Tässä malliksi Lontoossa toteutettu köysirata...
Kävin kiikkumassa joukkoliikennejärjestelmään kuuluvalla köysiradalla Kolumbian Medellinin kaupungissa helmikuussa. Siellä on parikin köysirataa, jotka lähtevät paikallisjunan/metron asemilta ja kiipeävät köyhien esikaupunkialueiden rinteitä. Nämä siis eivät ole turistinähtävyyksiksi tehtyjä, vaikka ovat sitäkin, vaan oikea joukkoliikennejärjestelmä maasto-olosuhteisiin, joissa suoraan ylös ei mennä millään muulla kulkupelillä.
Kokemus oli kokonaisuutena myönteinen, mutta en käynytkään ajamassa ruuhka-aikana, jolloin lähtöaseman jonotuskarsina on täynnä. Eli kapasiteetista on pulaa.
Tekninen toteutus on kannatin- ja vetovaijerin yhdistelmä. Yhden kopin tarrautuminen vetovaijeriin vapautetaan pysäkillä, joten vetovaijeri pyörii jatkuvasti. Pysäkkiaika on rajattu, sillä perässä tulevalle vaunulle pitää saada tilaa. Pysäkillä on kolmen neljän kopin kapasiteetti, eli sen verran on puskuria poikkeustilanteille. Nopeutta rajoittaa se, että kopin kiihdytys- ja jarrutusmatka on muutama metri pysäkin pituutta. Joka pysäkillä on pari henkilöä avustamassa. Kopin kapasiteetti istumapaikkoina on 6–8, riippu istujien koosta. Kopin varustuksen perusteella arvelen, että seisovia matkustajia ei sallita.
Järjestelmän taloudesta minulla ei ole tietoa. Käyttökustannukset lienevät pienet suhteessa investointiin. Kapasiteetti ei riittä huippukysyntään, mutta bussi tai ratikka ei ole vaihtoehto, sillä vain hammasrata pystyisi samaan nousujyrkkyyteen. Vaihtoehto olisi rinteen suunnassa kulkeva joukkoliikennelinja kadulla tai raiteella. Se olisi säteittäinen yhteys kaupungin keskustaa kohden. Köysirata on vain poikittainen yhteys, joka on junan/metron syöttölinja.
Antero