelle meni korvaava auto seuraavalle vuorolle, jotta seuraava vuoro ei jäisi ajamatta. Liikennöitsijä oli hyvin pahoillaan tapahtuneesta ja siitä Teille aiheutuneesta harmista.

Ystävällisin terveisin Linkin asiakaspalvelu
 
Takaisin
Ylös