Käteisrahastamisen hitaus

Vs: Turistilippu

Kenelle Tampereen matkailijalippu on oikein tarkoitettu? Sitä myydään vain yhdessä palvelupisteessä, joka on auki ainoastaan ma-pe 8.30-17.30 ja la 10-15. Illalla tai sunnuntaina saapuva matkailija ei sitä pysty ostamaan!
Ennen rahastuslaiteuudistusta, kortteja sai ainakin linja-autoasemalta, rautatieaseman R-kioskilta, Keskustorin Juvenes- ja elintarvikekioskeista.

Turistikortin lippupohja on kuitenkin muuttunut, eikä latauspaikoissa ole vielä uuden järjestelmän laitteita.
Luontevampi ostopaikka joukkoliikennematkailijalle olisi linja-autoasema tai rautatieasema. Kuinka moni arkipäivänäkään saapuva Tamperetta tuntematon matkailija löytää palvelupisteen?

Eikö olisi myös järkevää tarjota myös mahdollisuus jättää auto laitakaupungille ja jatkaa sieltä matkailijalipulla keskustaan? Onhan Tampereella matkakortin latauspisteitäkin pitkin kaupunkia. Luulisin ainakin muutaman kioskin suostuvan matkailijalippujakin myymään.

Uskoisin, että tilanne tulee muuttumaan, kunhan myyntipisteisiinkin tulee uudet laitteet. Jo senkin perusteella, että kun ennenkin on saanut useammasta pisteestä. Linja-autoasema ja rautatieasema olisi luontevia paikkoja tähän tarkoitukseen.
 
Kombi-kortti on nopea, jos sitä käyttää etäluettuna. Aina kuitenkin on matkustajia, jotka tuuppaavat kortin Pusatecin kitaan, jolloin Kombi-kortti on kaikista MH:n korteista hitain luettava. Kaikkia ei kuitenkaan jaksa kädestä pitäen kouluttaakaan kortin sujuvampaan käyttöön.

Ovatko kombikortit violetteja ja kontaktilliset kortit sinisiä?
 
Ovatko kombikortit violetteja ja kontaktilliset kortit sinisiä?
Kombikortit ovat violetteja.
Liitteenä kuva omasta kombikortistani edestä ja takaa.
Käytännössä kuitenkin KOMBI-kortin erottaa vain takana olevasta tekstistä, jossa lukee erikseen KOMBI

Siniset kortit ovat käsittääkseni tarkoitettu ylipäätänsä sarjalippupohjiksi, violetit kausilippupohjiksi. Tokihan sekakäyttöä ilmenee, kun sarjalipusta vaihtaa kausikorttiin tai päinvastoin, joten väristä ei pysty päättelemään suoraan, mikä tuote lipulla on.
 

Liitetiedostot

  • kombi.jpg
    kombi.jpg
    66 KB · Lukukerrat: 512
Kombikortit ovat violetteja.
Liitteenä kuva omasta kombikortistani edestä ja takaa.
Käytännössä kuitenkin KOMBI-kortin erottaa vain takana olevasta tekstistä, jossa lukee erikseen KOMBI

Siniset kortit ovat käsittääkseni tarkoitettu ylipäätänsä sarjalippupohjiksi, violetit kausilippupohjiksi. Tokihan sekakäyttöä ilmenee, kun sarjalipusta vaihtaa kausikorttiin tai päinvastoin, joten väristä ei pysty päättelemään suoraan, mikä tuote lipulla on.

Antaako tuo kuva ymmärtää, että kortti on kulunut vai onko se oikeasti kulunut? Näyttää hyvin pidetyltä ja hyvin käytetyltä kortilta.
 
Kyllähän nuo Kombit ovat olleet kaikkein suurimpia ongelmapesiä ja perkeleitten päästäjiä varsinkin MTS- laitteissa. eli matkustaja onneton on moisen tunkenut etälukijallle, josta on seurannut , joko koko laitteiston kaatuminen tai sitten jumalaton piipitys ja virheraporttien lento. lieneekö tähänkin syynä ollut MH:n ainainen , sieltä ostetaan mist halvemmalla saadaan mentaliteetti, vai se että vähät välitetään standarteista...
 
Tuo turistikortin tilanne on onnettomista onnettomin. Miksi sitä ei saa ostaa autosta tai vähintään jokaisesta R-kioskista kuten Turussa ja Hesassa? Mikä suurempi viisaus asuu näissä kaupungeissa verrattuna Tampereeseen? Missä viipyy seudullinen turistikortti?

Olisi melko koomista, jos SL:n turistikorttia Tukholmassa saisi ostaa jostakin sivukadun virastosta arkisin klo 8.30-16 eikä sadoista Pressbyrån kioskeista. Jos ohjelma toimii noin huonosti kuin Tampereella, miksei sitä korjata.

Turistikorttia todellakin myytiin ennen maaliskuuta muutamassa kioskissa (ei siis busseissa, mikä olisi luontevin paikka). Sitten ilmoitettiin, että myynti on tilapäisesti hetken aikaa poikki. Meni kevät, meni kesä ja näyttää menevän syksykin, eikä mitään tapahdu.

Ainakaan rahasta homma ei pitäisi olla kiinni. Euroopasta ei juuri Tamperetta kalliimpaa turistikorttia löydy. Valenciassa kolmen päivän kortti maksoi 8,40, Tampereella yksi pv kuusi euroa. Palveluissa oli toki eroa, mutta ei Tampereen hyväksi. Junalla matkustaminen esimerkiksi maksoi Suomeen verrattuna suurinpiirtein saman.
 
Mitä kuva-aiheita Matkahuollon kortteihin voi valita? Ovatko nuo värikkäät kortit, joissa sana "bussi" lukee vinosti, poistuneet käytöstä? Minulla on tuo, jossa lukee "monikäyttökortti", enkä ole nähnyt muita noista korteista muualla kuin Internetissä. Missäpäin Suomea tuota korttia käytetään jossa on teksti "matkakortti"?
 

Liitetiedostot

  • bussikortit.jpg
    bussikortit.jpg
    32.2 KB · Lukukerrat: 434
  • matkahuollon_bussikortti.jpg
    matkahuollon_bussikortti.jpg
    64.9 KB · Lukukerrat: 1,807
  • 380386.jpg
    380386.jpg
    107.7 KB · Lukukerrat: 558
Kenelle Tampereen matkailijalippu on oikein tarkoitettu? Sitä myydään vain yhdessä palvelupisteessä, joka on auki ainoastaan ma-pe 8.30-17.30 ja la 10-15. Illalla tai sunnuntaina saapuva matkailija ei sitä pysty ostamaan!

Luontevampi ostopaikka joukkoliikennematkailijalle olisi linja-autoasema tai rautatieasema. Kuinka moni arkipäivänäkään saapuva Tamperetta tuntematon matkailija löytää palvelupisteen?

Minultakin meni hetken aikaa löytää kyseinen palvelupiste. Matkalijalippua pitäisi ehdottomasti myydä rautatie- ja linja-autoasemalla ja miksei myös lentoasemalla vaikka nykyisellä kortilla ei pääsekään lentoasemalta Tampereelle.

Missä viipyy seudullinen turistikortti?
Jos Tampereelle haluttaisiin seudullinen matkailijalippu niin ilmeisesti linja-autoyrityksille pitäisi maksaa jokaisesta tehdystä matkasta 44-matkan sarjalipputaksan mukaan. Jos turisti käyttäisi korttia vuorokauden aikana paljon niin se tulisi kaupungille kalliiksi.

Ainakaan rahasta homma ei pitäisi olla kiinni. Euroopasta ei juuri Tamperetta kalliimpaa turistikorttia löydy. Valenciassa kolmen päivän kortti maksoi 8,40, Tampereella yksi pv kuusi euroa. Palveluissa oli toki eroa, mutta ei Tampereen hyväksi. Junalla matkustaminen esimerkiksi maksoi Suomeen verrattuna suurinpiirtein saman.

Jos kuuden euron hintaa vertaa arvolippuihin niin arvolipulla pitäisi tehdä vuorokauden aikana viisi matkaa jotta matkailijalippu tulisi halvemmaksi. Toisaalta matkailijalippu kannattaa ostaa jos paperisia kertalippuja aikoo ostaa kolme vuorokauden aikana (hinta on sama mutta kortti on kätevämpi). Matkailijalipulla matkustavalta ei peritä yölisää joten jo edestakaista matkaa varten sellainen kannattaa ostaa jos on tarkoitus tulla takaisin yöllä.
 
Siis yleisesti ottaen jos rahastuksen nopeutta arvioidaan nykylaitteilla, niin nopein on tietenkin etäluettava matkakortti, mallia esim TKL/Paunu yms, sitten tulee tuo käteinen, sen jälkeen nuo onnettoman hitaat MH:n kortit ja viimeisenä erilaiset pankki ja luottokortit. Käteisrahastus on osaavalta kuljettajalta huomattavan nopeaa, taksoista riippumatta.

Minun mielestä ei käteisrahastus niin kauhean hidas kyllä ole, jos kuski vaan osaa ripeästi sen hoitaa. Monet kuskit osaa tehdä sen todella nopeasti. MH-kortillakin maksaminen on hitaampaa kuin käteinen ellei kuski joudu kaivaan laukusta rahoja.

Olen samaa mieltä siitä että etäluettava matkakortti on nopein ja pankki/luottokortti hitain. Väitän että matkahuollon kontaktillinen kortti on nopeampi kuin käteisellä maksaminen. Otin aikaa kännykän sekuntikellolla ja Matkahuollon kortilla maksaminen kesti 4-5 sekuntia ja käteisellä yleensä noin 10 sekuntia. Joskus käteisellä maksamiseen saattaa kulua jopa minuutti jos matkustaja alkaa ottaa lompakkoa esille vasta astuttuaan bussiin. Sitten matkustaja aikoo maksaa kolikoilla mutta 10 senttiä puuttuu ja täytyy kaivaa seteli. Tai ulkomaalainen matkustaja ei tiedä ostaako 6 vai 9 km lipun ja kuljettaja yrittää englanniksi kysyä minne matkustaja on menossa.

Ehdotin Matkahuollolle että arvokortilla maksaessa saisi alennusta koska maksaminen on nopeampaa ja bussi pysyy paremmin aikataulussa. Matkahuolto ei toistaiseksi ole suunnitellut alennuksia mutta eivätkö liikennöitsijät voisi oma-aloitteisesti myöntää parinkymmenen sentin alennuksen? On myös bussifirman etu jos bussi saapuu perille aikataulun mukaan eikä myöhässä.
 
Tämä on jo neljäs peräkkäinen viesti, toivottavasti ei haittaa :smile: Matkahuollon korteista ei kerrota missään mitään vaan tietoa pitää lypsää. Tänään kysyin noista "matkakortti resekort" tekstillä varustetuista violeteista korteista ja selvisi että ne ovat niin uusia että ainakaan täällä paikallisliikenteen bussien lukijalaitteet eivät niitä lue ja siksi kortit ovat varastossa eikä niitä myydä matkustajille vielä. Kortit ovat 5 vuotta voimassa ja ne ovat kombikortteja. Matkahuollon kotisivuilla on näkyy myös sininen versio kortista mutta jäi epäselväksi onko sininen versio myös kombikortti.

Tiedän että kontaktillisella kuukausilipulla matkustettaessa matkustaja laittaa kortin lukijaan ja kertoo kuljettajalle mihin on matkalla. Sitten kuljettaja näppäilee laitteeseen kilometrit ja kortti pomppaa ylös. Miten maksaminen tapahtuu kombikortilla? Pitääkö matkustaja korttia etälukijan kohdalla paikallaan ja kertoo kuljettajalle matkan määränpään?
 
Takaisin
Ylös