Tämä aihe on "bussit"-kohdassa, koska kyseessä on luonteva jatkoyhteys busseilta.
TS:ssa 18.01.06 kerrotaan suunnitelmista rakentaa köysirata helpottamaan kulkua Kakolanmäelle Linnankadulta.
Ajatus hoitaa uudistettavan Kakolanmäen joukkoliikenne Linnankadulta käsin on ilahduttava. Antaisihan se runsaasti lisämatkustajia matkustajasatamaan johtavalle bussilinjalle, ja siis myöhemmin museo- ja toimivalle raitsikkalinjalle. Kakolanmäki ja "Elämyskeskus" pakottaisivat lisäämään linjan vuorotiheyttä, joka varsinkin pyhäisin on nykyään surkea.
Onko muuten tutkittu vaihtoehtona köysiradalle hissiä? Sellaista kaltevaa kuilua pitkin kulkevaa, joita Tukholmassa on mm. Katariinahissin jatkoyhteytenä isolle asuntoalueelle, ja tunnelbana-asemilla, jotta oviaukot ovat liukuportaitten päissä samoissa kohdissa. Hissillä olisi parempi kiihtyvyys ja nopeus kuin köysiradalla, joten kapasiteetti olisi suurempi. Lisäksi kallion sisällä kuilussa kulkeva hissi olisi talvisäillä käyttövarmempi kuiin avoin köysirata. Maisemallisesti hissistä näkyisivät vain kulkuaukot. Hissin nimi voisi olla vaikka "pakoputki" viitaten Kakolanmäen aikaisempaan asujaimistoon.
Linnakadun sisäänmenoaukko voisi olla Wächterinkujan kohdalla, joten olisi suora jatkoyhteys Förillä tois pual jokke. Bussipysäkit, myöhemmin raitsikkapysäkit, Linnankadulla olisivat luonnollisesti hissiaukon kohdalla.
TS:ssa 18.01.06 kerrotaan suunnitelmista rakentaa köysirata helpottamaan kulkua Kakolanmäelle Linnankadulta.
Ajatus hoitaa uudistettavan Kakolanmäen joukkoliikenne Linnankadulta käsin on ilahduttava. Antaisihan se runsaasti lisämatkustajia matkustajasatamaan johtavalle bussilinjalle, ja siis myöhemmin museo- ja toimivalle raitsikkalinjalle. Kakolanmäki ja "Elämyskeskus" pakottaisivat lisäämään linjan vuorotiheyttä, joka varsinkin pyhäisin on nykyään surkea.
Onko muuten tutkittu vaihtoehtona köysiradalle hissiä? Sellaista kaltevaa kuilua pitkin kulkevaa, joita Tukholmassa on mm. Katariinahissin jatkoyhteytenä isolle asuntoalueelle, ja tunnelbana-asemilla, jotta oviaukot ovat liukuportaitten päissä samoissa kohdissa. Hissillä olisi parempi kiihtyvyys ja nopeus kuin köysiradalla, joten kapasiteetti olisi suurempi. Lisäksi kallion sisällä kuilussa kulkeva hissi olisi talvisäillä käyttövarmempi kuiin avoin köysirata. Maisemallisesti hissistä näkyisivät vain kulkuaukot. Hissin nimi voisi olla vaikka "pakoputki" viitaten Kakolanmäen aikaisempaan asujaimistoon.
Linnakadun sisäänmenoaukko voisi olla Wächterinkujan kohdalla, joten olisi suora jatkoyhteys Förillä tois pual jokke. Bussipysäkit, myöhemmin raitsikkapysäkit, Linnankadulla olisivat luonnollisesti hissiaukon kohdalla.