- Liittynyt
- 18 Elokuu 2006
- Viestit
- 2,312
Hei, olisikohan kenelläkään pointtereita tietoon köysiratojen yksikkökustannuksista (rakentaminen, operointi) tai teknisistä ratkaisuista? Ajattelin tehdä vähän brainstormingia.
Meillä Suomessahan köysiratoja pidetään lähinnä huvipuistovälineinä, mutta on tällaisia ihan vakavassakin käytössä ainakin New Yorkin Roosevelt Islandilla, Portlandissa ja Barcelonassa. Mietiskelen vain olisiko kevyen / keskiraskaan välimaastoon asettuvasta köysiradasta korvikkeeksi kuljettajan kuljettamalle joukkoliikenteelle mäkisessä / metsäisessä ympäristössä, missä pitäisi kohtuullisen tiheällä vuorovälillä kuljettaa pieniä matkustajavirtoja edullisilla käyttökustannuksilla kahden tai korkeintaan muutaman pisteen välillä. Investointikaan ei saisi olla huima eivätkä kiinteät rakenteet mieluiten saisi häiritä ympäristöä pahasti.
Mielessä on pari casea, yksi ehkä 1-3 km (mäkinen kulttuuriympäristö, jossa max. puolen tusinaa palveltavaa pistettä, liikennöinti joko vuorovälillä tai kutsuohjattuna), toinen kenties 8 km (umpimetsän halki kahden tärkeän pisteen välillä, mahdollisesti kutsuohjattuna ainakin osan vuorokaudesta).
Yksi rajoite tietysti on nopeus. Nämähän ovat tyypillisesti aika hitaita kapistuksia. Silti syöttöliikenteenä nopeammalle välineelle saattaisi tulla kyseeseen, jos kustannusrakenne on muuten terve? Vaan onko? Kysyn kun en tiedä.
Meillä Suomessahan köysiratoja pidetään lähinnä huvipuistovälineinä, mutta on tällaisia ihan vakavassakin käytössä ainakin New Yorkin Roosevelt Islandilla, Portlandissa ja Barcelonassa. Mietiskelen vain olisiko kevyen / keskiraskaan välimaastoon asettuvasta köysiradasta korvikkeeksi kuljettajan kuljettamalle joukkoliikenteelle mäkisessä / metsäisessä ympäristössä, missä pitäisi kohtuullisen tiheällä vuorovälillä kuljettaa pieniä matkustajavirtoja edullisilla käyttökustannuksilla kahden tai korkeintaan muutaman pisteen välillä. Investointikaan ei saisi olla huima eivätkä kiinteät rakenteet mieluiten saisi häiritä ympäristöä pahasti.
Mielessä on pari casea, yksi ehkä 1-3 km (mäkinen kulttuuriympäristö, jossa max. puolen tusinaa palveltavaa pistettä, liikennöinti joko vuorovälillä tai kutsuohjattuna), toinen kenties 8 km (umpimetsän halki kahden tärkeän pisteen välillä, mahdollisesti kutsuohjattuna ainakin osan vuorokaudesta).
Yksi rajoite tietysti on nopeus. Nämähän ovat tyypillisesti aika hitaita kapistuksia. Silti syöttöliikenteenä nopeammalle välineelle saattaisi tulla kyseeseen, jos kustannusrakenne on muuten terve? Vaan onko? Kysyn kun en tiedä.