Muistaakseni joku bussifirma säilytti joskus kalustoa Wiiman kohdilla Kiitoradantien itäpuolella, ehkä Sirolan Liikenne?
---------- Viestit yhdistetty klo 22:45 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:31 ----------
Äkkiseltään muistuisi mieleen Someron Linjan varikko Lauttasaaren teollisuusalueella 1970-luvun ihan alussa, paikka tunnetaan nykyään vain Vattuniemenä. Somero ajoi kaukoliikenteen lisäksi Kivenlahden suuntaan, Espoon paikallisliikenne erotettiin tuon jälkeen nimen Auto-Arvela alle.
Tuo Someron Linjan Lauttasaaren varikko näkyy ilmakuvassa jossakin kirjassa, muistaakseni Lauttasaari-Seuran julkaisemassa. Lisäksi heillä oli varikko jossain Kauklahden takamailla. Ennen Lauttasaarta yksi varikko heillä oli Vihdintien länsipuolella Vihdintien ja Viertotien Aukion kulmauksessa. Siinä talossa toimi heidän jälkeensä ainakin Autorex, joka oli Renaultin maahantuoja ennen Volvo-Autoa. Paikalla on nykyisin asuintalo. Myös Veikkolassa oli aikoinaan Someron Linjan pienempi varikko. (Veikkolakin kuuluu nykyisin HSL-alueeseen.)
---------- Viestit yhdistetty klo 22:58 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:45 ----------
Sitten olivat vielä huoltoasemien yhteydessä toimineet varikot. Mäkelänkadulla nykyisen uimahallin kohdilla ei ole enää huoltoasemaa, mutta siinä taisi seisoa Saaren Auton busseja. Variston Neste oli ennen Kesoil ja jonkin aikaa siellä piti varikkoa Friherrsin Auto, joka siirtyi sieltä aikaisemmin mainitulle varikkoalueelle kehäykkösen ja Tuusulan motarin kulmaan, entiselle Essolle. Friherrsin Auto toimi siellä, kunnes Vantaan Liikenne osti sen. Friherrsin Auto myi osan linjaliikenteestään Ilkka Loimustolle, jonka omistama Variston Linja piti varikkoa Kaupintien TB:llä. Metsälän Linjan bussit seisoivat aikoinaan nykyisin Eltsun Nesteenä tunnetun huoltoaseman pihalla.
---------- Viestit yhdistetty 16.03.2019 klo 00:20 ---------- Previous Post was on 15.03.2019 at 22:58 ----------
Joillakin bussifirmoilla ei taida olla omaa varikkoa ollenkaan, miten lie esim Åbergin Linjan laita, koska niiden bussit seisovat yöt yleisellä katuverkolla? Ennen vanhaan Kirkkonnummen MV Wikströn toimi kanssa niin.
t. Rainer
M V W ei päässyt Kirkkonummen kunnan kanssa yhteisymmärrykseen varikon sijainnista ja hinnasta, mutta olihan heillä Kirkkonummen keskustan tuntumassa 51-tien vieressä kylmävarikko. Varsinainen kotivarikko ja korjaamo oli heidän maatilallaan Kirkkonummen Junkarsissa. Se oli kuitenkin liian kaukana keskustasta ja korjaamokin oli liian pieni. Pohjolan Liikennehän osti M V W:n ja busseja seisoi sitten kylmävarikoilla Kantvikissa ja Veikkolassa, joka oli käytössä jo M V W:n aikana.
---------- Viestit yhdistetty klo 00:21 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 00:20 ----------
Eikös Åbergin Linjalla päin vastoin ole Suomenojalla niin paljon varikkotilaa, että sitä he ovat vuokranneet muille liikennöitsijöille.
Nils Åbergin aikaan Åbergin Linjan varikko oli Finnoontien varressa, muistaakseni jossain tien itäpuolella Puolarmetsäntien ja Latokasken välillä.
Nils Åbergin linjakumppanin Oiva Laurilan Laurilan Linja piti varikkoaan Helsingin Metsälässä, josta bussit poistuivat muistaakseni STA:n ostettua Laurilan Linjan ja muutettua sen nimeksi Pääkaupunkilinjat, joka puolestaan piti varikkoa Paikallislinjat Oy:n entisellä varikolla Pitäjänmäessä. Käsittääksen Erkki Immonen piti varikon omistuksessaan, vaikka myi Paikallislinjat Espoon kaupungille. Tämä varikkorakennus on vielä olemassa, pihalla on ST1:sen kylmäasema.
Nils Fallström perusti Friherrsin auton ja hänen linjakumppaninsa Friherrsin Linjat. Kalervo Kauhanen osti ensin Auton ja sitten Linjat ja yhdisti yhtiöt. Oliko Linjalla toimipiste joskus Vihdintiellä entisen Someron Linjan varikolla tai sitten jossain teollisuusrakennuksessa sen ja Haagan liikenneympyrän välillä? En jaksa muistaa. Joka tapauksessa paikalla on nykyisin asuintaloja.
Friherrsin Auton varikko oli Fallströmin aikana Vanhan Hämeenkyläntien läheisyydessä, käsittääkseni Helsingin puolella. Vanha Hämeenkyläntie oli erikoinen tie, koska se oli saman nimisenä Helsingin lisäksi myös Espoossa ja Vantaalla, nykyisin Vantaa on nimennyt alueellaan kulkevan tien osan uudestaan, pisin pätkä tätä tietä (jota myös bussit vieläkin ajavat) on nyt Ilpolantie. Friherrsin Auton liikennöimän linjan päätepysäkki oli joskus kyseisen tien Vantaan osuudella. Tie oli kuitenkin katkaistu autoliikenteeltä (paitsi tontille ajo oli sallittu) Vantaan ja Espoon väliltä, kävellen tai fillarilla saattoi kuitenkin siirtyä tien alkukohdasta Konalantieltä (oliko Konalantie aikoinaan osa Vanhaa Nurmijärventietä?) aina Hämeenkylään saakka. Hämeenkylästä tuleekin mieleen Hämeenkylän Liikenne, jonka varikko oli Konalantien ja Piispantien kulmassa, kunnes Vantaan Liikenne osti Hämeenkylän Liikenteen. Paikalla on nykyisin asuintaloja.
Hämeenkylän Liikenteestä tulee mieleen Helmisen Linja, jonka varikko oli Laaksolahdessa jollain länsi-itä-suuntaisella tiellä. Varikko loppui Veli Suomisen ostettua Helmisen Linjan. Suomisen varikko oli Nurmijärven Metsäkylässä, jossa jatkoi Suomisen yhden yhtiön Vantaan Linjan varikko jonkin aikaa, vaikka Vantaan Liikenne oli ostanut Vantaan Linjan. (Suomisen yhtiöt osti Tarmo Laine, joka piti Helmisen Linjan ja myi Vantaan Linjan Vantaan Liikenteelle ja Nurmijärven Liikenteen ja muistaakseni myös Luhtajoen Liikenteen Nurmijärven Linjalle. Nurmijärven Linja oli ostanut Lahnuksen Linjan, jonka varikko oli Klaukkalassa keskustan pohjoispuolella. Nurmijärven Linja käytti sitä aikansa ja sitten siinä taisi toimia autokorjaamo. Yrityskaupat vaikuttivat varikoiden kohtaloihin.)
Tarmo Lainehan aloitti bussiuransa ostamalla vaimonsa kanssa appiukkonsa Tyllilän omistaman Juhanilan Linjan, jonka varikko oli Olarin ja Mankkaan välimailla ja siinä taisi olla autokorjaamo bussivarikon jälkeen. Toisen Tyllilän, P Tyllilä Linja, varikko oli ainakin Suvisaaristossa.
Vantaan Liikenne oli Peltomäkien perheyhtiö, jonka he myivät Vantaan kaupungille. Päätoimipaikka oli Mäntsälässä, mutta Kivimäessä (Martinlaakso) oli bussien säilytysvarikko. (Peltomäet ostivat Vantaan Liikenteen tilalle Tuomisen Linjan, jonka myivät myöhemmin Savonlinjalle.)