Kabus Oy lopettaa linja-autojen valmistuksen

Minkä takia Kabus TC:tä valmistettiin jollain Allison-vaihteistolla, mikä ei ole ymmärtääkseni tänä päivänä (tai ole ollut edes koko 2000-luvulla) kovin yleinen kaupunkibusseissa? miksei ne valmistettu suositummalla ZF:llä tai Voithilla, jotka ovat paljon yleisempiä ja käytetympiä kaupunkibusseissa? ite vain tiedän että Allison-vaihteistoa käytettiin aikoinaan joissakin Wiima K202-autoissa (ja mahdollisesti myös muissa), mut muuten Allison on itelleni (ja varmaan myös monelle muulle nuoremmalle sukupolvelle) täysin tuntematon vaihteisto. Ite en ainakaan tunnistaisi Allisonia äänen perusteella samalla tavalla kuin tutuiksi tulleet ZF ja Voith.

ZF on ollut kyllä melkoisen yleinen jo K202 ajoista.
 
Minkä takia Kabus TC:tä valmistettiin jollain Allison-vaihteistolla, mikä ei ole ymmärtääkseni tänä päivänä (tai ole ollut edes koko 2000-luvulla) kovin yleinen kaupunkibusseissa? miksei ne valmistettu suositummalla ZF:llä tai Voithilla, jotka ovat paljon yleisempiä ja käytetympiä kaupunkibusseissa? ite vain tiedän että Allison-vaihteistoa käytettiin aikoinaan joissakin Wiima K202-autoissa (ja mahdollisesti myös muissa), mut muuten Allison on itelleni (ja varmaan myös monelle muulle nuoremmalle sukupolvelle) täysin tuntematon vaihteisto. Ite en ainakaan tunnistaisi Allisonia äänen perusteella samalla tavalla kuin tutuiksi tulleet ZF ja Voith.

Kabus pystyi ostamaan sellaisia komponentteja kuin halusi ja myös osti. Allison oli ainakin silloin paras automaattiloota.
 
Minua kiinnostaisi, että mikä taho loppupeleissä nuo autot sieltä osti. Linkker vai HSL?
No käytettyjen linja-autojen kaupassa on vaikka kuinka monenlaisia välikäsiä esiintynyt. En nyt kaikista todennäköisimpänä vaihtoehtona sitä pidä, että HSL:llä olisi ollut asiakkuussuhde suoraan KA-konserniin näitä kahta konversioautoa koskien. Mutta autot ovat siinä mielessä historiallisia, että merkiltään Kabuseja on jatkanut ammattimaisessa liikenteessä konsernin ulkopuolella, vaikka nyt sitten erinäisten muutostöiden jälkeen.

Hieman tähän liittyen, tällainenkin Kabus liikkui aikanaan Helsingin seudulla, mutta eri tarkoituksessa kuin aiemmin mainitut HTF-607 ja HTF-614. Tätä eBus-Kabusia en laske kuuluvan muille liikennöitsijöille siirtyneeksi Kabusiksi, vaikka sekin liikkui lyhyen aikaa Espoon linjalla 11 aikataulunmukaisessa liikenteessä siten, että liikenteenharjoittaja ei kuulunut KA-konserniin.
 
Minkä takia Kabus TC:tä valmistettiin jollain Allison-vaihteistolla, mikä ei ole ymmärtääkseni tänä päivänä (tai ole ollut edes koko 2000-luvulla) kovin yleinen kaupunkibusseissa? miksei ne valmistettu suositummalla ZF:llä tai Voithilla, jotka ovat paljon yleisempiä ja käytetympiä kaupunkibusseissa? ite vain tiedän että Allison-vaihteistoa käytettiin aikoinaan joissakin Wiima K202-autoissa (ja mahdollisesti myös muissa), mut muuten Allison on itelleni (ja varmaan myös monelle muulle nuoremmalle sukupolvelle) täysin tuntematon vaihteisto. Ite en ainakaan tunnistaisi Allisonia äänen perusteella samalla tavalla kuin tutuiksi tulleet ZF ja Voith.

Allisson ja zf äänen erottaa helposti. Ja matkustajana sen myös tuntee, Allisson kun on voihtin tapaan öljyllä välityksen välittävä, suoranaista kytkentää ei ollut. Meno on pehmeää, ja tuota pykälän vaihdossa syntyvää Nykäystä ei tule.
 
En parempaakaan lankaa tälle keksinyt, mutta norjalainen bussilehti Bussmagasinet on käynyt Lahdessa koeajamassa Kabusia, ja tehnyt YouTube-kanavalle videon. Mielestäni hyvä video, hauska nähdä ulkomaalaisten toimittajien vilpittömät reaktiot Kabusiin, ja myös Kabusin historiasta kerrotaan ihan kunnioittavaan sävyyn.

Linkki videoon YouTubessa
 
Takaisin
Ylös