Käytöstä poistuneet varikot

Anderssonin röylän varikko.

Aijemmin omisti westendin linja saman. Pihalla seisoi kartalla kuvissa wln kalustoa, vielä kun oli olemassa.

---------- Viestit yhdistetty klo 00:46 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 00:44 ----------

Nobinalla on ollut varikko Kviruukissa, Hannuksenpellon A-katsatsuksen takana sekä Hakuninmaalla.

Siis Kiviruukki, kivenlahden Biltema n vieressä, osittain VTT Kaasu tutkimus keskuksen alapiha.

---------- Viestit yhdistetty klo 00:50 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 00:46 ----------

TransBusin (myöhemmin sen seuraajien käytössä ollut) varikko oli Suomenojalla Portti-nimisellä kadulla. Kadun nimi on muuttunut sittemmin. Nyt paikalla on muistaakseni Gigantti Megastore.
Entinen osoite on Portti 1-5, nyt Finnoonlaaksontie 1-5. Gigantti, Asko, Sotka siinä ovat
 
Jossain päin Espoota on sijainnut myös Keskuslinjan varikko. Keskuslinja myi varikkopalveluja (muille bussiyhtiöille) joskus myöhemmin, kun linjoja oli kilpailutettu ja sen oma toiminta oli lähinnä alihankintaperusteista ajamista. Mitähän toimintaa sen varikon kohdalla on nykyään?
 
Onkohan tämä varikko milloin lopettanut?
N. 15 vuotta sitten, joku täällä muistaa varmaan paremmin.

Jossain päin Espoota on sijainnut myös Keskuslinjan varikko. Keskuslinja myi varikkopalveluja (muille bussiyhtiöille) joskus myöhemmin, kun linjoja oli kilpailutettu ja sen oma toiminta oli lähinnä alihankintaperusteista ajamista. Mitähän toimintaa sen varikon kohdalla on nykyään?

Keskuslinjan varikko oli Juvanmalmilla osoitteessa Läntinen teollisuuskatu 32. Pitkään oman liikenteen lopettamisen jälkeen Keskuslinja tosiaan vuokrasi varikkoaan, aluksi Concordialle ja myöhemmin tilausajofirmoille. Viime vuonna tontti myytiin nosturifirmalle heidän varikokseen.
 
Oy Liikenne Ab / Sipoon Liikenne Oy Viikintie 11. Sen alapuolella oli Saaren Auton ja Toreniuksen Linjan talli, jossa oli myös jonkin aikaa Concordian autot. Concordialla Hernesaaren helikopterikentän vieressä talli. ESLL-tallit Koskelossa kehä3:n vieressä. Concordialla Hakuninmaan katsastuskonttorilla satelliittivarikko. Sipoon Liikenne oli evakossa aikoinaan Wiiman koritehtaan lähellä.
 
Oy Liikenne Ab / Sipoon Liikenne Oy Viikintie 11. Sen alapuolella oli Saaren Auton ja Toreniuksen Linjan talli, jossa oli myös jonkin aikaa Concordian autot. Concordialla Hernesaaren helikopterikentän vieressä talli. ESLL-tallit Koskelossa kehä3:n vieressä. Concordialla Hakuninmaan katsastuskonttorilla satelliittivarikko. Sipoon Liikenne oli evakossa aikoinaan Wiiman koritehtaan lähellä.

Missä tämä vantaan wiiman tehdas tarkalleen sijaitsi?
 
Muistaakseni joku bussifirma säilytti joskus kalustoa Wiiman kohdilla Kiitoradantien itäpuolella, ehkä Sirolan Liikenne?

---------- Viestit yhdistetty klo 22:45 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:31 ----------

Äkkiseltään muistuisi mieleen Someron Linjan varikko Lauttasaaren teollisuusalueella 1970-luvun ihan alussa, paikka tunnetaan nykyään vain Vattuniemenä. Somero ajoi kaukoliikenteen lisäksi Kivenlahden suuntaan, Espoon paikallisliikenne erotettiin tuon jälkeen nimen Auto-Arvela alle.

Tuo Someron Linjan Lauttasaaren varikko näkyy ilmakuvassa jossakin kirjassa, muistaakseni Lauttasaari-Seuran julkaisemassa. Lisäksi heillä oli varikko jossain Kauklahden takamailla. Ennen Lauttasaarta yksi varikko heillä oli Vihdintien länsipuolella Vihdintien ja Viertotien Aukion kulmauksessa. Siinä talossa toimi heidän jälkeensä ainakin Autorex, joka oli Renaultin maahantuoja ennen Volvo-Autoa. Paikalla on nykyisin asuintalo. Myös Veikkolassa oli aikoinaan Someron Linjan pienempi varikko. (Veikkolakin kuuluu nykyisin HSL-alueeseen.)

---------- Viestit yhdistetty klo 22:58 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:45 ----------

Sitten olivat vielä huoltoasemien yhteydessä toimineet varikot. Mäkelänkadulla nykyisen uimahallin kohdilla ei ole enää huoltoasemaa, mutta siinä taisi seisoa Saaren Auton busseja. Variston Neste oli ennen Kesoil ja jonkin aikaa siellä piti varikkoa Friherrsin Auto, joka siirtyi sieltä aikaisemmin mainitulle varikkoalueelle kehäykkösen ja Tuusulan motarin kulmaan, entiselle Essolle. Friherrsin Auto toimi siellä, kunnes Vantaan Liikenne osti sen. Friherrsin Auto myi osan linjaliikenteestään Ilkka Loimustolle, jonka omistama Variston Linja piti varikkoa Kaupintien TB:llä. Metsälän Linjan bussit seisoivat aikoinaan nykyisin Eltsun Nesteenä tunnetun huoltoaseman pihalla.

---------- Viestit yhdistetty 16.03.2019 klo 00:20 ---------- Previous Post was on 15.03.2019 at 22:58 ----------

Joillakin bussifirmoilla ei taida olla omaa varikkoa ollenkaan, miten lie esim Åbergin Linjan laita, koska niiden bussit seisovat yöt yleisellä katuverkolla? Ennen vanhaan Kirkkonnummen MV Wikströn toimi kanssa niin.

t. Rainer

M V W ei päässyt Kirkkonummen kunnan kanssa yhteisymmärrykseen varikon sijainnista ja hinnasta, mutta olihan heillä Kirkkonummen keskustan tuntumassa 51-tien vieressä kylmävarikko. Varsinainen kotivarikko ja korjaamo oli heidän maatilallaan Kirkkonummen Junkarsissa. Se oli kuitenkin liian kaukana keskustasta ja korjaamokin oli liian pieni. Pohjolan Liikennehän osti M V W:n ja busseja seisoi sitten kylmävarikoilla Kantvikissa ja Veikkolassa, joka oli käytössä jo M V W:n aikana.

---------- Viestit yhdistetty klo 00:21 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 00:20 ----------

Eikös Åbergin Linjalla päin vastoin ole Suomenojalla niin paljon varikkotilaa, että sitä he ovat vuokranneet muille liikennöitsijöille.

Nils Åbergin aikaan Åbergin Linjan varikko oli Finnoontien varressa, muistaakseni jossain tien itäpuolella Puolarmetsäntien ja Latokasken välillä.

Nils Åbergin linjakumppanin Oiva Laurilan Laurilan Linja piti varikkoaan Helsingin Metsälässä, josta bussit poistuivat muistaakseni STA:n ostettua Laurilan Linjan ja muutettua sen nimeksi Pääkaupunkilinjat, joka puolestaan piti varikkoa Paikallislinjat Oy:n entisellä varikolla Pitäjänmäessä. Käsittääksen Erkki Immonen piti varikon omistuksessaan, vaikka myi Paikallislinjat Espoon kaupungille. Tämä varikkorakennus on vielä olemassa, pihalla on ST1:sen kylmäasema.

Nils Fallström perusti Friherrsin auton ja hänen linjakumppaninsa Friherrsin Linjat. Kalervo Kauhanen osti ensin Auton ja sitten Linjat ja yhdisti yhtiöt. Oliko Linjalla toimipiste joskus Vihdintiellä entisen Someron Linjan varikolla tai sitten jossain teollisuusrakennuksessa sen ja Haagan liikenneympyrän välillä? En jaksa muistaa. Joka tapauksessa paikalla on nykyisin asuintaloja.

Friherrsin Auton varikko oli Fallströmin aikana Vanhan Hämeenkyläntien läheisyydessä, käsittääkseni Helsingin puolella. Vanha Hämeenkyläntie oli erikoinen tie, koska se oli saman nimisenä Helsingin lisäksi myös Espoossa ja Vantaalla, nykyisin Vantaa on nimennyt alueellaan kulkevan tien osan uudestaan, pisin pätkä tätä tietä (jota myös bussit vieläkin ajavat) on nyt Ilpolantie. Friherrsin Auton liikennöimän linjan päätepysäkki oli joskus kyseisen tien Vantaan osuudella. Tie oli kuitenkin katkaistu autoliikenteeltä (paitsi tontille ajo oli sallittu) Vantaan ja Espoon väliltä, kävellen tai fillarilla saattoi kuitenkin siirtyä tien alkukohdasta Konalantieltä (oliko Konalantie aikoinaan osa Vanhaa Nurmijärventietä?) aina Hämeenkylään saakka. Hämeenkylästä tuleekin mieleen Hämeenkylän Liikenne, jonka varikko oli Konalantien ja Piispantien kulmassa, kunnes Vantaan Liikenne osti Hämeenkylän Liikenteen. Paikalla on nykyisin asuintaloja.

Hämeenkylän Liikenteestä tulee mieleen Helmisen Linja, jonka varikko oli Laaksolahdessa jollain länsi-itä-suuntaisella tiellä. Varikko loppui Veli Suomisen ostettua Helmisen Linjan. Suomisen varikko oli Nurmijärven Metsäkylässä, jossa jatkoi Suomisen yhden yhtiön Vantaan Linjan varikko jonkin aikaa, vaikka Vantaan Liikenne oli ostanut Vantaan Linjan. (Suomisen yhtiöt osti Tarmo Laine, joka piti Helmisen Linjan ja myi Vantaan Linjan Vantaan Liikenteelle ja Nurmijärven Liikenteen ja muistaakseni myös Luhtajoen Liikenteen Nurmijärven Linjalle. Nurmijärven Linja oli ostanut Lahnuksen Linjan, jonka varikko oli Klaukkalassa keskustan pohjoispuolella. Nurmijärven Linja käytti sitä aikansa ja sitten siinä taisi toimia autokorjaamo. Yrityskaupat vaikuttivat varikoiden kohtaloihin.)

Tarmo Lainehan aloitti bussiuransa ostamalla vaimonsa kanssa appiukkonsa Tyllilän omistaman Juhanilan Linjan, jonka varikko oli Olarin ja Mankkaan välimailla ja siinä taisi olla autokorjaamo bussivarikon jälkeen. Toisen Tyllilän, P Tyllilä Linja, varikko oli ainakin Suvisaaristossa.

Vantaan Liikenne oli Peltomäkien perheyhtiö, jonka he myivät Vantaan kaupungille. Päätoimipaikka oli Mäntsälässä, mutta Kivimäessä (Martinlaakso) oli bussien säilytysvarikko. (Peltomäet ostivat Vantaan Liikenteen tilalle Tuomisen Linjan, jonka myivät myöhemmin Savonlinjalle.)
 
Oy Liikenne Ab:n päävarikko oli ennen Hakunilaa (v.1975 alusta) Viikintie 21:ssa. Silloin myös lopetettiin toiminta entisellä Weckströmin varikolla Päivöläntien ja nykyisen Tapanilankaaren kulmassa samoin rasvaustalli Veljestenpihalla. Peltikorjaamolla jatkettiin firman myymiseen asti Vanhalla Tapanilantielä. Sitten oli Porvoonväylän ja Hangelbyn tienhaarassa ollut 8 auton talli. Viikin Jokisuuntiellä oli myös talli. Vantaan Liikenteellä oli ennen Äyritien varikon ostoa talli Korsossa Urpiaisentiellä. Huttusella oli talli Korson keskustassa sekä Lahelassa. Pakilan talli Jakokunnantiellä Sirolan varikon vieressä oli Turistiauton rakennuttama, mutta kun Maaseutuliikenne osti firman, muutti sekin sinne Tapanilasta Hiidenkiventieltä tiloista missä nykyisin toimii urheiluseura Tapanilan Erä. Jakokunnantien Essolla piti Kauhasen aikana majaa Friherssin Auto. P.Tyllilä Linjalla oli talli myös Soukan Vesiniityssä. Sofianlehdon Unionilla piti majaa Saaren Auto sekä Metsälän Linja. Saaren auto sittemmin teki Jokisuuntielle tallin, minne Torenius meni alivuokralaiseksi, nykyisin Ventoniemi asuu niissä tiloissa ja Töysän Linjakin hääräsi jossain välissä samoissa nurkissa. . Metsälän Linja teki oman varikkonsa Tapanilaan Viertolantielle.
 
Viimeksi muokattu:
Ei siis ihme, että Helsinki-Maaseutu-Liikenne Oy:tä kutsuttiin tietyissä yhteyksissä "Mosaksi". Tapanilahan on ruotsiksi Mosabacka.

Kiitokset Antille erittäin hyvistä historian tiedoista!

---------- Viestit yhdistetty klo 16:10 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:28 ----------

Kävin lukioaikaan vierailulla Wiiman tehtailla. Oli aikaa, kun Wiima M500 Supermaneja oli toimituksissa. Norgårdille Espoon auton väreissä ja johonkin muuallekin.
Ainakin Hj. Holmströmille meni Espoon Auton värisiä Wiimoja tuollaiseen aikaan.
 
Takaisin
Ylös